درباره موشن گرافیک

در زمان های نه چندان دور، طراح و طراحی به ۲ بعد محدود می‌شد. سپس اندیشه بعد سوم و حجم نیز ذهن طراحان را به خود مشغول کرد. طول و عرض و ارتفاع همه در طرح ها چه خط و نقطه و سطح و بافت همه و همه با تعریف جدیدی روبرو شدند، بواسطه کشف تصاویر متحرک این امکان برای هنرمند طراح فراهم شد که دیگر چهارچوب زمان را نیز در نوردد و سینما متولد شد. دنیایی پر از تصاویری که در عالم واقعیت میان هیچکدام از قوانین فیزیک نمی گنجند. این قالب خیالی دنیایی برای هنرمندان بوجود می آورد ،دنیایی به اندازه تصاویر متحرک و انیمیشن .

اما این روند پویا به همینجا ختم نمی‌شود و دنیاهای جدیدی برای طراح ایجاد می‌گردد‌. زمانی افراد به سینما میرفتند برای دیدن فیلم . فیلمهایی که حتی تا چهار ساعت برای دیدنشان وقت در سالن های سینما صرف می‌شد. اما فن‌آوری و پیشرفت آن در کنار همه سهولت هایی که در زندگی انسان ها ایجاد کرد سبب ورود عنصری بنام سرعت بود. سرعت حرکت خودرو ها، پیام ها، حتی غذا ها! اما در این بین تلویزیون هم به زندگی پا باز کرد. تصاویر سریع و زیبا که همگان را جلوی جعبه جادویی میخکوب می‌کرد.

در این زمان بود که مدت زمان ویدیو ها کم شد و سرعتشان زیاد. اگر مفهومی رو می‌شد با خواندن یک جلد کتاب یادگرفت، بعدها با کمک تصویرسازی بود که فهم نوشته‌ها آسان گشت. اما اتفاق جالبی افتاد، میتوان با نیم‌ساعت فیلم ویدیویی استاد را در حال انتقال مطلب به شاگردان فیلم برداری و برای افراد پخش کرد. این زمان با ورود پدیده هایی مانند اینفوگرافی در این بین یادگیری را سرعت بخشید. فن‌آوری ایجاد تصاویر سه بعدی باعث شد مستند هایی در تلویزیون پخش شوند که تا کنون هیچ دوربینی قادر به ضبطشان نبوده است. فن‌آوری جلوه های ویژه باعث شد که برای تخیل انسان ها حد و مرزی نباشد، دایناسور‌ها زنده می‌شوند و معماری شهر‌ها در چند لحظه دستخوش تغییرات زیاد، خودرو‌های پرنده قبل از اختراع پرواز می‌کنند و سهام‌داران پروژه های بزرگ قبل از تولید انبوه می‌توانند به درک درستی از محصولات برسند. آموزش سریع شده است و دیگر به تصاویر رنگ و رو رفته کتاب‌ها بسنده نکرده و می‌توان در آنها قدم زد و آموختشان.

امروزه بواسطه تصاویر متحرک گرافیکی میتوان محصولات را تبلیغ کرد، شیوه مصرفشان را برای کاربران توضیح داد، برای ساختشان کمک جمع کرد و خیلی از مفاهیم درسی را آموزش داد . طراحی و ساخت این مواد با آنکه در زمان اندکی دیده می‌شوند اما در عوض ساختنشان انرژی و زمان زیادی میگیرد فریم ها یکی یکی طراحی شده و در کنار هم تحرک میابند و همه اینها در این دنیای پر سرعت با ارزش است.

حتی زمانی که زندگی ما با اینترنت گره خورده نیاز به دیدن و دیده شدن بسیار شده است. حتی در همین زمان تصاویر متحرک نیز خواستگاه لذت افراد است که از شراکت در دنیای خیالی به وجد می آیند. تصاویر گرفیک متحرک و انیمیشن از آن دسته هنرهایی هستند که کهنه نمی‌شوند و همیشه تازه هستند و خواستنی.

در زمانی که حد و مرز جغرافیایی بواسطه تولیدهای بصری برای انسان ها معنی قدیم خود را از دست داده، امروزه مشتری های تولیدات گرافیک متحرک و انیمیشن حتی از آنسوی مرزها سفارش کارهای خود را به طراح میفرستند و اینترنت بستر مناسبی برای ارتباط این دو است. و اینجاست که طرح های اصلی بصورت حق مولف (کپی رایت) بسیار حیاتی می‌شوند. دیگر نمی‌توان هر طرح و گرافیک را از اینترنت بارگذاری و استفاده کرد. باید حق صاحب اثر پرداخت گردد و یا برای هرچند بار پخش قالب های آماده قرارداد امضا نمود. لزوم استفاده از طرح های اصلی و طراحی مجدد بسیاری از موارد در زمانی که طراح و مشتری در دنیای آزاد اقتصادی هستند بسیار زیاد بنظر می‌رسد.