روزنامهنگار و منتقد
یک شکست خالص
چند روزی از انتشار چهارمین نسخه از فرانچایز هتل ترانسیلوانیا با عنوان هتل ترانسیلوانیا: ترانسفورمانیا گذشته. این انیمیشن رو میشود یک انیمیشن ضعیف خالص توصیف کرد؛ چون وقتی به نمرات و بازخورد مخاطبان نگاهی بیندازیم متوجه میشویم هتل ترانسیلوانیا ۴ نه نظر منتقدان را توانسته جلب کند و نه حتی نظر طرفداران خودش را.
قبل از بررسی این انیمیشن بهتر است کمی درباره تاریخچه این کاراکتر تخیلی فانتزی بیشتر بدانیم. کاراکتری که ریشه در تاریخ دارد و مدتهای زیادی وظیفه ترساندن بزرگسالان را داشت و چند سالی است که به خنداندن کوکان روی آورده. افسانه دراکولا در واقع از کشور رومانی سرچشمه میگیرد؛ کنت دراکولا که در سالهای تحول قرونوسطی به عصر رنسانس زندگی میکرد پایه حکومت خودش را بر روی ترس گذاشت.
یکی از تفریحات کنت دراکولا به سیخ کشیدن انسانها بود، به شکلی که وقتی به سرزمینش حمله شد مردم یک شهر را به سیخ کشید و وقتی ارتش مهاجم به شهر رسیدند خیال کردند که جهنم را با چشمان خود میبینند و فرار کردند. آخرین بازمانده کنت دراکولا هم در سال ۲۰۰۵ در اسپانیا درگذشت و اکنون جنگل و قلعه دراکولا جزو آثار دیدنی رومانی بهحساب میآیند.
فرانچایز هتل ترانسیلوانیا همواره در این چهار نسخهای که از آن منتشر شده بر یک منطق استوار است؛ تناقض. درواقع این کنتراست بود که باعث موفقیت بزرگ این عنوان شد وقتی که یک انسان سادهلوح کاملاً اتفاقی وارد هتل معروف هیولاها میشود، شاهد برخورد این تناقض بودیم تا آخر داستان که همه چیز تغییر میکند و در این میان یک پیام اخلاقی هم گفته میشود.
همین منطق و استفاده از تناقض و پیام اخلاقی در سری دوم، سوم و چهارم نیز میبینیم اما هر بار ضعیفتر و نخنماتر از گذشته. در شماره دوم تناقضی که برای نحوه زندگی نوه لولو خان به وجود میآید. در شماره سوم تناقضی که لولو خان درگیر آن میشود (تجربه دوباره عشق آن هم عشق به دشمن دیرینه خود) و نسخه چهارم نیز بر همین منطق استوار است تناقضی که با تبدیل لولو خان به انسان جاناتان به یک هیولا.
هتل ترانسیلوانیا در واقع همانطور که در بالا گفته شد از ابتدا دارای داستان قویای نبود و از ابتدا میشد چنین شکستی را برای آن متصور شد. شوخیهای بیمنطق و بیمزه انیمیشن مخصوصاً در ترانسفورمانیا نیز مخاطب را نه به خنده که حالت پوکر فیس را به صورت مخاطب هدیه میداد.
شوخیهایی مثل خوشتیپ شدن فرانکشتاین، خوابآلود بودن مومیایی (چون مومیاییها چند هزار سال در حالت خواب هستند) درصورتیکه قبل از تبدیلشدن به انسان موجودی کاملاً انرژیک و سرحال است و لخت بودن مرد نامرئی. نکته دیگری که این شکست را رقم زد تکنیک ساخت این انیمیشن است. تکنیک ساخت هتل ترانسیلوانیا نسبت به نسخههای قبل از خود افت چشمگیری دارد و در بعضی از سکانسها حتی افت فریم خیلی واضح به چشم میآید.
خلاصه کلام اینکه؛ اگر قرار است با همین فرمان به سمت جلو حرکت کنید و نسخه دیگری از هتل ترانسیلوانیا را بسازید، پیشنهاد من این است که اصلاً سراغ این عنوان نروید تا خاطرات خوبی که با نسخه اول این انیمیشن داشتیم بیشتر از این خراب نشود.
امتیاز: 5 از 10
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازگشت به ریشهها
مطلبی دیگر از این انتشارات
دو روایت از یک آرمانشهر
مطلبی دیگر از این انتشارات
یادداشتی بر فیلم On Body and Soul (2017)