Joker 2019
بسمه تعالی
نقد فیلم “Joker 2019”
امتیاز IMDB 8.4/10 Rotten Tomatoes 68% ژانر: درام، تبهکاری درجه نمایش: R
مقدمه
فیلم جوکر فیلمی ابرقهرمانانه که بتمن با شنل سیاهش در آسمان گاتهام پرواز کند و جوکر با مکر حیله های هوشمندانه بانک های شهر رو غارت کند ، نیست. با نگاهی به ژانر فیلم متوجه میشویم با یک اثر متفاوت روبرو هستیم. در فیلم هایی که جوکر در آنها حضور داشته، مثل “The Dark Knight” نولان یا “Batman” تیم برتون بیننده به خاطر قسمت اکشن فیلم با هیجانی خالص از سینما خارج میشه ، اما نه با این اثر!
ریویو (Reviwe)
جوکر 2019 فیلمی محصول DC Black که روایت یک داستان مستقل با الهام از فیلم کلاسیک “Taxi Driver” مارتین اسکورسیزی می باشد. کارگردان و نویسنده ی اصلی فیلم تاد فیلیپس که سه گانه “Hangover” و “War Dogs” از جمله آثار وی می باشند.
این فیلم سرآغاز شکل گیری شخصیت آنتاگونیست جوکر است. اتفاقات دومینو واری که هر کدام دقیقا در لحظه ی مناسب ، بهتر است بگویم در بدترین لحظه ی ممکن روی میدهند تا آرتور فلک (واکین فینیکس) را به تبهکاری بی رحم تبدیل کند.
از نکات مثبت فیلم که میتوان به آن اشاره کرد بازی واکین فینیکس در نقش جوکر و موسیقی فوق العاده گوش نواز فیلم می باشد. واکین یک جوکر عاری از ایراد ، نوآورانه ، هوشمندانه و در یک کلمه کامل بود ، که مهر تاییدی بر توانمندی این بازیگر سرشناس بود. او برای بازی در این فیلم جوایز متعددی گرفت که مهم ترین آنها جایزه گولدن گلوب و اسکار سال 2019 بود. فیلم های “Her” و “You Were Never Really” و “Walk The Line” از جمله آثار وی می باشند.
موسیقی گوش نواز فیلم و غم پنهان پشت نوای آن ، آرام و آهسته حس ترحم برای خوفناک ترین شخصیت فیلم های DC را در قلب بیننده جاری میکند. در لحظات تراژدیک فیلم محصور موسیقی آن خواهید شد. موسیقی فیلم اثر آهنگساز ایسلندی هیلدروگودنادوتیر می باشد که جوایز متعددی در کارنامه ی خود دارد. او برنده ی جایزه ی گولدن گلوب و اسکار برای آهنگسازی فیلم جوکر شد. حاصل نکات مثبت فیلم تبدیل آن به سودآور ترین فیلم تاریخ (که بر مبنای یک شخصیت کامیک ساخته شده است) می باشد.
جوکر دارای نکات مثبت و منفی زیادی می باشند که در مجموع 122 دقیقه ی دلچسب را برای بیننده رقم میزند.
نقد (حاوی اسپویل)
در شروع فیلم گوینده رادیو از شهر گاتهام سخن میگوید، شهری پر از زباله و موش که به دلیل فساد و رانت به این روز افتاده، آرتور فلک (واکین فینیکس) با یک لبخند اجباری تظاهر به خوشحالی میکند. شهر گاتهام یک شهر اغراق آمیز در زمینه بزه و فساد است که نیاز به ناجی را فریاد میزند. این ناجی گاهی بتمن با ماشین غول پیکرش و گاهی جوکر با شجاعتش، آری شجاعتش. همیشه در فیلم های ابر قهرمانانه شخصیت آنتاگونیست کاملا سیاه ، بی رحم و یک آشغال به تمام معنا نمود پیدا میکند. اما حال که در کنار اسکات سیلور (نویسنده Fighter) و تاد فیلیپس نویسندگان جوکر فیلم تماشا می کنیم حتی جوکر مخوف ترین تبهکار گاتهام یک شخصیت خاکستری دارد که روزگار سختی می کشد و در نهایت به گانگستری بی رحم تبدیل خواهد شد. آرتور همیشه سعی میکرد کمدین به درد بخوری برای شهرش باشد و از این موضوع حتی در اتوبوس وقتی که کودکی به اوخیره میشد هم قافل نبود و سعی در خنداندن کودک داشت که مثل همیشه ذوق و حس دوستی در او کشته شد.
گاتهام یک شهر جوکر پرور بود و جوکر محصول آن. تمام فیلم نمود این جمله است که ما هیولاها را ساختیم و باید آن ها را تحمل کنیم. جامعه ای که حتی بودجه ی خدمات اجتماعی بیماران روانشناختی را قطع میکند تا پول های بیشتری برای چپاول وجود داشته باشد. استارت تبدیل آرتور فلک (واکین فینیکس) به جوکر توسط همین جامعه رقم میخورد که با قطع داروهای او منجر به بروز علایم پرخاشگرانه ی بیماری وی شد. آرتور یک کمدین شکست خورده که بهترین جکش را که در دفترچه ی بزرگ خود یادداشت کرده بود "شاید روزی مرگ من بیشتر از زندگی ام برایم پول داشته باشد" کمدی تاریکی که در پشت نقاب طنز بیمار گونه اش خبر از درون متلاشی او دارد. وقتی آرتور توسط نوجوانان محله اذیت میشود، میبینیم که آرتور تمام درد مشت و لگد ها را تحمل می کند و فقط منتظر میماند که تمام شود، او کوچکترین دفاعی از خود نمیکند. اما تمام این خشم در قسمتی از قلب وی انباشته میشود. آرتور فلک (واکین فینیکس) رویای پذیرفته شدن در جامعه ای که همه او را طرد و مسخره کرده اند را دارد. از توهمات خود با زن همسایه سوفی داموند (زازی بیتز) که با او قرار عاشقانه میرود و با او به عیادت مادر بیمار خود میرود گرفته تا همکارانی که برای شغلش به او اسلحه میدهند. همچنین مجری تاک شو موری فرانکلین (رابرت دنیرو) که از کودکی آرتور با او عاشق کمدی شده بود و الگوی او بود، آرتور مسخره کردند و پس زدند. اتفاقات دومینو واری که باعث تبدیل آرتور به جوکر شدند از اخراج او از شغلش گرفته تا فهمیدن راز مادرش در کودکی آرتور یا حتی مصاحبه ی توماس وین (برت کالن) که دلقک ها رو بی مصرف و آشغال خطاب میکنه همه و همگی او را به سوی بی رحمی می برند. شروع بزهکاری آرتور با اتفاقی که در مترو گاتهام رخ میدهد و آرتوری که دیگر تحملش طاق شده و جواب ظلم را با گلوله میدهد استارت میخورد ، پس از این حادثه او چنان فرار میکند گویی از کل آدم های این شهر در حال فرار است ، مدل دویدن شخصیت جوکر حالت دیوانه واری دارد که واکین به خوبی آن را اجرا میکند. پس از آنکه به محلی آرام که برای آرتور سرویس بهداشتی عمومی است میرسد به دور از آدم های ظالم گاتهام رقص پور شوری اجرا میکند گویی اولین لذت وی در طول زندگی خود را تجربه میکند. رقصی فاتحانه با بازی خوب واکین و موسیقی گوشنوازی که نواخته میشود و من میتوانم را صرف میکند. واکنش طبقه ثروتمند جامعه به این خبر گویای این است که طبقه ی فقیر به قدرت ما ثروتمندان تعدی کرده اند و توماس وینی که برای شهردار شدن کاندید شده از این اتفاق برای جریان های تبلیغاتی خود استفاده میکند که نگاه رادیکالی توماس وین به دلقک ها موج خیزش فقیر علیه دارا شروع میشود که جوکر با قتل در مترو قهرمان و رهبر انقلابیون میشود.
انفجار آرتور وقتی رخ میدهد که از راز مادرش پنی فلک (فرنسیس کونروی) در گذشته با خبر می شود. دروغی که همیشه راجب بیماری خنده های بی قرار او (که به جرات میتوانم بگویم حتی از هیث لچر فقید بهتر اجرایشان می کند) و بی توجهی مادرش نسبت به تجاوز های جنسی دوست پسرش باعث ایجاد مشکلات غیر قابل حلی در آرتور شدند. مادرش فقط به خاطر مشکلاتی که با توماس وین داشته او را به فرزند خواندگی پذیرفته است. حتی به فرزندی گرفتنش هم به خاطر پذیرفته شدنش نبوده. مگر می شود این همه رد شدن!؟ آرتور دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد.
حال به گلوگاه فیلم میرسیم جایی که موری فرانکلین (رابرت دنیرو) از آرتور برای حضور در تاک شو خود دعوت می کند اما نه برای تمجید یا مهمانی، بلکه برای تحقیر آرتور که حالا باید بگوییم جوکر! حضور رابرت دنیرو بازیگر نقش اصلی فیلم “Taxi Driver” دائم یادآور این موضوع است که منبع الهام این فیلم از کجا نشات میگیرد. در اجرای تاک شو جوکر با دیالوگ های زیبایی از حال و روز گاتهام غرق در تاریکی و خودش که محصولی از آن است روایت میکند و به قتل های مترو اعتراف و تماشاگران را مبهوت میکند همچنان برنامه ی زنده ادامه دارد! گویا شهر هیچ متصدی ندارد. او مثل یک قهرمان شروع به از بین بردن تمام کسانی که بذر نفرت را در او کشت کردند میکند و در مقابل رسانه تبدیل به ناجی برای شهر گاتهام می شود.
حتی یک فیلم کامیکی هم میداند رسانه چه قدرتی دارد. رسانه آرتور فلک را به جوکر، رهبر خیزش علیه ظلم تبدیل میکند.
داستانی که تاد فیلیپس و اسکات سیلور می نویسند، یک داستان کاملا مستقل است و انگار راجب جوکر اصیل کامیک نیست . قسمتهایی از داستان نشان میدهد این فیلمنامه در ابتدای نگارش روایت جوکر نبوده است. سکانس دیدار آرتور و بروس وین مقابل عمارت توماس وین بزرگ و یا مرگ والدین بروس وین که بدون ظرافت ، عاری از ذوق و سلیقه در لابلای سکانس ها گنجانده شده است. وسط هیاهوی شورشیان که از قضا از قبل اعلام کرده بودند در میدان اصلی شهر جلوی ساختمان شهرداری در ساعت معینی تظاهرات خواهند کرد. توماس وین به همراه همسر و فرزندش درست در میان آشوب از تئاتر شهر گاتهام بدون هیچ محافظی خارج می شوند و توسط آشوبگران به قتل میرسند. این قسمت ها استنادی بر این است که برای فروش بیشتر در گیشه به نوعی یک داستان را با شخصیت جوکر مخلوط کرده اند. این فیلم با بودجه 70M $ فروش 1.074B $ داشته است.
امیدواریم در جوکر بعدی بیشتر به اصالت کامیکی جوکر پرداخته شود.
نویسنده : حمیدرضا مرادخانی
مطلبی دیگر از این انتشارات
نقد فیلم “Babylon 2022”
مطلبی دیگر در همین موضوع
چرا تمدن غرب به مری پاپینز نیاز دارد؟-نقد فیلم مری پاپینز
افزایش بازدید بر اساس علاقهمندیهای شما
مروری بر آذر ماه ویرگول، قصههایی که ساختیم و خاطراتی که ماندگار شدن