چطور عاشق لینوکس شدم

در این مقاله قصد دارم درباره ی اینکه چطور توانستم بلاخره به لینوکس مهاجرت کنم و از شر ویندوز پر از ویروس و باگ و سنگین و ... خلاصی پیدا کنم .


حتما الان کامنت این نوشته پر میشه از این جملات که متعصب نباش ! یا ویندوز هم خوبه یا ویروس های ویندوز به معنی ضیف بودن ویندوز نیست یا اینکه هر کس با هر سیستم عاملی راحته همون خوبه !!!

میدونم میدونم که تعصب بی جا مشکلی نداره و مقایسه ی دو سیستم عامل هم اتفاقا کار درست و مفیدی است مخصوصا برای اونایی که برنامه نویس هستند و دیگه دل و روده ی سیستم عامل رو بیرون میشکند بله مقایسه درسته هر کسی گفت که مقایسه ی فلان زبان با فلان زبان درست نیست یا نباید ویندوز رو با لینوکس مقایسه کنید بدونید که ایشون در بهترین حالت فقط یه Xampp را تونسته روی ویندوزش نصب کنه و الان خوشحاله و فکر میکنه مارک زاکربرگ ایرانه خخخ

بگذریم


داستان شروع لینوکس من

یکسال پیش بود که من به لینوکس علاقه مند شدم و دلیلش هم این بود که در اکثر جامعه ها مثل گیتهاب و استک اور فلو و کورا و ... میدیم که همه میگن با لینوکس کار میکنند و احساس میکردم لینوکس چیزی داره که این همه آدم دورش جمع شدند .

اوایل چندباری سعی کردم لینوکس را در کنار ویندوز بوت کنم یه بار هم بخاطر اشتباه نصبی و اشتباه در تعریف فایل سیستم های پارتیشن های هاردم زدم همه چی را پاک کردم و مجبور شدم کل هاردم را فرمت کنم . ( اخطار برای اونایی که تازه میخان برن لینوکس )

بعد از اینکه لینوکس را روی لپتاپم نصب کردم دیگه ویندوز کنارش نصب نکردم یک ماهی با لینوکس کار کردم و هر روز مشکل جدیدی برام پیش میومد و من باید کلی زمان میزاشتم تا ببینم مشکل چیه !

بعد از یک ماه لینوکس را پاک کردم و برگشتم به همون ویندوز و بعد از اینکه رسیدم به ویندوز احساس کردم همین ویندوز محیط امن من هست و خیلی باهاش راحت هستم.

لینوکس اوبونتو نسخه ی 16 LTS
لینوکس اوبونتو نسخه ی 16 LTS


راستی یادم رفت بگم که اولین لینوکسم توزیع اوبونتو نسخه ی 16 بود که به پیشنهاد استاد نیک زاد در دوره ی آموزش شروع و کار با لینوکس اوبونتو یکی از نسخه های LTS اوبونتو یعنی 16 را نصب کرده بودم . ( راستی اگر به دنبال دوره ی آموزش لینوکس خوب هستید این دوره رایگان هست و هم اکنون میتونید ببینیدش برای شروع خیلی کمکم کرد ) .


یه مدتی با ویندوز کار کردم تا اینکه توی برنامه نویسی وب به مشکل خوردم همین مشکل را در انجمنی یه شخصی آموزش داده بود که محیط ایشون هم لینوکس بود . از اون موقع که لینوکس را پاک کرده بودم و ویندوز را نصب کردم میدونستم که دوباره برمیگردم سراغ لینوکس !!!

با خودم گفتم بزار یه بار دیگه امتحانش کنم .

اینبار برداشتم فدورا نصب کردم همه چیز خوب پیش رفت انگار من خیلی چیزا رو از قبل بلد بودم البته تجربه ی اوبونتو داشتم دیگ و در نهایت به این نتیجه رسیدم که من و امثال من که ویندوز را خیلی دوست دارند فقط به ویندوز عادت کردند

ویندوز روزانه هزاران مشکل دردسر ساز داره که خیلی بیشتر از لینوکس هست پس چرا از ویندوز دلزده نمیشیم ؟‌

دلیلش سادست چون بیش از ده ساله که هر روز با ویندوز کار میکنیم و به خطاهاش و نحوه ی رفع کردنشون عادت کردیم .


بازگشت دوباره ی من به فدورا

سیستم عامل لینوکس فدورا
سیستم عامل لینوکس فدورا

فدورا خیلی از نظر گرافیکی و کار کردن باهاش خوب بود باگ های کمتری داشت و احساس میکردم با یه سیستم عامل پایدار تر سر و کار دارم اما کمی سنگین بود برای لپتاپ من !

سی پی یو زود زود داغ میکرد و احساس میکردم لپتاپ کند شده و خلاصه یه مدت با همین روال کار کردم حدود یک ماه

یک ماهی که کار کردم به این شکل بود که روزانه درباره ی مشکلاتی که رخ میداد سرچ میکردم و سعی میکردم خودم حلش کنم و کم کم به درک درستی از لینوکس رسیدم

قبل از این اصلا نمیدونستم حتی پوشه بندی های لینوکس به چه شکلی هست !


بازگشت دوباره ی من به اوبونتو

کلی درباره ی سنگین بودن لپتاپم با فدورا تحقیق کردم و دیدم که فدورا ذاتا سنگین است و با خیلی از سیستم ها همین مشکل را دارد . به من پیشنهاد کردند که برای شروع و سرعت زیاد به سیستم عامل لینوکس اوبونتو سوئیچ کنم .

درباره ی مشکلاتی که ماه پیش در ubuntu 16 رخ داده بود کلی جستجو کردم و به این نتیجه رسیدم که من از اخرین نسخه ی LST یعنی 18.04 اوبونتو باید استفاده کنم چونکه خیلی از برنامه ها با این ورژن سازگار شده اند . نام این دوره ی Bionic Beaver هست و هنوزم اخرین نسخه ی LTS اوبونتو میباشد . درباره ی تفاوت نسخه های LTS با بقیه نسخه ها و همچنین شروع و آموزش ویدیویی رایگان اوبونتو حتما دوره ی لینوکس اوبونتو استاد نیک زاد را را ببینید . این دوره رایگان است و واقعا از مدرس این دوره تشکر میکنم که منو به دنیای لینوکس وارد کردند .


آموزش شروع کار با لینوکس اوبونتو
آموزش شروع کار با لینوکس اوبونتو


بعد از نصب دوباره ی Ubuntu این بار نسخه ی 18.04 LST دیگر مشکلات نسخه ی 16.04 را نداشتم و برنامه ها خیلی راحت نصب میشد و خیلی راحت میشد کدنویسی کرد.

سرعت برنامه نویسی در اوبونتو خیلی زیاد است و حتی کارهای گرافیکی از Gimp بجای فتوشاپ استفاده میکنم

طراحی لوگو با Inkscape عالی هست همه ی اینها رایگان هستند و من باورم نمیشه با وجود چنین نرم افزارهای رایگان و متن باز به سراغ برنامه های سنگین میرفتیم و تازه عمل زشت کرک را هم انجام میدادیم .


لینوکس رایگان است ویندوز را کرک نکنید

ویندوز یک سیستم عامل پولی است و برای استفاده از ان باید آنرا کرک کنید این چیزی است که سازندگان آن تصمیم گرفته اند و ما نمیتوانیم دخالتی در تصمیم آنها داشته باشیم

درسته صاحب آن شرکت یعنی مایکروسافت اقای گیتس بود و پولدارترین مرد جهان بود

درسته که ویندوز یه محصول ناقص هست و ارزش نداره پولی واسش بدید

درسته که ویندوز .... ولی این کار هم اصلا درست نیست که آنرا کرک کنید .

هم کار غیر حرفه ای هست و هم کار غیراخلاقی که محصول مردم را کرک کنید که اجازه ی ان را نداده است

همین هایی که با استدلال های عجیب نرم افزارهای مردم را کرک میکنند جرات وقت گذاشتن برای یادگیری محیط های متن باز و رایگان مثل لینوکس را ندارند وگرنه جای بحث نیست هر کی خوشش نمیاد میتونه ویندوز نخره و بجاش لینوکس نصب کنه !

تازه لینوکس خیلی هم حرفه ای است امنیت خیلی خیلی زیادی هم داره


آیا لینوکس ویروسی میشه ؟

ویروس لینوکس
ویروس لینوکس


به نظرم نه من یکساله هیچ انتی ویروسی روی لینوکس ندارم و انتی ویروسی هم واسش ندیدم همه نوع فلش هم زدم به سیستم و دائما هم به اینترنت وصلم و همه چی هم دانلود میکنم هیچ ویروسی تا حالا واسش پیدا نشده

نظر شما چیه ؟ لینوکس ویروس داره ؟ مثل ویندوس ویروسی میشه ؟‌