سازندۀ ناوکست
فهرست هفتگی پادکست های پرطرفدار فارسی در Google Podcasts
در این پست رتبه بندی های پادکست هایی که در نرمافزار Google Podcasts در دسترس هستند ارائه میشود. این رتبه بندی نظر شخصی بنده یا فرد دیگری نیست و صرفا میزان توجه شنوندهها به پادکستها و پرطرفدار بودن آن پادکستها را در بین کاربرهای این نرمافزار نشان میدهد. شما شخصاً میتوانید آمار زیر را در نرمافزار مذکور راستی آزمایی کنید.
اگر مایل بودید تا از رتبه بندی پادکست های دیگر مطلع شوید، زیر همین پست پیغام بگذارید.
فهرست یازده پادکست پرطرفدار در نرمافزار پادکست های گوگل ( ۱۳۹۹/۰۳/۰۸):
۱۳۹۹/۰۶/۰۷:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - فردوسی خوانی ۵ - دایجست ۶ - رادیو مرز ۷- ؟؟ ۸- استرینگکست ۹ - ?? ۱۰ - رادیو دیو ۱۱ - مستی و راستی ۱۴ - سکّه ۲۰ - احسانو
۱۳۹۹/۰۵/۳۱:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - فردوسی خوانی ۵ - دایجست ۶ - رادیو مرز ۷- ؟؟ ۸- استرینگکست ۹ - رادیو دیو ۱۰ - ؟؟
۱۳۹۹/۰۵/۲۳:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - دایجست ۵ - فردوسی خوانی ۶ - رادیو مرز ۷- ؟؟ ۸- استرینگکست ۹ - رادیو دیو ۱۰ - مستی و راستی ۱۱ - سکّه
۱۳۹۹/۰۵/۱۶:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - دایجست ۵ - فردوسی خوانی ۶ - رادیو دیو ۷ - رادیو مرز ۸ - سکّه ۹- استرینگکست ۱۰ - اپیتومی بوکس
۱۳۹۹/۰۵/۰۹:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - سکّه ۵ - دایجست ۶ - فردوسی خوانی ۷ - رادیو مرز ۸ - رادیو دیو ۹ - اپیتومی بوکس ۱۰ - هلیتاک ۱۰- استرینگکست (دو پادکست در رتبهٔ دهم)
۱۳۹۹/۰۵/۰۲:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - سکّه ۵ - رادیو مرز ۶ - دایجست ۷ - فردوسی خوانی ۸ - رادیو دیو ۹ - اپیتومی بوکس ۱۰ - هلیتاک ۱۱- استرینگکست
۱۳۹۹/۰۴/۲۶:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - سکّه ۵ - رادیو دیو ۶ - رادیو مرز ۷ - فردوسی خوانی ۸ - دایجست ۹ - اپیتومی بوکس ۱۰ - هلیتاک ۱۱- استرینگکست
۱۳۹۹/۰۴/۱۹:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - رادیو دیو ۵ - سکّه ۶ - فردوسی خوانی ۷ - رادیو مرز ۸ - استرینگکست ۹ - هلیتاک ۱۰ - اپیتومی بوکس ۱۱- دایجست
۱۳۹۹/۰۴/۱۲:
۱ - چنلبی ۲ - بی پلاس ۳ - ناوکست ۴ - رادیو دیو ۵ - فردوسی خوانی ۶ - رادیو مرز ۷ - سکّه ۸ - دایجست ۹ - استرینگکست ۱۰ - هلیتاک
۱۳۹۹/۰۴/۰۵:
۱ - چنلبی ۲ - بی پلاس ۳ - ناوکست ۴ - رادیو دیو ۵ - فردوسی خوانی ۶ - رادیو مرز ۷ - استرینگکست ۸ - دایجست ۹ - سکّه ۱۰ - هلیتاک
۱۳۹۹/۰۳/۲۹:
۱ - چنلبی ۲ - بی پلاس ۳ - ناوکست ۴ - رادیو دیو ۵ - فردوسی خوانی ۶ - رادیو مرز ۷ - استرینگکست ۸ - سکّه ۹ - هلیتاک ۱۰ - دایجست ۱۲ - احسانو
۱۳۹۹/۰۳/۲۲:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - فردوسی خوانی ۵ - رادیو مرز ۶ - استرینگکست ۷ - سکّه ۸ - رادیو دیو ۹ - هلیتاک ۱۰ - احسانو ۱۱ - دایجست
۱۳۹۹/۰۳/۱۵:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - فردوسی خوانی ۵ - رادیو دیو ۶ - رادیو مرز ۷ - استرینگکست ۸ - سکّه ۹ - هلیتاک ۱۰ - احسانو ۱۱ - دایجست
۱۳۹۹/۰۳/۰۸:
۱ - بی پلاس ۲ - چنلبی ۳ - ناوکست ۴ - فردوسی خوانی ۵ - رادیو دیو ۶ - رادیو مرز ۷ - استرینگکست ۸ - سکّه ۹ - دایجست ۱۰ - هلیتاک ۱۱ - احسانو
همینطور که از آمار برمیآید، پادکست های مشخصی به طور سنتی ترکیب پادکست های پرطرفدار را تشکیل میدهند. در این پست به جای ده پادکست یازده پادکست آورده شده تا با پادکستی که این ترکیب سنتی را به هم زده آشنا بشیم.
- عموماً عادت داریم تا از ابتدای فهرست که شروع میکنیم پادکست چنلبی را ببینیم اما دستپخت دوم علی بندری این بار از دستپخت شمارهٔ یک پیشی گرفته است، به هر صورت مجموعه پادکست های علی بندری جایگاه های اول و دوم را بدون تغییر حفظ کردند.
- پادکست بی پلاس در دسته بندی خلاصهٔ کتاب وارد شده و با معرفی کتابهای (Nonfiction) ناداستان جایگاه خود را بین مخاطبین پادکست تثبیت کرده و الگوی مناسبی برای پادکست های مشابه شده است. چنلبی هم با ارائهٔ داستان هایی که در حقیقت به وقوع پیوستهاند توانسته فرهنگ شنیدن پادکست را در جامعهٔ ایران گسترش بدهد. از نظر من شروع فصل جدیدِ پادکستِ بی پلاس و فعالیت کمتر در بخش چنلبی باعث این جابجایی در رتبهٔ اول و دوم شده و احتمال تغییر آن به محض انتشار قسمت جدیدی از چنلبی وجود دارد.
- پادکست ناوکست که با توجه به اقبال عمومی به نوشته های یوال هراری در بین مخاطبان ایرانی و با ادعای ترجمه ای مستقل و به دور از تیغ ممیزی توانسته طرفداریِ مخاطبانِ خود را حفظ کند. البته روشنِ آبادی برای حفظ این رتبه به ارتقاء کیفی و کمی تیم و آینده نگری برای زمانِ بعد از اتمام ترجمهٔ کتاب فعلی (انسان خردمند: Homo Sapiens) نیازمند است.
- پادکست فردوسی خوانی که نشان از اقبال عمومی و توجه فعالانه به شاهنامه را دارد. به نظر من تسلط و تخصص آکادمیک امیر خادم به ادبیات فارسی باعث حفظ این پادکست در این درجه از اقبال شده است.
- به نظر من پادکست رادیو دیو به عنوان نمونهٔ موفقی از پادکست های ترکیبی ادبیات و موسیقی با محوریت فرهنگِ مناطقِ جغرافیای، جایگاه خاصی در بین طرفداران این قالب محتوایی از پادکست را داراست که به تقویت پایگاه طرفداران این پادکست کمک میکند.
- رادیو مرز به عنوان یک پادکست گزارش محور و با انتخاب موضوعات دغدغه برانگیز در جامعه توانسته توجه و علاقهٔ طرفداران پادکست رو به خوبی تامین کند. به نظر من تجربهٔ خبرنگاری مرضیه رسولی و گستردگیِ موضوعاتی که باعث مرزبندی در جامعه می شوند هم ضامن بقای این پادکست خواهد بود.
- استرینگکست یکی از با سابقه ترین پادکست های فارسی زبان است. این پادکست با محوریت موضوعات علمی توانسته ارتباط پیگیرانهٔ مخاطبان را حفظ کند. به نظر من استرینگکست با فعالیتهای جانبیِ شاهین جوادی نژاد و رضا حریریان در قالب های دیگر رسانهای ارزش افزوده ای برای مخاطبان به همراه داشته است.
- پادکست سکّه همان پادکستی که به نسبت بقیهٔ پادکست های حاضر در این فهرست قدمت کمتری دارد و این ترکیب سنتی را تغییر داده است. به نظر من کیفیت تولید و محتوای تخصصی این پادکست در زمینهٔ اقتصاد با تمرکز بر اقتصاد ایران توانسته در زمان کوتاهی آن را در میان ده پادکست پرمخاطب ایرانیان قرار دهد. مهدی ناجی به همراه تیمی از دانش آموختگان حوزهٔ اقتصاد محتوای این پادکست را تهیه میکند.
- پادکست هلیتاک (هلیِ هندسی) در زمینهٔ بهبود مهارتهای فردی فعالیت میکند.این پادکست با ارائهٔ راهکارهای کاربردی و با نگاهی بر عادات و اشتباهات رایج در زندگی شخصی، کاری و غیره سعی در ارتقا سطح رضایتمندی فرد در زندگی را دارد. به نظر من ترویجِ هدفمندی و تبعیت از برنامه ریزی، الگویِ مناسبی برای مخاطبینِ این پادکست بوده و تولیدات محتواییِ متنوع در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام اقبال مخاطبان را تضمین کرده است.
- پادکست اپیتومی بوکس که محمدرضا عضوری در این پادکست، به خلاصهٔ بعضی کتابها میپردازه. اپیتومی بوکس از هفته های گذشته سیر صعودی خوبی رو طی کرده و به جمع ده پادکست پرطرفدار این هفته در گوگل رسیده. این پادکست فعالیتش رو از اواخر سال ۲۰۱۸ شروع کرده و جای خوشحالی داره که اونرو در این آمار میبینیم.
- در پادکست احسانو با داستانها و گفتگوهای احسان عبدی پور همراه میشویم. این خوانشها از زبان وی بوده که اجراهای زنده از خوانش های او را نیز پوشش میدهد.
به نظر من بیان احسان عبدی پور و گویش متفاوت وی به همراه متن روانِ او طرفداران و مشتاقان زیادی را به سمت این پادکست ادبی جذب کرده. این پادکست میتواند نمونهٔ خوبی از ارتباط مستقیم هنرمند و مخاطبان وی را در قالب رسانهٔ پادکست به شمار بیاید.
- پادکست دایجست که قدمت خوبی در دنیای پادکستهای ایرانی دارد سعی میکند تا به توضیح عناوین و موضوعاتی پیچیده که در حوزهٔ اطلاعات عمومی قرار میگیرند برود. به نظر من فرشاد محمودی توانسته با ارائهٔ خودمانیِ این مسائل پیچیده پایگاه طرفداران خود را در دو سال گذشته حفظ کرده و گسترش دهد.
این رتبه بندیها که از طرف نرمافزار پادکست های شرکت گوگل ارائه شده، به صورت هفتگی تغییر میکنند و تنها استقبال مخاطبین از پادکست های ایرانی را نشان میدهند.
طبق تصویر پیوست شده، سلیقهٔ نویسنده در این فهرست اعمال نشده و نویسنده خود را مخاطب همهٔ پادکست های فوقالذکر نمیداند.
رتبه بندی های فوقالذکر قابل راستی آزمایی از طرف عموم بوده و در دسترس همگان میباشند.
این رتبه بندی شامل شرکتهای دیگر مانند، اَپل و اسپاتیفای نیست.
مطلبی دیگر از این انتشارات
مرحلهٔ فراموش شدهٔ انتشارِ پادکست بعد از انتخاب میزبان، یا «پادکست را کجاها میشود ثبت کرد»؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
ناوکست چطور تولید میشه؟ و چقدر زمان میبره؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
راهنمونهای سنجشِ پادکست