زندگیتون رو به آسونی دود نکنید

می‌دونید این کوچولوی خندان مشکلش چیه؟

خواهرم میگه بچه ایه که تو پوشکش خرابکاری کرده :))
خواهرم میگه بچه ایه که تو پوشکش خرابکاری کرده :))


این دستگاه رو چی؟ می‌دونید این دستگاه چیه؟

تا به حال از نزدیک همچین دستگاهی دیدید؟


این دستگاه تِله تراپیه که برای پرتو درمانی به افراد سرطانی استفاده می‌شه.

من از نزدیک دیدمش، هم خودش رو هم بیمارش رو.

هم بیمار پیر، هم بیمار جوان. هم بیماری که اومده بود تا درمان بشه، هم بیماری که انقدر سرطانش عود کرده بود که به مغز هم متاستاز داده و اومده بود تا فقط دردش کمتر بشه.

بیمارهایی که موهای سرشون رو تراشیدن و لباسشون رو درمیارن و زیر دستگاه می‌خوابن.

اینجا یه اتاق خیلی بزرگه که دور تا دورش به قطر سه متر در سه متر پوشش سربی کار شده تا پرتو به بیرون نفوذ نکنه. بیمار تک و تنها زیر این دستگاه می‌خوابه و چراغها خاموش می‌شن و در ریلی به روش بسته می‌شه.

پرسنل فقط بیمار رو از توی دوربین تماشا می‌کنن.

بیمار سرطانی واقعا با بیماری می‌جنگه.

این ها شاید در قاب کلمات کلیشه ای به نظر برسن، ولی در واقعیت به قدری تلخ هستن که همکلاسی های من تو این اتاق برای بیمار گریه می‌کردند.

اینها رو گفتم که بگم وقتی می‌گن فقط رادون موجود در سیگار احتمال ابتلا به سرطان رو ۲۵ برابر می‌کنه و سرطانی هم که میده به راحتی درمان نمی‌شه یعنی چی.

و رادون فقط یکی از ۴۰ ماده سمی موجود توی سیگاره.



ترم پیش یکی از اساتیدمون در جواب یکی از پسرهای کلاسمون که می‌گفت «استاد تو اتاق ما خیلی سیگار می‌کشن منم دچار مشکل می‌شم؟»‌ تعریف می‌کرد که چند سال پیش یک سمتی توی دانشگاه داشتن و بهشون گزارش شده بود یکی از پسرهای خوابگاهی سیگار می‌کشه.

می‌گفت :« یه بار رفتم تو اتاق استراحت دیدم انقدر دود توی هوا است که اصلا جایی دیده نمی‌شه. می‌خواستم پسر رو یک ترم تعلیقش کنم تا به خودش بیاد؛ بهم گفتن نکن. آخرم پسره با اعتیاد از دانشگاه فارغ التحصیل شد:)»

مصرف دخانیات واقعا یک چیز رایج و معمول توی خوابگاه های پسرانه است. ما نقل هایی شنیدیم از پسرها که الکل و گُل هم مصرف می‌کنن.




اون بچه ای که اول متن آوردم اختلال typical facial characteristics of FAS داره که مادرش در دوران حاملگی الکل مصرف کرده.

اگر میخواید الکل مصرف کنید لااقل اگه احتمال بارداری میدید از مصرفش خودداری کنید. چون اگه بچه رو نکشه، بچه سالمی هم بهتون نمی‌ده.

و این رو هم بدونید که مصرف الکل به علت انرژی زیادی که بدن می‌ده، باعث چاقی های بد فرم می‌شه.

دیگه بقیه مشکلات مثل کبد چرب، تضعیف سیستم ایمنی و احتمال ابتلا به انواع عفونت های ویروسی و باکتریایی، اختلالات گوارشی، مشکلات قلبی و عروقی و ... رو هم فاکتور می‌گیرم.

به قول یک پزشکی که می‌گفت هیچ کس به اندازه پزشک‌ها با مصرف الکل مخالف نیست.
به قول یک پزشکی که می‌گفت هیچ کس به اندازه پزشک‌ها با مصرف الکل مخالف نیست.





ای کاش نویسنده ها و فیلم نامه نویس های ما بدونن سیگار عامل جذابیت نیست!!

ای کاش مردم ما بدونن سیگار کشیدن و مصرف الکل و مست شدن تفریح و افتخار نیست.

ای کاش آدمهایی که سیگار رو برای تمرکز کردن و آرام کردن اعصابشون می‌کشن بدونن سکوت اتاق های بخش اونکولوژی هم میتونه آرامش بخش باشه.

انتخاب با خودتونه. اتفاقا درمان تو این بخش برای بیماران رایگانه :).




و به عنوان حسن ختام هم این تیکه از کتاب "مامان و معنی زندگی" اروین د یالوم رو که از قول یک بیمار سرطانیه ببینید.

در درجه اول دبیرستانها، جایی که خطاب به نوجوانان پردردسر می گفت: «میخواهید بدنتان را با مواد مخدر معیوب کنید؟ میخواهید با مستی، حشیش، کوکائین بکشیدش؟» غریو صدایش در تالار اجتماعات میپیچید: «میخواهید بدنتان را از بین ببرید؟ بکشیدش؟ میخواهید از پل گلدن گیت بیندازیدش پایین؟ به دردتان نمی خورد؟ خب، پس بدهیدش به من! بگذارید مال من باشد. بهش نیاز دارم. من برش میدارم من میخواهم زندگی کنم!»