می‌دونستید بنیانگذارای استارتاپ Airbnb از هفت تا سرمایه گذار جواب رد شنیدن؟!

نمیدونم چقدر با استارتاپ Airbnb آشنا هستید، اما همینقدر بدونید که امروز توی دنیا اگه کسی بخواد بره سفر و جایی رو برای اقامتش اجاره کنه، معمولا اولین جایی که بهش سر میزنه وبسایت Airbnb هست. شما توی Airbnb انتخاب‌های زیادی دارید، از عمارت‌های لاکچری با هزینه چندهزار دلار برای هر شب گرفته، تا کلبه های چوبی دورافتاده تو دل طبیعت.

عمارتی با اجاره ٢۵٠٠ دلار برای هر شب
عمارتی با اجاره ٢۵٠٠ دلار برای هر شب
یک کلبه در طبیعت بکر مغولستان
یک کلبه در طبیعت بکر مغولستان

ارزش فعلی استارتاپ Airbnb بیشتر از ۳۸ میلیارد دلار تخمین زده میشه و یکی از موفق ترین استارتاپ های شتابدهنده وای کامبینیتور به حساب میاد، اما می دونستید بنیانگذارای این استارتاپ هم تو شروع کارشون از هفت تا سرمایه گذار جواب رد شنیدن؟

این استارتاپ کارشو تو سال ۲۰۰۸ میلادی شروع کرده و بعد از گذشت ١٢ سال، درآمد سالیانش به چند میلیارد دلار رسیده؛ اما تو سال اول فعالیتش که بنیانگذاراش میخواستن ۱۰ درصد از سهام شرکت رو در ازای صد و پنجاه هزار دلار واگذار کنن، هیچکس حاضر نبود که روی ایده اون‌ها سرمایه‌گذاری کنه. ( اگه حساب کنید متوجه میشید که توی یه دوره دوازده ساله، ارزش این سهام بیشتر از ۲۵۰۰۰ برابر شده! )

برایان چسکی، هم بنیانگذار و مدیر عامل Airbnb توی حساب لینکدین خودش، این داستان رو اینطور تعریف میکنه:

در روز ۲۶ ام ماه ژوئن سال ۲۰۰۸، دوستمون مایکل سیبل ما رو به هفت تا سرمایه‌گذار برجسته در سیلیکون ولی معرفی کرد. ما اون زمان قصد داشتیم که بر اساس یه ارزش گذاری ۱.۵ میلیون دلاری، ۱۵۰ هزار دلار سرمایه جذب کنیم؛ این یعنی ۱۵۰ هزار دلار برای ۱۰ درصد از سهام Airbnb. در ادامه من پاسخ منفی پنج‌تا از این سرمایه‌گذارا رو برای شما آوردم. اون دوتای دیگه حتی به ما جواب ندادن.

سرمایه‌گذارایی که به ما جواب منفی دادن آدم‌های باهوشی بودن، و من مطمئن هستم که تو اون زمان ایده کسب و کار ما ( اجاره دادن یه تشک بادی گوشه خونتون به مسافرا، به همراه صبحونه روز بعد ) خیلی جذاب به نظر نمی‌رسید.

ممنون که کسب و کارتون رو به ما معرفی کردی. از آشنایی باهات خوشحال شدیم برایان -- با اینکه ایده کسب و کارتون جالب به نظر میرسه، اما این کاری نیست که ما اینجا انجام میدیم -- کسب و کار شما توی حوزه تمرکز ما نیست، براتون آرزوی بهترین‌ها رو داریم.


سلام برایان،
به خاطر اینکه دیر جواب دادیم عذر می‌خوایم. من و شرکام پیشنهاد شما رو بررسی کردیم، و متاسفانه فکر نمی‌کنیم که سرمایه گذاری روی کسب و کار شما برای ما انتخاب درستی باشه. از نظر ما بازار هدف بالقوه به اندازه کافی بزرگ به نظر نمیرسه.


برایان:
من پیشنهاد شما رو با شریکم مطرح کردم. اول از همه، این کسب و کار جز ۵ تا بازار هدف اصلی‌ای که ما برای خودمون مشخص کردیم نیست و به همین دلیل درگیر شدن توی این حوزه برامون کار دشواریه. به علاوه، از اونجایی که از اونجایی که حوزه فعالیت شما جز اون حوزه‌هایی نیست که ما در حال حاضر روش سرمایه‌گذاری می‌کنیم، مشارکت کردن با ما نمیتونه اون تجربه و تخصصی رو که تیم شما بهش احتیاج داره براتون به همراه داشته باشه.
من پیشنهاد می‌کنم که ما رو در جریان پیشرفت‌هاتون قرار بدین. اگه به مرحله‌ A برای جذب سرمایه رسیدید، لطفا به ما اطلاع بدید تا دوباره احتمال سرمایه‌گذاری روی کسب و کارتون رو بررسی کنیم.


برایان
ممنون برای تماس دوبارت. امروز نتونستم به تلفنت جواب بدم چون متاسفانه تا آخر روز پنجشنبه خارج از شهر هستم. من واقعا از پیشرفتی که شما توی کسب و کارتون داشتید خوشم اومده، اما با توجه به نیاز‌های خاص ABB و تعهدات فعلی من نسبت به سایر پروژه‌هام، به خصوص سرمایه‌گذاری‌های فعلیمون، متاسفانه در این مقطع قادر نیستم که روی شرکت شما سرمایه‌گذاری کنم. مهمترین مسائلی که همچنان من رو نگران می‌کنن این‌ها هستن:
ـ افزایش قابل توجه تعداد مسافران به دنبال شروع کارزارهای انتخاباتی بین دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه
ـ استخدام نیروهای فنی
ـ سندیکاهای سرمایه‌گذاری


برایان
ما دیروز تصمیم گرفتیم که روی کسب و کار شما سرمایه‌گذاری نکنیم
ما همیشه برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسافرت و گردشگری دودل بودیم
ما آگاه هستیم که این حوزه یکی از حوزه‌های مهم در کسب و کارهای اینترنتی هست، اما بنا به دلایلی تا حالا نتونستیم خودمون رو متقاعد کنیم که روی کسب و کارهای فعال در زمینه مسافرت و گردشگری سرمایه‌گذاری کنیم

دفعه بعد که شما یک ایده داشتید و از دیگران جواب رد شنیدید، ازتون می‌خوام که به این ایمیل‌ها فکر کنید و دست از تلاش کردن نکشید.

برایان چسکی، مدیر عامل و بنیانگذار Airbnb، دوازدهم ژوئن ۲۰۱۵



امیدوارم که خوندن این نوشته برایان چسکی تونسته باشه به شما انگیزه بده تا رویاهاتونو دنبال کنید و دست از تلاش کردن نکشید. یادتون باشه، تا زمانی که خودتون به رویایی که دارید باور داشته باشید، مهم نیست چند نفر به شما پاسخ منفی بدن، مطمئن باشید که بالاخره کسی رو پیدا می‌کنید که ارزش شما و ایدتون رو درک کنه :)