آزاد می نویسم
نکاتی که قبل از شروع فیلمنامه نویسی بهتر است بدانیم ، سری دو
مخاطب شناسی و شخصیت شناسی
بعد از یافتن سوژه و مشخص کردن جزییات آن ، مخاطب آن اهمیت دارد اساسا فیلم برای دیده شدن ساخته می شود پس بیننده آن مهم است باید شناسایی شود و رده سنی و جامعه هدف تماشاگر مشخص گردد روستایی است یا شهری ، سطح سواد و آگاهی و علایق آنها چیست آیا گروه خاصی مد نظر است یا برای عموم افراد ساخته می شود ، اکران آن عمومی است یا خصوصی ، مخاطبان آن بیشتر دوست دارند موضوعاتی متفاوت از زندگی خود را ببیند یا با سوژه هایی که برگرفته از زندگی آنهاست بهتر ارتباط برقرار می کنند .
فیلمنامه می تواند با اهداف تجاری ، سیاسی ، اجتماعی و یا علمی و آموزشی نوشته شود و در برخی مواقع به سفارش نهاد یا سازمان خاصی ساخته شود سفارشی باشد یا از ذهنیت نویسنده الهام گرفته باشد باید همان ابتدا هدف آن مشخص گردد تا بتوان شیرازه فیلمنامه را بر اساس آن بنا نهاد و سوژه را مشخص کرد .
سه نوع ابزار برای بیان احساسات و حالتها در فیلمنامه داریم دیالوگ ، حرکات بازیگران و صدا ها ، اینکه کدام انتخاب گردد و یا تلفیقی باشد ، برعهده نویسنده است . به قول جعفر حسنی بروجردی فیلمنامه داستانی است عینی که بوسیله گفتگو و یا تصویر ساخته می شود و شروع ، میانه و پایان مشخصی دارد نویسنده از قاب دوربین به روایت می پردازد به همین دلیل ساختار قالب آن با قالب های رمان و داستان و نمایشنامه فرق دارد کنش ها و واکنش ها با دوربین ضبط می شود همه چیز باید شکل ، عینی و نمایشی داشته باشد طوری نوشته شود که دوربین بتواند حالتها و رفتارها را به تصویر بکشد .
بسته به زاویه دید نویسنده قصه را می توان از زوایای مختلف و از زبان هر کسی تعریف کرد داستان یا از زبان شخصیت اصلی روایت می شود و یا نویسنده راوی داستان می گردد و هر بار از زبان یکی به روایت می پردازد و یا نویسنده در کنار یکی از شخصیت ها قرار گرفته و در کنار او داستان را روایت می کند و همچنین می تواند از بیرون و بدون ورود به شخصیت های داستان فقط بوسیله راوی تعریف گردد .
شخصیت سازی
مرحله مهم بعدی ساخت شخصیت های داستان است شخصیت ها محصول محیط خویش هستند و زمینه های آموزشی اجتماعی و مذهبی بر آنها تاثیرگذار است باید رفتارهایی باور پذیر و در حین حال غیر منتظره داشته باشند که با عملکرد آنها همخوانی داشته باشد هر شخصیت را متناسب با دهه زندگی خودش باید تعریف کرد
فیلمنامه یک شخصیت اصلی و قهرمان و یک شخصیت ضد قهرمان دارد که مدام باید در جاذبه و دافعه یکدیگر باشند و در عین حال نیروی واحدی آنها را به سمت خود بکشد عنصر اصلی و جادویی درام کشمکش و درگیری است که هم می تواند علنی و فیزیکی باشد و هم مخفی و پنهان ، زد و خورد ها ، شک و تردیدها باعث می شود شخصیت ها را بشناسیم و با آنها ارتباط بگیریم .
ضد قهرمان در برابر شخصیت اصلی نقش موثری دارد چون سعی می کند به هر طریقی مانع قهرمان شود برای این رویارویی باید انگیزه مهم و باور پذیری داشته باشد و کشمکش بین آنها در توازن باشد ، از پس یکدیگر برآیند و هر دو در یک کفه باشند جنگیدن با ضد قهرمان ضعیف ، هیچ جذابیتی ندارد ، البته ضد قهرمان ها همیشه بد نیستند و گاهی به خاطر اخلاقیات روبروی قهرمان می ایستند و دلایل مهمی برای رفتارش دارند .
شخصیت دیگر شخصیت فرعی است که بخش مهمی از داستان است و می تواند ماجرا را غیر قابل پیش بینی کند و برای کمک به ساخت شخصیت اصلی آورده می شود اما نباید از او پر رنگ تر باشد و کاری کنیم که بازیگر اصلی نادیده گرفته شود ولی در عین حال باید تفاوت ها و تاثیر گذاری او نسبت به سایر شخصیتها معلوم شود
توجه به توصیفات فیزیکی شخصیت ها نیز اهمیت زیادی دارد گاهی اصلا به آن اشاره ای نمی شود ولی بعضی اوقات توصیف دقیقی باید از فیزیک آنها ارائه گردد تا به کارگردان برای انتخاب بازیگر کمک کند .
هر شخصیت یک سری خصوصیات ثابت دارد که مشخص می کند چه تیپ آدمی است و چه انتظاری از او می رود اما خصوصیات جزیی و منحصر به فرد هم دارد که او را پیچیده و مخاطب را غافلگیر می کند در مورد هر شخصیت باید کامل تحقیق شود و اگر امکان آن نیست که معمولا در ایران نمی شود باید از شخصیتهایی که می شناسید استفاده کنید .
این مقاله تا تکمیل مراحل آموزش فیلمنامه نویسی ادامه دارد از همراهی شما دوست عزیز سپاسگزارم.
مطلبی دیگر از این انتشارات
آنچه من از Extremely Loud and Incredibly Close آموختم
مطلبی دیگر از این انتشارات
نکاتی که قبل از شروع فیلمنامه نویسی بهتر است بدانیم ، سری چهار
مطلبی دیگر از این انتشارات
قلب پاک یک اژدها