آزاد می نویسم
نکاتی که قبل از شروع فیلمنامه نویسی بهتر است بدانیم ، سری چهار
اهمیت دیالوگ نویسی در فیلمنامه
به بیان سید فیلد ارتباط دیالوگ ها با هم مانند ضربه هایی است که دو تنیس باز به هم می زنند باید در رفت و برگشت با یکدیگر باشند قراردادن دیالوگی بی ربط به صحنه و اتفاقی که در آن لحظه روی داده ، باعث دور شدن مخاطب از داستان و از بین رفتن تاثیرگذاری آن می شود برای بیان هر دیالوگی باید زمینه لازم آن فراهم گردد و هر جمله باید حاوی اطلاعات خاص و کاملی از شخصیت ها و داستان باشد .
خصوصیات شخصیت های داستان و جایگاه اجتماعی آنها با جملاتی که بیان می کنند مشخص می گردد در اصل نویسنده از روی شخصیت داستانش و شرایط جسمی و اجتماعی او واژه ها و ریتم کلام را مشخص می کند که باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند باید کوتاه و موجز بیان گردد البته منظور از ایجاز در کلام بیان فوری منظور نیست بلکه با تلفیق بصری و کلامی می توان ضمن کوتاه گویی ، مطلب را بصورت کامل بیان کرد اگر گفتگو خوب انجام شود باعث پیچیدگی شخصیت می گردد و عواطف و احساسات بطور کامل منتقل می شود .
دیالوگ با گفتگوی روزمره فرق دارد باید ساده و روان و بدور از جملات تخصصی و مشکل نوشته شود چرا که افراد در زندگی معمولی از این اصطلاحات استفاده نمی کنند از ایجاد روزمرگی در آن بپرهیزید که باعث خسته کنندگی صحبتها می گردد .
با ایجاد تنش دیالوگ ها جذاب تر می شوند و باعث می گردد مخاطب داستان را پیگیری کند بهتر است تنش را بصورت صریح و مستقیم وارد دیالوگ نکنیم آن را با کمی دودلی و تردید و در هاله ای از ابهام بیان کنیم تا اشتیاق لازم برای دیدن بقیه داستان در مخاطب ایجاد گردد.
یکی از بخش های جذاب فیلمنامه نویسی انتخاب لهجه برای شخصیت هاست دیالوگ ها را می توان با لهجه جذاب و شیرین کرد ، به نوعی شخصیت پردازی محسوب می گردد و با استفاده از آن می توان به شخصیتها عمق داد البته باید به جا و درست استفاده گردد و با شخصیت همخوانی داشته باشد که بیننده در تطابق شخصیت ها دچار ابهام نگردد و باور پذیر باشد درغیراینصورت حالت تصنعی به خود می گیرد و باید دقت شود آیا اصلا این شخصیت به لهجه نیاز دارد یا خیر ، زمانی که لهجه را انتخاب می کنید باید دقت نمایید که دیالوگ ها گنگ و مبهم نباشند چرا که علاوه بر سر در گمی بیننده برای او کسالت آور می گردد هدف از قراردادن لهجه افزایش جذابیت به شخصیت است در غیر اینصورت تماشاگر از دیدن فیلم منصرف می گردد .
این مقاله تا تکمیل مراحل آموزش فیلمنامه نویسی ادامه دارد از همراهی شما سپاسگزارم.
آموزش فیلمنامه نویسی سری سه
مطلبی دیگر از این انتشارات
آیا ویلیم شکسپیر هنوز زنده است!؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
۱۱ مجلهی ادبی برتر دنیا برای علاقهمندان به ادبیات و نویسندگی
مطلبی دیگر از این انتشارات
نقد فیلم deep house