3-من و مشکل فارسی سازی کامپیوتر

یکی از مشکلات ما در سیستم عامل داس دریافت ورودی حرفی بود.

توابع استاندارد دریافت رشته حرف در بیسیک و پاسکال و بیشتر زبان های برنامه نویسی آن زمان حتی برای زبان انگلیسی هم بسیار ساده و ابتدایی بود شما نمی توانستی با کلید های حرکتی بین رشته حرف ها جابجا بشی چیزی اضافه یا حذف کنی فقط میشد از کلید backspace استفاده کرد. زمینه سیاه و ساده و کاملا غیر قابل کنترل.

فارسی نویسی که دردسر های خودش را داشت. بعد از زدن فاصله باید آخرین حرف بزرگ می شد بعضی حروف باید تشخیص داده می شد کجای کلمه هستند مثل 'ع' که چهار شکل رایج دارد البته چطور این حروف هم در کامپیوتر تعریف شود خود مساله ای بود. که یک فارسی ساز فونت ایران سیستم برای آن تعریف شده بود.(vegaf و egaf).

در زمان شروع همکاری با مدرسه از یک ویرایشگر ساده استفاده میکردیم به نام pe2

ویرایشگر pe2
ویرایشگر pe2

این نسخه فارسی اون ویرایشگر هست با نام fpe ساده ولی کاربردی مثل ورد زمان ما بود. البته ویرایشگر های قویتری هم بعدا آمد اما خیلی کاربردی نشد مثل زرنگار که گرون بود و قفل داشت.

در فاکس پرو تکست باکس های خوبی دیده شده بود که برای اون ها فارسی ساز وطنی هم نوشته بودند. این باعث شده بود فاکس پرو کار ها خیلی پز بدن.

مگه می شد یک پاسکال کار نوجوان کم بیاره از یک هم مدرسه ای دیگه، این انگیزه باعث شد شروع به نوشتن یک برنامه برای این منظور بکنم. خیلی با مشکل موجه شدم خواند کلید های کیبورد، تشخیص حرف فارسی معادل، مشخص کردن شکل حرف در کلمه، تشخیص فاصله و تغییر حرف قبلی تازه بعد از انجام اینها مشکل فعال کردن فلش های حرکتی(arrow keys) اضافه کردن backspace و del همه اینها باید انجام می شد.

خوب سخت بود اما نوشتم.

سال تحصیلی تموم شد ناظم ما که خیلی روی علاقه ما حساب کرده بود پیشنهاد داد که یک برنامه برای کلاس بندی بچه ها بنویسیم و من هم قبول کردم. اینجوری می شد فارسی ساز خودم رو تست کنم. این بین هم یک سری تابع برای ساختن پنجره و منو نوشتم هرچند ساده ولی برای من خیلی بود. فاکس پرو همه اینها رو خودش داشت.

شروع به برنامه نویسی کردم با اطلاعات ناقص و کم خودم یادگرفته بودم چطور فایل بسازم و داده در اونها ذخیره کنم با رشته ها چطور کار کنم و ...

در همین موقع ناظم ما گفت اداره آموزش و پرورش نیاز به کمک داره برای کار کامپیوتری برید اونجا پیش آقای ذوقی من و حمید رحیمی رفتیم فکر کنم سه شنبه رفتیم لیست کل معلم ها رو می خواستن وارد کامپیوتر کنند و اپراتور می خواستن، چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه ما رفتیم آموزش و پرورش تا اطلاعات تموم شد.

از شنبه هم ادامه کار خودمون و شروع کردیم به ورود اطلاعات بچه دار نرم افزار من. یک روز ناظم گفت برید اداره آقای ذوقی شما رو کار داره ما هم رفتیم گفتیم باز اپراتوری حتما رسیدیم آقای ذوقی یک برگه دریافت به ما داد و هفت هزار تومان پول، نفری سه هزار و پانصد تومان اولین کسب درآمد من از کامپیوتر که فراموش نمی کنم.

طی تابستان هرکی ثبت نام میکرد پرونده اش می آمد و ما اطلاعات رو میزدیم رو دو تا کامپیوتر.

یک روز رضا رحیمی اومد مدرسه و گفت یک بازی اومده که خیلی باحاله 'پرینس پرشیا 2' خود بازی به تنهایی پنج تا فلاپی هست ما هم کپی کردیم روی کامپیوتر واقعا برای آن زمان فوق العاده بوده همش فکر میکردیم آخه چطور میشه همچین چیزی نوشت.

ادامه داره