10-برنامه نویسی بانک های اطلاعاتی در عهد حجر

با کتاب خانه و ابزار مختلفی اشنا شدم که کار بانک های اطلاعاتی رو انجام می داد.استفاده از دیتابیس در پاسکال و CPP برای من یک دنیا بود. یاد زمانی می افتادم که برای یک کلاس بندی یک شب تا صبح برنامه من کارکرد تا موفق شد اطلاعات رو مرتب کنه، اما با استفاده از این کتابخانه ها در کسری از ثانیه خیلی از این اتفاق ها می افتاد.

یکی از این بانکها بیتریو(btrieve) بود. البته این بانک اطلاعاتی که من دارم درموردش می نویسم خیلی با چیزی مثل SQL Server متفاوت هست. اگر بخوام مثال بزنم تقریبا مثل دوچرخه می مونه در مقابل سانتافه.

اما برای کسی تا حالا پابرهنه داشته راه میرفته دوچرخه هم خیلی عالیه. البته در اون زمان هنوز کسی سانتافه که هیچ پیکان هم نساخته بود. همین دو چرخه هم عالمی داشت. چند مثال از این تفاوتها میزنم تا کسانی که با این قبل بانک ها کار نکردن متوجه بشن.

مثلا دستور برای نمایش اطلاعات یک جدول کافیه select * from Table در اسکیوال سرور را به یک گرید وصل کنید، اما در btrieve شما باید ابتدا دستور get_first را اجرا می کردید که اولین رکورد را پیدا کنید بعد این رکورد را در جایی که لازم بود نگهداری یا چاپ می کردید، بعد در یک حلقه while تا زمانی که به اخر فایل می رسیدید دستور get_next را اجرا می کردید و داخل حلقه داده های خارج شده از فایل را برای خروجی نمایش می دادید.

این نمونه تهیه یک گزارش ساده بود. حالا در این میان جمع کردن اطلاعات ستونها و محاسباتی هم اگر بود باید کد می نوشتید. گاهی برای نوشت یک گزارش ساده 1000 خط کد یا بیشتر لازم بود، تازه خروجی یک مت ساده و حجیم و غیر جذاب بود.

در آن دوران که تب برنامه نویسی شی گرا همه رو فرا گرفته بود، برنامه نویسان بسیار خوبی در اطراف من بودند که می گفتن پاسکال به این دلیل بد هست که شی گرا رو پوشش نمیده. اما پاسکال هم از برنامه نویسی شی گرا پشتیبانی می کرد.