9-برنامه نویسی شی گرا یا oop

برنامه نویسی شی گرا از حدود سال 1960 مطرح شد، اما زمانی که من با این مفهوم آشنا شدم سال 73-74 شمسی بود. خیلی منبع و کتاب خوبی در دسترس نبود.

در اون زمان یک کتابخانه قوی برلند بصورت شی گرا تولید کرده بود و سورس اون رو هم در اختیار برنامه نویس ها گذاشته بود هم به زبان پاسکال هم به زبان CPP.

این کتاب خانه به نام توربو ویژن بود، که ویرایشگر برلند هم با همین ابزار نوشته بودند.و تقریبا همه چیز داشت ولی به زبان انگلیسی.

برای آشنای با مفهوم شی گرا سراغ چند تا کتاب رفتم، البته چون مفهوم تازه بود بیشتر منابع خوب ترجمه نشده بود، حتی مترجم ها هم در حد فاجعه ترجمه می کردند،(یکی از ترجمه ها شی گرا را به 'برنامه نویسی موضوعی' ترجمه کرده بود).

با کلیات مفهوم آشنا شدم اما واقعیتش کاربرد مفهوم شی گرا برای من جا نیفتاده بود. نه برای من بلکه برای خیلی از برنامه نویس های اون دوران این مسئله وجود داشت. می دونستم که کاربرد خوبی داره و این رو هم می دونستم ساختار ذهن ما با این نو برنامه نویسی اشنا نشده و راه درست رو نمی ریم.در همین دوران با معرفی یکی از دوستان در شرکتی که کار برنامه نویسی و بانک اطلاعاتی می کرد مشغول شدم. اونها هم از توربو ویژنی استفاده میکردن که خودشون فارسی کرده بودند.

و می گفتند که شی گرا کار می کنند اما مسیر را بکلی اشتباه رفته بودند.

این دوران باعث آشنایی من با بانک های اطلاعاتی معتبر زمان دایناسور ها هم شد. یکی از این بانک های اطلاعاتی Btrieve بود، این بانک اطلاعاتی مربوط به شرکت ناول بود و تحت شبکه ناول هم خوب کار می کرد.البته مشکلاتی هم داشت.


در قسمتهای بعد بیشتر می گم