نکات عکاسی ورزشی که به شما کمک می کند عکس های اکشن بگیرید
من اندی چوا اهل سنگاپور هستم و عکاسی از ورزش ها تخصص من است. در این آموزش عکاسی ورزشی، نکاتی را برای گرفتن عکس های اکشن در عکاسی ورزشی با شما به اشتراک خواهم گذاشت. از معرفی مد های سیستم فوکوس خودکار دوربین و بررسی استفاده هر یک در عکاسی ورزشی گرفته تا نکات تکنیکی دیگری چون دکمه AF-on و سرعت شاتر. در ادامه آموزش با من همراه شوید.
۱- مسائل مشترک در تکنیک های فوکوس
امیدوارم نکات مفیدی را به اشتراک بگذارم که به مردم کمک کند سیستم فوکوس خودکار خود را بهتر درک کنند تا عکس های اکشن عالی بگیرند. این یک مسئله رایج است که مردم نمی توانند تجهیزات دوربین خود و قابلیت های آن را درک کنند. تصور این که خرید تجهیزات دوربین گران قیمت عکس های شگفت انگیزی ایجاد خواهد کرد، باعث موفقیت نمی شود.
آیا شما هم از عکس هایی که به میزان دلخواهتان شارپ نمی شوند، ناامید می شوید؟
شاید این مشکلات فوکوس تا زمانی که شروع به گرفتن عکس های اکشن، و استفاده از حداکثر پتانسیل دوربین خود نکردید، خودشان را نشان نداده بودند. ورزشکارانی که روی آنها زوم کرده اید در کسری از ثانیه از جلوی چشم شما رد می شوند و شما در تمام طول این مسیر پشت سر هم عکس می گیرید. وقتی تمام عکس هایی که گرفتید را بررسی می کنید، می بینید که ۱۰۰% در فوکوس نیستند و کمی تاری دارند، اکنون برایتان سوال پیش می آید که عکاسان ورزشی چطور آن عکس های اکشن بی عیب و نقص را می گیرند.
۲- سیستم فوکوس خودکار دوربین
اکثر دوربین های DSLR یا بدون آینه موجود این دو گزینه فوکوس خودکار به نام Continuous Servo AF (AF-C) و Single Area AF (AF-S) را دارند. برای عکاسی ورزشی، ما فقط از AF-C استفاده می کنیم. فوکوس AF-C برای دوربین طراحی شده تا در حالی که شما دکمه شاتر یا دکمه فوکوس پشتی را تا نیمه پایین نگه داشته اید، سوژه شما را ردیابی کند.
من توضیحات مربوط به سیستم فوکوس خودکار را به عنوان مثال با استفاده از یک دوربین نیکون انجام خواهم داد. برندهای دیگر نیز عملکرد مشابهی دارند فقط برخی از نام ها ممکن است متفاوت باشد.
فوکوس خودکار تک نقطه ای (Single point AF): دوربین فقط بر روی یک نقطه انتخاب شده فوکوس می کند و تنها در صورتی که سوژه شما حرکت کند فوکوس را دوباره به دست می آورد. این حالت زمانی مفید است که شما نیاز به ردیابی ناحیه بسیار دقیقی از سوژه خود داشته باشید.
فوکوس خودکار ناحیه داینامیک (Dynamic-area AF)(9 نقطه ای، ۲۵ نقطه ای، و غیره): دوربین بر روی نقطه ای فوکوس می کند که در آن فوکوس را بر روی سوژه خود به دست می آورید و اگر سوژه شما از نقطه مرکزی جابجا شود، نقاط اضافی اطراف آن به حفظ فوکوس کمک می کنند. محدوده ناحیه داینامیک به کاری که دوربین شما ارائه می دهد بستگی دارد. این گزینه برای فعالیت های ورزشی که حرکات بالا و پایین زیادی دارند، مفید است. ناحیه محدوده داینامیک اضافی به ردیابی بهتر سوژه شما کمک می کند.
میلاک کریستوف (Mikak Kristof) از مجارستان در کنار چاد لکلاس (Chad Le Clos) از آفریقای جنویی در مسابقه ۱۰۰ متر پروانه مردان در مسابقات قهرمانی جهانی فینا (گوانگجو) سال ۲۰۱۹٫ من از ناحیه داینامیک ۹ نقطه ای استفاده کردم تا به من کمک کند به جای شناگر جلویی بر روی شناگر عقبی فوکوس دقیق به دست آورم.
ردیابی ۳ بُعدی (۳D tracking): دوربین بر روی سوژه شما فوکوس به دست آورده و به ردیابی حرکت سوژه در تمام نقاط فوکوس موجود در سیستم ادامه خواهد داد. این گزینه برای ردیابی حرکت سوژه های ورزشی غیر تماسی مفید است. اما می تواند برای ورزش هایی مانند راگبی که در آن بازیکنان زیادی در کنار هم قرار دارند، بسیار چالش برانگیز باشد. این گزینه باید با توجه به ورزشی که از آن عکس می گیرید، ارزیابی شود.
فوکوس ناحیه گروهی (Group-Area focus): دوربین از نقاط گروهی اختصاص داده شده برای به دست آوردن فوکوس سوژه شما استفاده می کند و بر روی نزدیک ترین ناحیه به دوربین فوکوس می کند. به عنوان مثال در بسکتبال، اگر بازیکن توپ را در دست نگه داشته و صورتش مسدود شده باشد، دوربین به جای صورتش بر روی توپ فوکوس خواهد کرد. این برای ورزش های غیر تماسی مفید است و می تواند برای ردیابی ورزش های تماسی چالش برانگیز باشد. اگر هر بازیکنی در حین اکشن وارد کادر نقطه فوکوس شما شود، در صورتی که نسبت به سوژه مورد نظرتان به شما نزدیکتر باشد، دوربین ممکن است بر روی او فوکوس کند.
فوکوس ناحیه خودکار (Auto-area AF): دوربین به طور خودکار سوژه شما را تشخیص می دهد و نقطه فوکوس را برای ردیابی انتخاب می کند. اولویت این مُد فوکوس هر سوژه ای است که چهره اش تشخیص داده شود. این مُد می تواند برای ورزش های تماسی که در آن بازیکنان به هم نزدیک هستند، بسیار چالش برانگیز باشد. دوربین ممکن است قادر به فوکوس بر روی سوژه مورد نظر شما نباشد.
۳- مزایای دکمه AF-on
صرف نظر از این که برای ورزش ها عکس می گیرید یا ژانرهای دیگر عکاسی، تنظیمات AF-on نحوه قفل کردن فوکوس بر روی سوژه شما را بهبود می بخشد و می تواند به شما کمک کند تا عکاس بهتری باشید.
هنگامی که دکمه AF-on فشار داده می شود، دوربین فوکوس را بر روی سوژه شما قفل خواهد کرد تا وقتی که دکمه شاتر فشار داده شود. همچنین به شما زمان اضافی می دهد تا بدون فشردن دکمه شاتر یا ثبت ناگهانی کادرهای غیرضروری، فوکوس را بر روی سوژه خود قفل کنید.
دکمه AF-on همچنین به عنوان یک دکمه پیش فوکوس برای شروع فوکوس و قفل کردن آن عمل می کند، مانند فوکوس دستی وقتی که دکمه دوباره فشرده نمی شود. این گزینه اگر بدانید که سوژه شما در آن نقطه است و قرار نیست حرکت کند بسیار مفید است، و می توانید فورا دکمه شاتر را فشار دهید بدون این که با فشردن آن دوربین دوباره فوکوس کند.
بازیکن واترپلو از مجارستان که در مسابقات قهرمانی جهانی فینا (گوانگجو) سال ۲۰۱۹ به مصاف ایتالیا رفت. من از ردیابی سه بُعدی برای ردیابی صورت بازیکن استفاده کردم. دوربین توانست همچنان حرکت بازیکن را ردیابی کند، حتی وقتی که آب گاهی صورت او را می پوشاند.
۴- سرعت شاتر سریع همه چیز نیست
سرعت شاتر تعیین می کند که شاتر دوربین شما برای ثبت سوژه چه مدت باز بماند. از نظر تئوری، اگر سوژه سریع حرکت کند، تا وقتی که سرعت شاتر بر روی مقادیر سریع مانند ۱/۶۰۰، ۱/۲۵۰۰، یا حتی ۱/۳۲۰۰ تنظیم شود، باید بتوانید حرکت را متوقف یا فریز کنید، درست است؟ پاسخ تا حدی درست است – شما ممکن است حرکت را متوقف کنید اما سوژه شما ۱۰۰% در فوکوس نباشد.
داشتن یک سرعت شاتر سریع مانند ۱/۱۲۵۰ ثانیه تا حدی به فریز شدن سوژه کمک می کند تا از تاری حرکتی جلوگیری شود. مهم است که از مُد فوکوس خودکار درست برای به دست آوردن فوکوس مناسب استفاده کنید تا سوژه خود را در یک عکس شارپ فریز کنید.
کیلب درسل (Caeleb Dressel) از ایالات متحده آمریکا که در مسابقه ۱۰۰ متر پروانه مردان در مسابقات قهرمانی جهانی فینا (گوانگجو) سال ۲۰۱۹ از آب بیرون آمده است. من از ۹ نقطه AF-C برای ردیابی شناگران در حالی که از آب بیرون می آیند، استفاده کردم.
۵- سرعت فریم (فریم ریت) بالا
تا به حال اصطلاح spray and pray (قرار دادن دوربین در حالت عکاسی پشت سر هم و عکس گرفتن) را شنیده اید؟ این اصطلاح برای توصیف افرادی به کار می رود که عکس های زیادی با دوربین خود می گیرند و امیدوارند که چند عکس خوب از بین آنها به دست آورند.
آیا می توانید تصور کنید که دوربین شما فوکوس را به درستی بر روی سوژه قفل نکرده باشد؟ در این صورت بعد از اتمام کار، با تعداد زیادی تصویر خارج از فوکوس مواجه خواهید شد. از آن بدتر، کارت حافظه شما ممکن است در وسط رویدادها پر شود. و فکر کردن به تعداد عکس هایی که بعد از رسیدن به خانه باید بررسی کنید تا آن چند عکس خوب را از بین آنها انتخاب کنید، یک کابوس خواهد بود.
من به طور کلی برای هر کادر اکشن تنها ۲ تا ۳ عکس می گیرم. داشتن دوربینی با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه یا حتی ۲۰ فریم در ثانیه به این معنی نیست که باید آن را مثل یک مسلسل شلیک کنید. این کار فقط باعث می شود بافر دوربین شما سریع پر شده و سرعت دوربین را کم می کند، و همچنین فضای غیرضروری در کارت حافظه و هارد دیسک های شما اشغال می کند.
این یک دوچرخه سوار اهل چین بود که در مسابقه سرعت خود در بازی های آسیایی سال ۲۰۱۸ در جاکارتا رقابت می کرد. من از ناحیه فوکوس خودکار (AFA) برای ردیابی دوچرخه سواری که به سرعت به سمت من می آمد استفاده کردم، چون پس زمینه تمیز بود و AFA می تواند بدون هیچ مشکلی او را ردیابی کند.
۶- جهت حرکت سوژه
ردیابی سوژه هایی که در نمای روبرو به سمت شما حرکت می کنند، حتی برای دوربین پرچم دار (بهترین و جدیدترین مدل دوربین) هر برند نیز چالش برانگیز است. هرچه سوژه به شما نزدیک تر باشد و سریع تر حرکت کند، برای دوربین سخت تر است که فوکوس آن را حفظ کند. این بدین معنی نیست که دوربین شما اصلا نمی تواند جهت نمای روبرو را ردیابی کند، اما میزان عکس های خوب در این حالت ممکن است کمتر از ردیابی سوژه های در حال حرکت از نمای جانبی (پهلو) آنها باشد.
ردیابی مداوم حرکت و قفل فوکوس سوژه هایی که از یک سمت به سمت دیگر حرکت می کنند (به عنوان مثال، از چپ به راست) به طور کلی برای دوربین راحت تر است، چون سطح فاصله فوکوس تقریبا یکسان است. در این حالت میزان عکس های خوب شما باید بسیار بیشتر باشد.
این یک تیم آکروباتیک هوایی از چین بود که در نمایش هوایی سنگاپور سال ۲۰۲۰ اجرا می کرد. من از ۷۲ نقطه AF-C برای زدیابی موثر حرکت جت استفاده کردم. از آنجا که من اکثر اوقات چیدمانم را با دست رو به بالا به سمت آسمان گرفته بودم، داشتن چند نقطه فوکوس بیشتر به من کمک کرد تا فوکوس را بر روی جت قفل کنم، حتی با وجود این که ممکن بود به دلیل خستگی عضلات کمی لرزش دوربین داشته باشم.
۷- یادگیری از اشتباهات
خواندن مقالات و یادگیری ترفندها و نکات جدید همیشه عالی است، من از این کار لذت می برم. اما عکاسی فقط تئوری نیست – چیزی که مهم تر است این است که تصاویر خود را بررسی کنید و از آنجا یاد بگیرید. زمانی که شما تصاویر خود را مرور می کنید، سعی می کنید بررسی کنید که آیا تنظیمات دوربینی که استفاده کردید به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کرده یا خیر. اگر نکرده، می توانید تنظیمات دیگری را در جلسه عکاسی بعدی خود امتحان کنید. باید خیلی آزمون و خطا کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما و ورزش هایی که از آنها عکس می گیرید مناسب است.
اما اگر شک دارید، با ۹ نقطه AF-C شروع کنید. این مُد در اکثر شرایط عکاسی که در آن قرار داشته ام هیچ وقت مرا ناامید نکرده است. از عکاسی لذت ببرید!
این پابلو توریبیو (Pablo Toribio) قهرمان بین المللی MX بود که در مسابقه ساحلی Motorcross سال ۲۰۱۸ در سنتوزای سنگاپور شرکت کرده بود. این عکس با ۹ نقطه AF-C گرفته شد. همانطور که می توانید ببینید، گزینه فوکوس اصلی من همیشه ۹ نقطه باقی می ماند و با انواع دیگر گزینه های فوکوس برای کمک بیشتر به من تکمیل می شود.
نویسنده: اندی چوا (Andy Chua)
مطلبی دیگر از این انتشارات
تمرین هنر دیدن: هر روز بر عکاسی از یک رنگ متفاوت تمرکز کنید
مطلبی دیگر از این انتشارات
مثال های استفاده از فضای منفی در عکاسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
نکات آموزشی عکاسی از پرندگان