[0] آموزش پایتون: معرفی و نصب پیشنیازهای دوره

سلام سلام سلام?? امیدوارم حالتون خوب باشه?

با صفرمین قسمت از آموزش پایتون در خدمتتون هستم

سریع بریم سراغ اصل مطلب

هشدار: خطر اعتیاد - اگر وارد شوید به احتمال 90 درصد معتاد برنامه نویسی میشید!



معرفی دوره

من در این دوره تمام تلاشمو خواهم کرد که هرچی بلدم رو به صورت کامل آموزش بدم? امیدوارم استقبال بشه و شما عزیزان راضی باشید

سرفصل های دوره به طور کلی این موارد هستن:

  • متغییر ها و عملیات های ریاضی
  • دستور های مهم در پایتون مثل print و input
  • کالشکن ها در پایتون
  • ساختار های شرطی و حلقه ها
  • توابع در پایتون
  • مبحث Error Handling
  • ماژول ها
  • شی گرایی
  • و موارد دیگری مثل Iterator ها و Generator ها و Decorator ها
  • و حتی GUI یا رابط گرافیکی کاربر در پایتون??

البته لازم نیست شما بدونید این موارد یعنی چی و به هرکدوم میرسیم و کامل توضیح میدیم??

نتیجه: پس قراره آموزش کاملی رو داشته باشیم????


معرفی پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی هست که با استفاده از اون میتونید به نحوی با کامپیوتر صحبت کنید. مثلا فرض کنید شما میخواید با دوستتون ارتباط برقرار کنید و یا یک دستوری به دوستتون بدید! خب باید از یک زبانی استفاده کنید که دوستتون متوجه بشه... مثل فارسی

حالا به زبانی که کامپیوتر متوجه میشه میگن زبان برنامه نویسی که این پایتون ما از اون ساده هاشه که عین حال خیلی قویه و معروف!

ممکنه هنوز با این توضیحات مشتی که من دادم متوجه نشده باشید که اصلا مهم نیست - یکم میریم جلو و متوجه میشید???

راستی: لازم به ذکره که اگر تازه با دنیای برنامه نویسی آشنا شدید حتما با این زبان شروع کنید چون بسیار زبان ساده ای هست و شمارو اصلا و ابدا از برنامه نویسی زده نمیکنه

نصب پیشنیاز ها

نکته: این جلسه صرفا جهت مقدمه هستش و قرار نیست خیلی وارد برنامه نویسی بشیم

نصب پایتون

اول از هرچیز وقتی شما بخواید با کسی صحبت کنید باید ببینید آیا کامپیوتر اون زبان رو بلده یا نه. خب کامپیوتر هم اولش بلد نیست. پس باید یادش بدیم که اصلا سخت نیست

فقط کافیه اون زبان رو روی کامپیوترتون نصب کنید! همین

  • دو مرحله داره این کارمون: نصب اولیه - فعال سازی
  • نصب اولیه
  1. به این سایت که سایت خود پایتون هست برید و download رو بزنید و نصب میشه براتون
  2. دانلود که کردید یک فایل exe براتون میاد - اونو باز کنید
  3. با همچین صفحه ای مواجه میشید:

فعال سازی

  1. اینجا رو خوب دقت کنید: گزینه پایین صفحه یعنی Add Python 3.9 to PATH رو حتما حتما حتما بزنید. تاکید میکنم حتما حتما بزنید چون من خودم داغ دیده همین قضیه هستم?
  2. بعد هم روی گزینه Customize installation کلیک کنید

3. تو این بخش حتما مطمئن شید همه تیک ها خورده باشه -البته- برای کسایی که دو یا چند یوزر (user) روی لبتابشون دارن بخش py launcher و for all users فعاله و میتونن انتخاب کنن که بخش for all users اختیاریه و میتونید بگید میخواید روی همه user هاتون باشه یا نه

اینجا هم برای شما به صورت پیش فرض گزینه های 2و3و4 فعالن ولی اگر در بخش قبلی گزینه for all users رو زدید گزینه اول رو هم بزنید خودکار گزینه 5 هم فعال میشه و install رو بزنید و صبر کنید فرایند تموم شه

ایزی ایزی تامام تامام???



صبر کنید جایی نرید ... باید مطمئن شیم درست نصب شده یا نه

خب برید تو cmd و کلمه python رو بنویسید

مثل من دقیقا باید همین پیام بیاد - بعد هم <<< علامت براتون میاد که نشون میده شما میتونید کدهای پایتون رو توش بنویسید و شما عبارتی که من نوشتم رو بنویسید(لازم نیست متوجه بشید چی نوشتید)

print("virgool")

و اگر نتیجه مثل من بود یعنی درست نصب شده

کلام آخر

خب قائدتا نمیشه شما به این سختی هردفعه تو cmd کدهاتونو وارد کنید. پس به یک فضا برای کدنویسی نیاز داریم که کار مارو راحت تر کنه که من چهار راه براتون میذارم:

  • کامپایلر تحت وب

شما اگر نمیتونید یک برنامه برای کدنویسی تون روی لپتاپتون نصب کنید میتونید از سایت های مختلف استفاده کنید مثل: سایت gdb یا سایت پایتون که پیشنهاد من gdb هست که خوبه ولی بگم که کافی نیست چون در آینده در بخش هایی به مشکل میخورید!

  • ویرایشگر متن(text editor)

پیشنهاد من اینه که ویرایشگر متن هایی مثل VS code یا Atom یا sublinetext هستن که پیشنهاد من همون vs code هست که در آموزش از اون استفاده میکنیم که نصبش خیلی سادس و در آموزش جدایی قرار میدم و حتما ببینید چون نکاتی داره که حتما باید بدونید

  • برنامه IDE

اگر لپتاپ یا pc خیلی قویی دارید که رم حداقل 8 یا 16 داره پیشنهادم IDE هست که قطعا قوی تر ولی سنگین تر از ویرایشگر های متن هست و رم دستگاهتون رو به معنی واقی کلمه میخوره! پیشنهاد من برای پایتون pycharm هست ولی anaconda و spyder هم هستن

  • پایتون روی موبایل!

شاید باورتون نشه ولی میتونید روی موبایل هم استفاده کنید(هرچند با سایت هایی که گفتم هم میشه ولی برای موبایل این اپلیکیشنی که میگم بهتره): پیشنهاد من pydroid3 هست که وقتی نصب کردید نسخه پلاگینش هم نصب کنید (این برنامه برای اندروید هست و از IOS اطلاعی ندارم)




پووووووووووووووووووووووووف چقدر نوشتم???

اگر خوشتون اومد و مفید بود حتما لایک کنید و نظر بدید ????

منتظر قسمت های بعد باشید...

اگر سوالی هم داشتید در کامنت ها بپرسید حتما جواب میدم