اومدیم که با هم و درست یاد بگیریم :)
[1] آموزش پایتون: انواع و نحوه تعریف متغیرها
سلام بچه ها??? چطورید؟
با اولین قسمت رسمی آموزش پایتون درخدمتتون هستم
تو این جلسه میخوام درباره متغیرها صحبت کنم و بعدش تو پایتون نشونش بدم
مفهوم متغیر
معنی لغوی کلمه متغیر یعنی چیزی که تغییر میکنه. که اگر کلاس هفتم هنوز نرسیدید پیشنهاد میکنم از پست رو بخونید تا مفهوم متغییر رو کامل متوجه بشید
فقط برای زیر 12 ساله ها اینو اضافه کنم که یه جوایی داریم برای اون عدد یه اسم در نظر میگیریم
نحوه تعریف متغیر
تو پایتون برخلاف خیلی از زبان ها راحت میشه متغییر تعریف کرد که دقیقا مثل ریاضی تو واقعیت هست.مثلا:
a = 2
b = 122123323
variable = 34.677
first = "hello"
اینا صرفا چندتا مثال بود حالا یکم توش ریزتر میشیم: (ساختار تعریف متغیر)
چندتا نکته:
- نام متغیر شامل اعداد و حروف کوچک و بزرگ انگلیسی و _ میشن و شما حق ندارید تو اسم متغیرتون از سیمبل ها مثل %،^،& و... استفاده کنید⛔
- علامت مساوی واجبه
- در تعریف اسم متغیر حق ندارید بگید 2a! یعنی نباید عدد رو اول بیارید و یک عدد خالی هم متغیر محسوب نمیشه⛔ ولی شما میتونی در تعریف متغیر از abc2343 استفاده کنید
چند نمونه نام متغیر اشتباه:
2varialbe = 434
%^hello = 5.6
hello@ = 7
4 = 7
انواع متغیر
ما چند نوع متغیر تو پایتون داریم که فعلا با سه تاش کار داریم یدونه هم بجز این سه تا هست که تو این جلسه صرفا معرفی میکنم:
- رشته = string: مخفف str
- عدد صحیح = integer: مخفف int
- عدد اعشاری = float: مخفف float
- آخری boolean هست که در قسمت مربوط به Truthiness و Falsiness هست که در جلوتر میگیم
رشته str
در پایتون شما وقتی میخواید یک متنی رو مورد استفاده قرار بدید باید داخل "" یا '' قرارشون بدید یا به اصطلاح در کوتیشن قرارشون بدید تا بتونه متوجه بشه
شاید بپرسید چرا؟ شما فرض کن یه متغیر به اسم hello تعریف کردی که مقدارش مثلا 5 هست و میخوای یه متغیر دیگه تعریف کنی با نام hello حالا شما مثلا میخوای hello رو چاپ کنی. حالا اگر بنویسی (print(hello (به print در آینده میرسیم ولی فعلا بدونید برای چاپ اون آرگومانی که بهش میدی مورد استفاده قرار میگیره) برات میاد مقدار متغیر hello یعنی 5 رو چاپ میکنی ولی اگه بنویسی ("print("hello میاد و خود واژه hello رو چاپ میکنه و این فرقشه?
عدد صحیح int
معنی واژه integer در انگلیسی میشه عدد صحیح! حالا عدد صحیح مثل رشته لازمه چیزی مثل"" بهش اضافه بشه؟ نه! همون شما بنویسید 1 یا 1- یا 0 یا 2003 حله
نکته: دقت کنید که در پایتون "6" با 6 خیلی تفاوت داره! "6" رشته هست ولی 6 عددصحیح
عدد اعشاری float
عدد اعشاری هم نکته خاصی نداره فقط بگم که این هم مثل int این نکته رو داره که "6.7" با 6.7 تفاوت داره!
نکته آخر
ما تو پایتون یه تابعی داریم به نام type که میاد و نوع متغیرتونو بهتون میگه. مثلا:
a = 1
print(type(a))
که خروجیش میشه:
<class 'int'>
یعنی نوع این بنده خدا integer هست. یا مثلا میگیم:
print(type("abc"))
که خروجی این هم میشه:
<class 'str'>
که البته کد بالا رو میشد به این شکل هم نوشت:
var = "abc"
print(type(var))
فکر نمیکنم نکته دیگه ای مونده باشه
فقط بگم اگه متوجه نشدید هیچ اشکال نداره به مرور کامل یاد میگیرید و اینکه حتما لایک کنید و کامنت بذارید
راستی همین مطالب رو به صورت فیلم هم قراره تو آپارات خودمون بگیم قراره بذاریم لطفا اونجا هم همراه ما مثل ویرگول باشید???
امیدوارم این جلسه رو کامل یاد گرفته باشید سوالی بود درخدمتم تا جلسه بعد خدانگهدارتون?❤
مطلبی دیگر از این انتشارات
سیستمت ضعیفه؟ اصلا سیستم نداری؟ بایا کن?
مطلبی دیگر از این انتشارات
اموزش کار با فایل ها در پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
[۲]مار خوش خط و خال-عملگر های ریاضی چی بودند؟