حرفه ای شدن؛ یک قدم به سمت بهترین شدن



محیط کار من به عنوان یک محتوا نویس خیلی خارق العاده است!شما تا الان به توصیف محیط کاریتان فکر کردید؟
توصیف محیط کارم با واژه "خارق العاده"، زمانی که شما من رو پشت یک میز و در حال کار با لپ­تاپ تصور کنید کاملا نابود میشود! بهتر است قبل از تصور ظواهر، از دید من به این فضا نگاه کنید؛آن لبتابی که شما میبینید فقط درِ ورودی محل کار من است و من به محض فشار دادن دکمه استارتِ لپ­تاپ میتوانم وارد یک سیاره که خط و مرزی برای خشکی های آن تعیین نشده است، شوم. در این دنیا صدای همه آدمها را می توان شنید و با هر زبان و رنگ و قومیتی می توان از دریچه محتوا هایی که به اشتراک میگذارند ارتباط گرفت و شما به عنوان ساکنین کره زمین میتوانید هر لحظه، هرجا، هر سوالی در هر زمینه ای دارید به محیط کار من بفرستید و بهترین پاسخ را دریافت کنید چون همه افرادی که در محیط کار من در حال فعالیت هستند یا در حال به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود و یا در حال تهیه محتوا از دانش و تجربیات دیگران در قالب نیاز شما، هستند.

با سه عنصر اصلی در دنیای کاری من آشنا شوید:

1. کارفرما:گوگل

2. ارباب رجوع:کاربر یا جستوجوگر

3. کارمند: من (تولید کننده محتوا)


تأثیر داشتن کارفرما خوب در بهترین شدن

گوگل به من آزادی در انتخاب زمینه تولید محتوا می دهد و محتوای من را در هر سطح کیفی ای که باشد،می پذیرد. ابزار هایی برای محک زدن میزان رضایت کاربر، ارتقاء درجه، رقابت بهتر با دیگر فعالین این حوزه در اختیار من قرار می دهد. به محتوایی که من تهیه کرده ام کاملا توجه دارد. نظارت بر رقابت سالم در یک محیط کاری با در اختیار داشتن ابزار ها و امکانات یکسان و بسیاری از ویژگی های خوب دیگر، من را متوجه سختی کارم میکند. با وجود داشتن چنین محیط کاری و کارفرمایی سختی کار کجا می تواند باشه؟

این آزادی نشان از آسوده خاطری گوگل از پاسخ به کاربر دارد. در واقع در این دنیای کاری با میلیون ها کارمند، یک فرد توانا در هر حوزه ای وجود دارد که گوگل بتواند بهترین ارائه را به ارباب رجوع داشته باشد. پذیرش کار دیگر کارمندان و قرار گیری آن ها در جایگاه های پایین تر این فرصت را در اختیار افراد قرار میدهد که پیشرفت کنند و جزء بهترین گزینه ها برای پاسخ به ارباب رجوع شوند. سختی کار در رقابت با بهترین هاست و موهبت کار تبدیل شدن به بهترین است.

بهترین شدن نیازمند انجام کاری بیشتر از آن چیزیست که همه انجام میدهند!

اگر به این باور باشیم که ما مسئولیت خود را به بهترین نحو انجام داده ایم و یک محتوا مطابق نیاز کاربر تولید کرده ایم باید بدانیم به غیر اصول نگارشی و تولید محتوای یکتا مواردی هستند که به ما کمک میکنند بهترین شویم:

تدوین استراتژی:

نوشتن محتوا صرفا با توجه به اینکه چه موضوعاتی در زمینه کاری شما بیشترین مخاطب را دارد، میتواند حائز اهمیت باشد اما تبدیل شدن به مرجع در عرصه ای که در آن فعالیت می کنید هدف بهتری است و بزرگترین برتریِ این هدف­گذاری در تبدیل کاربر به مخاطب است به این صورت که مخاطب برای گرفتن پاسخ به محتوای شما مراجعه می کند و از ارائه محتوا­های شما در دسته بندی های برنامه ریزی شده متوجه تلاش شما در پوشش دهی کامل و منسجم موضوعات به صورت طبقه بندی شده، خواهد شد. بنابراین انتخاب سایت شما برای پرسش های بعدی کاربر حتی با وجود قرار نداشتن در جایگاه نخستِ جستوجوها محتمل خواهد بود و چه بسا جستوجوی سایت شما به عنوان منبع اطلاعاتی برای رسیدن به نتیجه را ترجیح دهد که در هر دو صورت شما به بهترین شدن نزدیک تر می­شوید.

لینک سازی:

هنگام تولید محتوا در حوزه فعالیتتان ممکن است با موضوعاتی مواجه شوید که با هم اشتراک دارند یا یکی پیشنیاز دیگری باشد و یا ممکن است رفع نیاز کاربر در گرو استفاده از اطلاعات شما و همکارتان باشد. در چنین مواردی شما نیازمند لینک سازی خواهید بود. در واقع لینک سازی ارجاع مخاطب به محتوایی از همکارتان(لینک سازی خارجی) و یا محتوایی دیگر از خودتان (لینک سازی داخلی) است.

اگر هدف شما کمک به ارباب رجوع باشد قطعا از هدایت او به سمت یکی از همکارانتان اجتناب نمی کنید و از طرفی اگر آرشیو محتوا های شما کامل نباشد و ارجاع مخاطب به همکارانی که در حوزه فعالیت شما کار می کنند و رقیب بالقوه شما هستند برای کمک به کاربر لازم باشد، باید این نکته را در نظر بگیرید که با فرستادن مخاطب به دفتر رقیبتان نه تنها موقیت تبددیل کاربر به مخاطب را از دست داده اید بلکه در جهت تثبیت جایگاه اول و گرفتن امتیاز از کارفرما به رقیبتان کمک کرده اید.

در مقابل لینک دهی خارجی که میتواند هم مفید و هم مضر باشد لینک دهی داخلی به طور صد در صدی، شانس شما را در گرفتن جایگاه بهتر از گوگل افزایش میدهد و به کاربر کمک میکند که حول پرسش خود اطلاعات بیشتری را هم کسب کند و این منوط به این است که شما اطلاعات بی ربط که مخاطب را کلافه می کند و موجب می شود از دفتر شما خارج شود به او ارائه ندهید که در این صورت نه تنها امتیازی نخواهید گرفت بلکه با امتیاز منفی و سقوط آزاد به جایگاه های پایین گوگل روبه رو خواهید شد.

این نکات همه آن چیزی نیست که شما برای بهترین شدن نیاز دارید اما قطعا قدم بزرگی به سمت این هدف است.


همانطور که در اولین فعالیتم در ویرگول اشاره کردم من در مسیرِ "تبدیل یک مدعی به یک حرفه ای" هستم و امروز در کنار تیم پروکسیما هدفی بیشتر از تبدیل شدن به یک حرفه ای دارم. امروز متوجه شدم که پایان مسیر من حرفه ای شدن نیست بلکه حرفه ای شدن شروع مسیر من برای بهترین شدن است.

شما برای بهترین شدن در محیط کاریمان چه نکته ای را پیشنهاد می­دهید؟