نقشه راه 10 روزه کارآموزش وبسیما

سازمان‌های بزرگ و حتی شرکت‌های تازه تاسیس، بنا بر نیازهای مختلف‌شان اقدام به جذب کارآموز می‌کنند. اما هدفی که در این پروسه (جذب کارآموز) بین همه‌ی آن‌ها مشترک است؛ جذب یه فرد برای کارآموزی در سازمان است! فرد تازه وارد بعد از ورود به فضای کاری با حجم عظیمی از وظایف روبرو می‌شود و بعد از گذشت چند روز دچار سردرگمی شده و رها می‌شود.

                      وبسیما با طراحی یک دوره عالی تحت عنوان کارآموزش پروکسیما برای علاقه‌مندان به حضور در بازار کار،                            دوره کارآموزش را طراحی کرده است.
وبسیما با طراحی یک دوره عالی تحت عنوان کارآموزش پروکسیما برای علاقه‌مندان به حضور در بازار کار، دوره کارآموزش را طراحی کرده است.


زیرا سازمان برنامه‌ای برای فرد تازه وارد ندارد و کارآموز بعد از گذشت چند روز بی‌انگیزه شده و اشتیاق خود را برای ادامه مسیر از دست می‌دهد. اما چگونه بدون تجربه کار و کارآموزی وارد فضای کسب‌وکار شویم؟ پیشنهاد من به شما حضور در دوره کارآموزش وبسیما است. وبسیما با طراحی یک دوره با متدولوژی خاص، تحت عنوان کارآموزش پروکسیما برای علاقه‌مندان به حضورِ حرفه‌ای در بازار کار، بسیاری از افراد تازه‌کار را نجات داده است. آیا شما هم با شنیدن کلمه کارآموزش به معنی متفاوت آن پی بردید؟

الان که در حال نگارش این مقاله هستم، دوهفته از حضور من در کارآموزش محتوا می‌گذرد. اگر شما هم متقاضی حضور در این دوره هستید، این مقاله نقشه راه شما خواهد بود.

اقدام، جذب و شاید ماندن در ادامه مسیر

با عبورِ موفقیت آمیز از آزمون‌های سنگینِ ورودی کارآموزش، ایمیل قبولی را دریافت کردیم و وارد مرحله نخست کارآموزش که اسپیرینت اول نام دارد شدیم.

رانت اول با حضور مدیران وبسیما و ده کارآموزِ باانگیزه آغاز شد.

قبل از شروع دوره می‌دانستیم واردِ مسیر هدفمند و پرچالشی شده‌ایم ولی پس از گذشت چند روز، جمله "کارآموزش وبسیما شوخی بردار نیست" سرلوحه راه من و هم‌گروهی‌هایم شد.

همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده بود و ما موظف بودیم مرحله‌ به‌ مرحله از خان‌های کارآموزش عبور کنیم. برنامه‌ها به‌صورت روزانه در گروه ارسال می‌شدند و ما باید تا پایان تایم کاری، تمرین‌هارا انجام می‌دادیم و گزارش‌کار را در گروه ارسال می‌کردیم.

شرط ماندن در ادامه کارآموزش کسب نمره قبولی در آزمون است
شرط ماندن در ادامه کارآموزش کسب نمره قبولی در آزمون است

شرایط ماندن در مسیر کارآموزش؛ صداقت، انجام به موقع برنامه‌های روزانه، پیشرفت در کار و در یک کلام دل به کار دادن بود. هم‌چنین شرط حضورمان در اسپیرینت دوم؛ قبولی در آزمون پایان‌دوره اول است که با دونفر از ما خداحافظی می‌شود. بنابراین شرط ماندن در کارآموزش کسب نمره قبولی در آزمون مرحله اول است.

در کارآموزش وبسیما چه می‌گذرد؟

کارآموزش وبسیما دوره‌ایست که دقیقا شبیه سازی شده با محیط کار است و ما از روز شنبه تا چهارشنبه، از ساعت 8صبح الی 4عصر فعالیت‌مان را به صورت دورکاری آغاز ‌کردیم. برنامه روزانه در همان روز ارسال می‌شد، این برنامه شامل محتوای آموزشی؛ در قالب مقاله و ویدیوهای آموزشی مهندس اسماعیلی بودند و جلسات منتورینگ که به صورت گروهی و خصوصی برگزار می‌شدند.

من در روزهای اول استرس تحویل ندادن به موقع تسک‌ها را داشتم و هم‌چنین از کیفیت کارهایم مطمئن نبودم، همین باعث میشد بیشتر تلاش کنم. با شرکت در جلسات منتورینگ متوجه اشتباهاتم ‌می‌شدم و جواب تمام سوالاتی که همیشه با آن‌ها مشکل داشتم را می‌گرفتم.

منتورها در دوره کارآموزش همراه ما هستند، تمام محتواهای ما زیر ذره‌بین منتور ها قرار می‌گیرد
منتورها در دوره کارآموزش همراه ما هستند، تمام محتواهای ما زیر ذره‌بین منتور ها قرار می‌گیرد


منتور این دوره خانم زهره ابوالقاسم بودند، با صبوری و دقت بالا خروجی کارها را بررسی می‌کردند. نکات و تجربه‌هایی که به ما منتقل می‌کردند حرکت‌های بعدی ما را هدفمندتر می‌کرد.

روند کار به این‌صورت بود؛ ما بعد از دیدن و مطالعه آموزش‌ها، تمرین‌ را شروع می‌کردیم و با ارائه گزارشی مختصر وارد جلسه منتورینگ می‌شدیم. در این جلسات کارهای ما زیرِ ذره‌بین منتورها می‌رفت که درنهایت با فهمیدن خطاهایمان و تصحیح آن از سمت منتور در راه درست شیرجه می‌زدیم.

اینکه در تایمی کوتاه به ورژن بهتری از خودمان تبدیل شدیم اتفاقی نبود! می‌خواهید دلیلش را بدانید؟ با من همراه باشید.

پیشرفت تصاعدی در کمتر از دو هفته

کمال گرایی و وسواس دو تا از ویژگی‌هایی هستند که همیشه مانع رشدم بودند! ولی در این دو هفته در کمال ناباوری خیلی کم شدند. یکی از مهم‌ترین دلایل‌ش استاندارد بودن برنامه کارآموزش بود. اگر بتوانیم خودمان را با برنامه کارآموزش تطبیق دهیم از یک بچه شیر به سلطان جنگل تبدیل ‌می‌شویم.

در این دو هفته از ساعتی که تایم کاری شروع می‌شد، لحظات برایم حکم طلا داشتند و نهایت تلاشم را برای استفاده از آن می‌کردم. قدرت من در نگارش کلمات روز به روز بالاتر می‌رفت و مهارت‌هایی که کسب می‌کردم جایگزین ترسِ از تولید محتوا می‌شد.

ما در این دو هفته نزدیک به 7 مقاله نگارش و انتشار کردیم. مقالاتی که طبق اصول سئو و الگوریتم‌های گوگل نگارش می‌شدند و کمتر کسی باور می‌کند این مقاله را یک کارآموز نوشته باشد!

پک جامع آموزشی؛ لقمه آماده

یکی از دغدغه‌های همیشگی‌مان؛ پیدا کردن بهترین محتوای آموزشی بوده و هست. برای یادگیری یک موضوع با خیلِ عظیم محتوا روبه‌رو می‌شویم حتی بعد از دیدن‌شان، مشکل ما همچنان باقی مانده می‌ماند!

با حضور در کارآموزش، بهترین و به‌روز ترین آموزش‌ها به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد
با حضور در کارآموزش، بهترین و به‌روز ترین آموزش‌ها به صورت رایگان در اختیار ما قرار می‌گیرد


پیدا کردن منبع آموزشی از یک طرف، استراتژی انجام آن‌ نیز از طرفی دیگر یکی از چالش‌های همیشگی من بودند.

مرحله بسیار جذابی که من با تمامِ انرژی برای‌ش وقت گزاشتم دیدن ویدیوهای نقطه صفر سئو، کارگاه تولید محتوا و کارگاه تکنیک‌های حرفه‌ای سئو از آکادمی وبسیما بود که به صورت رایگان در اختیار ما قرار دادند.

ما طبق برنامه‌ای که به صورت روزانه برای آموزش داشتیم پیش می‌رفتیم و مهارت‌های آموخته شده را در قالب یک مقاله در ویرگول منتشر کردیم. این قسمت یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری بود که با انجام کارِ عملی، دانش به‌دست آمده را تبدیل به مهارت کنیم.

یکی دیگر از منابعی که برای من حکم نقشه راه داشت؛ مقاله‌های آموزشی بودند. من با مطالعه این مقاله‌ها علاوه بر یادگیری مطالب، به چگونگی نگارش محتوا، لحن متن‌ها، سبک نوشتار، تصاویر به کار رفته، بازخوردی که در کامنت‌ها بود دقت می‌کردم و این اصول را در نگارش محتوای خودم به کار می‌بردم.

این موارد، تعداد کمی از آموخته‌های ما در این دوره بودند، برای اینکه با تجربیات دیگر افراد از حضور در کارآموزش محتوا آشنا شوید در وبسایت پروکسیما، به دنبال پاسخِ تمامی سوالات خود باشید. بنابراین چرا در دوره کارآموزش‌ وبسیما شرکت کنیم؟ تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

در دوره کارآموزش محتوا، علاوه بر آموزش با پروژه‌های واقعی دست و پنجه نرم می‌کنیم
در دوره کارآموزش محتوا، علاوه بر آموزش با پروژه‌های واقعی دست و پنجه نرم می‌کنیم

کارآموزش؛ سکوی پرشی به سمت حرفه‌ای شدن

آموخته‌هایم در این دو هفته فراتر از این مقاله است ولی من سعی کردم مهم‌ترین ویژگی های کارآموزش و اینکه چه اتفاقی در مسیر برایمان رقم خورد را برایتان شرح دهم.

از اولین جلسه مصاحبه آنلاین، حرفه‌ای بودن این مسیر برایم مشخص شد و با ورودِ به دوره، مطمئن شدم انگیزه و مسئولیت‌پذیری شرط ماندن در مسیر است. من به افرادی که قصد حضور در دوره‌‌های بعدی کارآموزش را دارند این است: دوست عزیز اگر ویژگی‌های زیر را دارید یا می‌توانید به این سبک زندگی کنید بابت این انتخاب به شما تبریک می‌گویم: سحرخیزی، مسئولیت‌پذیری، هدفمندی، انجام کار گروهی، آموزش‌پذیری و جدیت.این ویژگی‌ها به شما کمک می‌کنند از کارآموزش به عنوان سکوی پرتاب برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید. اگر سوالی در مورد این مسیر دارید در کامنت‌ها منتظر شما هستم.