۴۰ روز با پروکسیما، سفری به دنیای تولید محتوا


همیشه جرات ریسک کردن داشته باشید شاید آن‌سوی دیوار، اتفاقات بهتری منتظر شما باشند. این درس مهمی بود که من با شانس حضور در دوره کارآموزش گرفتم.

امروز، پایان 40 روز حضور من در کارآموزش وبسیماست و تنها 4 روزدیگر در کنار دوستانم خواهم بود. 40 روز که با چالش‌های مختلفی همراه بود و نکته جالب برای من این است که پایان کارآموزش، متقارن با روزهای پایانی سال است و به رسم هرسال که باخودم فکر می‌کنم، طی یکسالی که گذشت، چه کارهای مثبتی کردم و چه تجربه‌‌هایی برایم داشت، امسال با افتخار می‌توانم بگویم فصل زمستانم پربارترین فصل این یکسال بود.

در این مقاله می‌خواهم از اتفاقات و تجربه خودم طی این 40 روز بگویم. اگر دانستنش برای شما هم می‌تواند جالب و مفید باشد، پس تا انتهای مقاله با من همراه باشید.

اسپرینت اول، آغاز مسیر خاطره‌انگیز با هم سیاره‌ای ها

اسپرینت اول کارآموزش، دوره‌ای 5 روزه بود؛ طبق قوانین، هرصبح ساعت 8 در گروه اعلام حضور می‌کردم و به‌عنوان تسک هرروز، نوشتن مقاله‌ای جدید در زمینه متفاوت و انتشار آن در ویرگول و یا مطالعه کتاب و مقاله و نگارش آن‌چه که برداشت کرده‌ایم، در برنامه کارمان قرار داشت. نکته جالب این است که آن زمان برای نگارش یک مقاله، کل روز یعنی از ساعت 8 صبح تا 4:30 بعدازظهر زمان داشتیم و بازهم به اتمام رساندنش سخت و یادآوری‌اش برایم خنده‌دار است. شرکت در وبینار آقای باقری، بهترین اتفاق اسپرینت اول است که تازه متوجه شدم نگارش سیر محتوا چقدر می‌تواند ساده باشد و برای تولید محتوا نیازی نیست که انقدر جملات را سخت بگیریم و سخت بیان کنیم. باید مخاطب را بشناسیم و باتوجه به پرسونای مخاطب، با لحن متناسب اقدام به نوشتن کنیم.

باگذشت روزهای اول، با دوستان هم تیمی‌ام بیش‌تر آشنا شدم و بدون اینکه یکدیگر را دیده باشیم، ارتباطی صمیمانه با هدفی مشترک بین ما شکل گرفت.


اسپرینت دوم، تولید محتوا با چاشنی الگوریتم‌های گوگل

با اعلام نتایج آزمون پایان اسپرینت اول، خوشبختانه و بدون حذف اعضا، وارد اسپرینت دوم شدیم. احساس می‌کردم تازه جدیت دوره خودش را نشان می‌دهد و آموزش مباحث، به‌صورت تخصصی آغاز شدند.

در دوره ده روزه اسپرینت دوم، یاد گرفتم که تصاویر به اندازه کلمات و متن، ارزشمند هستند و با اصول صحیح تایتل نویسی آشنا شدیم.

تیترهای مفهومی و توضیحی بنویسید

باکمک ویدیوهای کارگاه تصاویر و با توضیحات آقای مهندس اسماعیلی در این ویدیوها، اصول سئوی تصاویر را یادگرفتیم و از این به بعد با نگاهی متفاوت‌تر، تصاویر مناسبی برای محتواهایم انتخاب کردم.

نگارش یادداشت یادگیری یکی از بهترین قسمت‌های دوره کارآموزش است. در این یادداشت‌ها، آن‌چه را که از مطالعه مقاله یا مشاهده ویدیوی آموزشی برداشت کرده‌ایم را در قالب یک مقاله می‌نویسیم و به‌این ترتیب منبعی غنی از نکات مفید آموزشی خواهیم داشت.

بیلبورد محتوایی نوشتیم و مقالات همدیگر را نقد و بررسی کردیم. کم‌کم پای حیوانات گوگل هم به دوره باز شد. مقالات آموزشی مربوط به الگوریتم گوگل را مطالعه کردیم و با مثال‌های متناسب با هرکدام، یک روز کامل در چالش بودیم.

اسپرینت سوم، نگارش دو مقاله با مدیریت زمان

شروع اسپرینت سوم، با انتشار مقالات در فضای وردپرس همراه بود. هرروز که می‌گذشت، تسک‌ها جدی و جدی‌تر می‌شدند. به‌صورت صحیح یاد گرفتم که اصول سئو در تولید محتوا شامل چه مواردی است و ساختار هر مقاله از چه اجزایی تشکیل شده.

انواع نگارش محتوایی مانند بازاریابی، دسته‌بندی و محصول نویسی، مباحث جدیدی بودند که همراه با تولید محتوا، نکات درسی را هم فرامی‌گرفتیم. به نظرم از اسپرینت سوم به بعد همه چیز متفاوت‌تر از قبل شد، تعداد جلسات گروهی و فردی بیشتر شدند و نکات آموزشی نسبت به قبل، اهمیت بیشتری پیدا کردند که کوچکترین اشتباه در نگارش، منجر به کسب امتیاز کمتر در دوره می‌شد.

با هم‌تیمی‌ها جلسات نقد و بررسی می‌گذاشتیم و نکاتی را که فکر می‌کردیم مهم هستند، در گروه، یادآوری می‌کردیم نا مبادا از چشم کسی جا مانده باشند.


استرس و ارزش دقیقه‌ها خودشان را بیش از پیش نشان دادند. در این مرحله، هرروز باید دو مقاله کامل و با رعایت تمامی نکات آموزش داده شده، تحویل می‌دادیم و به‌صورت واقعی برای سایت‌های فروشگاهی محتوای، محصول یا وبلاگ می‌نوشتیم.

تنوع موضوعی، تعداد بیشتر ویدیوها و روش‌های طرح درس مختلف باعث شدند، با وجود آن‌که نگارش دو مقاله در روز، حساسیت زمانی بیشتر و به‌طبع آن فشار ذهنی بالاتری داشت، اما به‌نظر من خیلی جذاب‌تر بود و هرروز با اشتیاق بیش‌تری منتظر دریافت موضوع تسک جدید باشم.

اسپرینت چهارم، لینک‌سازی و رپورتاژ برای جذب مخاطب

بنا‌به گفته آقای اسماعیلی و منتورمان، خانم ابوالقاسم، در پایان اسپرینت سوم قرار بر‌ این بود که به‌علت نبود زمان و ظرفیت کافی، با تعدادی از هم‌تیمی‌ها خداحافظی کنند. اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و همگی وارد اسپرینت جدید شدیم. کارگاه لینک سازی و کارگاه توضیحات متا و نگارش رپورتاژ آگهی مهم‌ترین نکات درسی این اسپرینت بودند که درکنار آن‌ها مطالبی هم راجع‌به تکنیک‌های کلاه سیاه خواندیم.

نگارش دو مقاله در روز، هم‌چنان به قوت خود باقی بود. گرچه دیگر فشار و استرسی که در اسپرینت سوم بابت نوشتن دو مقاله در روز احساس می‌کردم را نداشتم و ازاینکه می‌توانستم مقاله‌ای تمام وکمال بنویسم خوشحالم می‌کرد و حس می‌کردم این خوشحالی در روند نگارشی‌ام هم تاثیر گذاشته بود.

به‌هرحال این 40 روز هم با تمام سختی‌های شیرینش به‌ پایان رسید و تنها 4 روز از دوره کارآموزش باقی‌مانده است. قطعا تمام مدت این 40 روز، پر از انرژی و نشاط نبود و روزهایی را تجربه کردم که علی‌رغم حال ناخوش و یا ناامیدی باید تلاش می‌کردم تاثیری در نگارشم نگذارد و مقاله‌ باکیفیتی تحویل بدهم و همین موضوع در پایان روز موجب رضایت من بود.

درطول این مسیر اگر راهنمایی‌های منتور کاربلدی مثل خانم ابوالقاسم نبود که با انرژی مثبت و صبر و بیان شیوایی که داشتند راه را برای ما هموار کنند، قطعا هیچ‌یک از دروس به چنین کیفیتی آموزش داده نمی‌شد و از ثمره‌ای که باید، نمی‌داد.

4 روز دیگر، غنیمت شمردن ساعت‌های پایانی

تنها 4 رو دیگر از سفر ما در سیاره پروکسیما باقیست. واقعا دلم نمی‌خواهد به انتها فکر کنم. دوماه آموزش، دوماه تلاش و چالش‌هایی که برایمان شیرین شد. ترجیح می‌دهم در این مدت اندک باقی‌مانده بر روی جمع بندی و نقد و بررسی نمونه‌ محتواهای عالی در سبک‌های مختلف تمرکز داشته باشیم و اگر فرصتی باشد، درمورد دیگر نکات اصول سئو مطالعه نماییم یا نیم نگاهی به روش تدوین استراتژی محتوا بیندازیم.


دستاورد ریسک‌پذیری و ثمره آن

همانطور که در ابتدا گفتم، همیشه جرات ریسک کردن داشته باشید و به توانمندی‌هایتان شک نکنید. کافیست تصمیمتان را بگیرید تا هرآنچه که لازم است، اتفاق بیفتد.

مطمئنا برای همه ما، این پایان، آغاز راه جدیدی در مسیر کاری و فراتر از آن در مسیر زندگی است. این 40 روز به‌من یاد داد که به‌دست آوردن هرچیزی بهایی دارد و باید سختی‌هایش را نیز به جان خرید تا شیرینی نتیجه‌اش، خستگی را از تنمان بزداید.

من دیگر الناز دوماه پیش نیستم و با افتخار می‌توانم بگویم شرکت در کارآموزش یکی از بهترین تصمیمات زندگی‌ام بود که نتیجه‌اش تا ابد همراه من باقی‌خواهد ماند. اگر سوالی درمورد دوره کارآموزش و یا تجربه شرکت در دوره‌های آموزش تولید محتوا دارید، سپسگزار خواهم بود در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا همگی از آن بهره‌مند شویم.