پروکسیما؛ بهترین مسیر برای حرفه‌ای شدن در تولید محتوا!

15 روز پر از چالش، استرس و تسک‌‌های مختلف در کارآموزش پروکسیما گذشت. در این 15 روز، من و هم‌دوره‌ای‌های عزیزم همه در کنار یکدیگر رشد کردیم؛ شاید این رشد کم و زیاد داشت، اما هر طور که بود، همه نسبت به قبل در نوشتن رشد کردیم.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنم همچنان پروکسیما را به عنوان مسیری برای حرفه‌ای شدن و پیدا کردن خودم در جایگاه محتوانویس می‌بینم. کارآموزش وبسیما هیچ کاری هم برای من نکرده باشد، در تقویت اعتماد به نفسم برای نوشتن نقش بسیار پررنگی داشته و از این بابت همیشه قدردان این فرصت خواهم بود.

امروز قصد دارم از حس و احوالم در تمام این 15 روز و مسیری که پروکسیما برای ما طراحی کرده بود بنویسم. اگر شما هم جزو کارآموزشی‌های خوش‌شانس دوره بعد پروکسیما هستید یا فقط از سر کنجکاوی و آشنایی بیشتر با فرآیند کارآموزش روی این متن کلیک کرده‌اید، ادامه نوشته امروز احتمالاً دید شما را نسبت به پروسه کارآموزش، وسیع‌تر خواهد کرد. پس مطالعه آن را از دست ندهید! ;)

اسپرینت اول؛ انجام تمرین، قبل از آموزش!

روزهای ابتدایی دوره برای من به شدت هیجان‌انگیز بود. از قبل، اندک علاقه‌ای به نوشتن داشتم، اما هیچ‌وقت به طور حرفه‌ای برای آن وقت نگذاشته بودم تا اینکه با شرکت در این دوره، برای اولین بار به خودم فرصتی جهت آموختن حرفه‌ای تولید محتوا دادم.

5 روز اول پروکسیما فقط و فقط به نوشتن گذشت! محصول‌نویسی، سفرنامه نویسی و نگارش مقاله از روی یک منبع انگلیسی زبان، همه و همه تجربه‌های جدیدی بودند که با پروکسیما مزه‌شان را برای اولین‌ بار چشیدم.

شاید با خود بگویید که: "خب نوشتن، قبل از اینکه هیچگونه آموزشی در کار باشد به چه درد می‌خورد؟! برای این کار لازم نبود در دوره شرکت کنی!" و کلی فکرهای دیگر! و من در جواب شما می‌گویم دقیقاً همین نادانسته‌های اسرار آمیز پروکسیماست که آن را پروکسیما کرده!

در پروکسیما تقریباً از قبل به همه چیز فکر شده و پشت هر تسک، هدف مشخصی وجود دارد. به شخصه روزهایی بود که فکر می‌کردم رها شده‌ام و هیچکس نظارتی بر کار من ندارد، اما در اسپرینت‌های بعدی هدف دقیق تسک‌های روز اول را بهتر درک کردم. به عنوان شخصی که قبلاً در کارگاه تولید محتوای وبسیما شرکت کرده بود و نکات تئوری را تقریباً می‌دانست، نوشتن قبل از آموزش را به چشم نوعی کمک‌آموزش دیدم؛ چرا که نکاتی که بعد از تمرینِ نوشتن و مشاهده مجدد ویدئوها به دست آوردم، بسیار بیشتر از قبل بود.

اسپرینت دوم؛ کسب تجربه عملی در محیطی شبیه به محیط کار واقعی

اسپرینت دوم برای من 2 ثمره‌ی گران‌بها داشت؛ یکی یادگیری مقدماتی کار با فوتوشاپ (که از قبل اصلاً بلد نبودم) و دیگری تعامل بیشتر با اعضای کارآموزش (مخصوصاً فاطمه و مهرناز *_*)!

نکات تئوری اسپرینت دوم را کم و بیش از قبل می‌دانستم، اما فرصت تجربه عملی آن نکات، دُرِّ گرانی‌ بود که از خوب روزگار به من سپردند! :دی

در اسپرینت دوم گام به گام با اجرای تسک‌های کاربردی توانستم جان مطالب را در هر زمینه درک کنم و همه چیز را کاربردی‌تر از قبل بیاموزم. مقدمه‌نویسی، طراحی بیلبورد محتوا و شناسایی نیاز مخاطب، از جمله آموختنی‌های ارزشمند اسپرینت دوم برای من بود.

روزی که قرار بود از استوری‌ هم‌دوره‌ای‌هایمان متن بنویسیم را هرگز فراموش نمی‌کنم! به نظر من جذاب‌ترین روش برای درک تاثیر متقابل استراتژی محتواییِ کارشناس محتوا و نوع نگارش نویسنده‌ بر کیفیت محتوای نوشته شده، انتخاب شده بود. فقط حیف که فرصت نقد محتوا و استوری‌ها را نداشتیم! اگر نقد می‌کردیم، با حداکثر بهره‌وری از این چالش عبور می‌کردیم.

بیش از نکات مربوط به تولید محتوا، نکات رفتاری‌ای که منتور به ما آموزش می‌داد برای من اهمیت ویژه‌ای داشت. آموزش این نکات رفتاری نیز جز با ایجاد شرایطی شبیه به فضای کار و سخت‌گیری‌هایی که از نظر ما بیهوده بود )اما پشت هر کدام دلیلی پنهان بود)، ممکن نمی‌شد!

اسپرینت سوم؛ تولید محتوای حرفه‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن!

برای ورود به اسپرینت سوم باید از غولی به نام امتحان عبور می‌کردیم. امتحان‌های هر اسپرینت به گونه‌ای طراحی شده بود که اگر در طول دوره نکات آموزشی را فرا گرفته بودیم، به راحتی از پس آن برمی‌آمدیم. امروز، روز سرنوشت‌ساز اعلام نتایج بود و خدا را شکر برای 10 روز دیگر با سایر بچه‌ها هم‌مسیر هستم.

در اسپرینت سوم قرار است روی سرعت محتوا نویسی‌مان کار کنیم. فکر می‌کنم چالش این اسپرینت برای منی که طی این مدت، همیشه مشکل زمان داشتم کمی سخت باشد، اما انگیزه‌ی کافی برای فائق آمدن بر این سختی را در وجودم حس می‌کنم و امیدوارم موفق شوم.

هدیه‌ای که در این روز از طرف پروکسیما به ما داده شد، معرفی سیستم مدیریت محتوای سردبیر وبسیما بود. به نظر من این ابزار می‌تواند برای هر فردی که به برنامه‌ریزی علاقه دارد و کارهایش با برنامه‌ریزی بهتر پیش می‌رود، کاربردی‌ترین ابزار باشد. توصیه می‌کنم حتماً یک دوره امتحانی برای انجام وظایف کاری یا شخصی‌ خود از آن استفاده کنید.

ابزاری مناسب برای افراد دورکار و کلیه‌ی علاقمندان به برنامه‌ریزی
ابزاری مناسب برای افراد دورکار و کلیه‌ی علاقمندان به برنامه‌ریزی

اگر به عقب برگردم، باز هم پروکسیما را انتخاب می‌کنم؟

اوایل دوره شاید پاسخ دقیقی برای این سوال نداشتم، اما الان بهتر از قبل می‌دانم که این مسیر اگر تمام راه حرفه‌ای شدن در تولید محتوا را برای من هموار نکند، بخش قابل توجهی از آن را هموار خواهد کرد.

در پروکسیما علاوه بر تمرین تولید محتوای کاربردی و جامع، تمرین حضور در محیط کار حرفه‌ای نیز نصیبتان خواهد شد. با وجود سختی‌های مختلفی که در این مسیر وجود دارد، از دید من از لذت‌بخش‌ترین و هیجان‌انگیزترین تجربه‌های هر آدمِ اهل چالش و پیشرفتی خواهد بود. مسیری که در آن هر فرد تلاش می‌کند از حداکثر توانایی‌های بالفعل خود استفاده کرده و توانایی‌های بالقوه‌اش را نیز بالفعل کند.

برای شرکت در این دوره فقط به اندکی استعداد در نویسندگی و مقدار قابل توجهی صبر و تلاش نیاز دارید. اگر این موارد را دارید، لطفاً فرصت حضور در کارآموزش بعدی را از خودتان دریغ نکنید!