آموزش پایگیم قسمت اول
پایگیم یکی از بهترین کتابخانه های پایتون است که با آن می توان به راحتی کارهای گرافیکی و بازی های جذاب ساخت.برنامه نویسی با آن بسیار لذت بخش است و خیلی سریع می توان به نتیجه رسید. اولین نکته ای که باید بلد باشید کار با کتابخانه ها است. اگر بلد نیستید به آموزش زیر مراجعه کنید:
کتابخانه پایین را با استفاده از دستور import به برنامهمان اضافه می کنیم پایگیم دارای عملگر هایی است که باید آماده به کار شوند. با استفاده از دستور init می توان این کار را انجام داد. یادتان باشد که حتما این دستور را در بالای برنامه خود بنویسید زیرا ننوشتن آن مشکلات بسیاری را برای شما به همراه خواهد داشت و از اجرای برنامه شما جلوگیری خواهد کرد.
import pygame
pygame.init()
در بیشتر برنامه هایی که با پایگیم می نویسیم نیازمند ایجاد یک صفحه اصلی یا همان پنجره هستیم که در آن بتوانیم تمام تغییرات را اعمال کنیم و بازی یا برنامه را به نمایش بگذاریم با استفاده
از دستور display.set_mode می توان صفحه ای به ابعاد و با ویژگی های ذکر شده ایجاد کرد. یادتان باشد که در هنگام نوشتن ابعاد صفحه حتما آن را در بین دو پرانتز باز و دو پرانتز بسته قرار دهید یکی از ارورهای رایج همین پرانتزهای اضافیست که خیلی از برنامه نویسان آن را فراموش می کنند.
wn=pygame.display.set_mode((1000,700))
حال میخواهیم عنوانی برای پنجره باز شده انتخاب کنیم.می توانیم از دستور setcaptain استفاده کنیم.همچنین برای تغییر دادن رنگ صفحه از دستور fill و استفاده می کنیم یادتان باشد که اعداد رنگ را نیز حتما بین دو پرانتز باز و بسته قرار دهید.
pygame.display.set_captain('salam')
رنگ ها درکامپیوتر:
رنگ ها در دنیای برنامه نویسی معمولاً به صورت سه عدد R و G و B تعریف میشوند که هر یک از این عدد ها می توانند عددی بین ۰ تا ۲۵۵ باشد یعنی ۲۵۶ عدد با تغییر هر یک از این اعداد میزان رنگ به کار رفته از آن رنگ کم شده و رنگ جدیدی به دست می آید.(16777216 رنگ متفاوت)ما نیز در پایگیم از این نوع عدد گذاری باید استفاده کنیم مثلا برای رنگ قرمز از ۲۵۵,۰,۰ یا برای رنگ آبی ۰,۰,۲۵۵ استفاده می شود.
رنگ ها در پایگیمBGRرنگ00255قرمز02550سبز25500آبی255255255سفید000سیاه0255255زرد2552550فیروزه ای2550255بنفش
خوب است پس از پایان آموزشها خود را آزمایش کنیم و بفهمیم که آیا مطالب آموزش داده شده را فهمیدیم یا خیر به همین منظور می توانید تمرین زیر را انجام دهید. همچنین می توانید سوالات خود را درباره این آموزش با ما در میان بگذارید.
سوال: سعی کنید با استفاده از سه حلقه تو در تو برنامه ای بنویسید که هر بار رنگ صفحه تغییر کرده و تمام رنگ های ممکن را به ما نشان دهد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
امید?
مطلبی دیگر از این انتشارات
کسری قدرشناسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
7 اشتباه رایج فستینگ