اصول اخلاقی کوچینگ یا اصول اخلاقی من ؟

چارچوب کوچینگ
چارچوب کوچینگ


از اولین صلاحیت های کوچ « هماهنگی با دستورالعمل های اخلاقی و معیارهای حرفه ای » است.

(اطلاع از ضوابط اخلاقی و معیارها و توانایی بکارگیری مناسب آنها در تمامی موقعیت های کوچینگ)

یک کوچ باید اصول اخلاقی icf رو بدونه و در تمام جلساتش اون اصول رو به کار ببره.

اصول اخلاقی در واقع نحوه تشخیص کار درست توسط کوچ است( یک جورایی شبیه چراغ راهنما)

این اصول در ۴ مرحله کلی بیان شده:

  • مسئولیت در قبال مراجع
  • مسئولیت در قبال عملکرد و کسب و کار کوچینگ
  • مسئولیت در قبال عملکرد حرفه ای
  • مسئولیت در قبال جامعه

منشور اخلاقی کوچینگ رو میتونین از این لینک دریافت کنین تا با این اصول در حدودی آشنا بشید ??

دانلود کتاب منشور اخلاقی کوچینگ

برای درک بهتر این اصول فایل صوتی آماده شده که تمام تعاریف در منشور اخلاقی به صورت کامل در این فایل گفته شده... شنیدنش خالی از لطف نیست ?

( این نکته رو هم بدونین که یک مربی ( کوچ) نمیتونه ادعا کنه که من اصول اخلاقی رو نمیدونستم ! چون رعایت این اصول از واجبات است ?)

اگر بخواهم اصول اخلاقی را با کمی دقت بیشتر برای شما توضیح بدهم ابتدا شما را به زندگی خودتون بر میگردونم.

شما در زندگی خودتون از چه اصولی پیروی می کنین ؟چه قوانینی برای خودتون دارید و به اون قوانین پایبندید؟

در زندگی من یک سری خطوط قرمز وجود دارد و این خطوط چارچوبی را می سازند که به مهدیس اجازه عمل کردن و زندگی کردن در همون حیطه رو می دهند.

مثلا یکی از چارچوب های مهم زندگی من که سعی میکنم همیشه اونو رعایت کنم رازداری هست.

اگر کسی درب دل زیبایش رو به روی من باز کرد و از ناراحتی ها، غصه ها و شادی هاش گفت اون شخص میتونه به من اطمینان کنه که قرار نیست خلاف عهدم عمل کنم.

یا از اصول مهم دیگه زندگیم رعایت حقوق دیگران هست در کنار حفظ حقوق خودم. احترام و ارزش دادن به حقوق بقیه از مهم ترین خط مشی های فکریم در زندگی بوده و هست.

شما هم اگر کمی در خلوت دلتون به این چارچوب ها فکر کنین اون هارو پیدا میکنین و برای خودتون جایی اگر یادداشت کنین هر روز براتون یادآوری میشه.

و این موضوع رو خیلی خوب در زندگیم درک کردم اگر روزی خلاف اصولم عمل کنم با این که کسی جز خدا ناظر کارهام نیست و میدونم قرار نیست مچم برای کسی باز بشه اما ... عذاب وجدان لحظه ای آرومم نمیگذاره...

.

تا الان فهمیدیم هرکسی در زندگی خودش قوانین بازی داره و اگر این قوانین بازی رو رعایت کنه می تونه به خودش هر روز بگه : ایوووولللل تو رفتی مرحله بعد ...??
و اگر رعایت نکرد به خودش فرصت دوباره بده ☺️??

رعایت اصول اخلاقی اولین شایستگی و صلاحیت کوچ است.

و میتونیم این موضوع رو به خودمون هم بسط بدیم و بگیم اولین شایستگی و صلاحیت برای موفقیت هر روزه در زندگیمون رعایت و پایبندی به اصول اخلاقی زندگیمونه ?