متد های push pop shift unshift در جاوا اسکریپت

سلامی دوباره ....

اومدم با یک مقاله دیگه،‌ و باز هم درباره موضوع متد های مربوط به آرایه در جاوا اسکریپت.

ماشاالله انقدر متد هاش زیاد هست که فکر کنم فعلا گیرشیم، اما تا تمام مواردش توضیح ندم، سراغ دیگر مطالب نمیرم :)


خدا رو شکر خوبی این ۴ متد اینه که پس از انجام عملیات همون زمان تغییرات رو به آرایه مورد نظرمون اعمال میکنه دقیقا مثل متد splice.

اگر که نمیدونید splice چیه حتما مقاله زیر رو مطالعه کنید
https://vrgl.ir/ConHl

خب من یک ارایه دارم که میخوام با استفاده از متد های زیر یکمی باهاشون بازی کنم و شما هم یاد بگیرید که کارشون چیه، خوبه؟

خب initial array هم برابر با مقدار زیر هست و در ادامه با بازی هایی که روش انجام میدیم دچار تغییراتی میشه :)

const numbers = [1 ,2, 3, 4, 5];

متد push

کاربرد:
به اخر آرایه یک value جدید اضافه میکند.

من میخوام مقدار ۶ رو به ارایه خودم اضافه کنم، لطفا عکس رو یکبار مشاهده کنید!!!

متوجه شدید که؟
متوجه شدید که؟


خب همونطور که مشاهده میکنید با استفاده از push به اخر آرایه یک value جدید اضافه کردیم.

چند تا ترفند کوچولو هم در موردش بگم و تمام.

نکته اول: به متد push میتونیم به تعداد دلخواه پارامتر اضافه کنیم، و به همون ترتیب به اخر ارایه ما اون مقادیر رو اضافه میکنه.

انقدری ساده و خوانا هست که نیازی به توضیح بیشتر نیست :)
انقدری ساده و خوانا هست که نیازی به توضیح بیشتر نیست :)


نکته دوم: میتونیم مقادیر یک ارایه رو از طریق spreed به آرایمون اضافه کنیم
البته اگر با spreed آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم دربارش کمی مطالعه کنید، تا بعدا برای اون هم مقاله بزارم :)
یک تصحیح کوچولو داخل کامنت: همین ارایه رو میخواهیم به numbers اضافه کنیم البته میتونستیم خود newNumbers رو یکجا به numbers اضافه کنیم اما اینجا من میخواستم که مقادیر درون newNumbers رو به numbers اضافه کنم :) اگر میخواستیم کل ارایه رو به numbers اضافه کنیم باید مینوشتیمs
یک تصحیح کوچولو داخل کامنت: همین ارایه رو میخواهیم به numbers اضافه کنیم البته میتونستیم خود newNumbers رو یکجا به numbers اضافه کنیم اما اینجا من میخواستم که مقادیر درون newNumbers رو به numbers اضافه کنم :) اگر میخواستیم کل ارایه رو به numbers اضافه کنیم باید مینوشتیمs


numbers.push(newNumbers);
// result => [1 ,2 ,3 ,4 ,5 ,[6 ,7 ,8]]


متد pop

کاربرد:
از اخر آرایه به مقدار یک value را حذف میکند.

دیگه آسون تر از متد pop , shift وجود نداره!!!.

عکس رو ببینید خود به خود متوجه میشید :)

میخوام از داخل آرایه مقدار ۵ رو حذف کنم.

دیدید چقدر ساده بود.
دیدید چقدر ساده بود.
البته این زمانی کاربرد داره که صرفا بخواهیم یک value از اخر ارایه حذف کنیم بیشتر از این مقدار، راه بهترش استفاده از متد splice

متد shift

کاربرد:
از اول آرایه به مقدار یک value را حذف میکند.

این بار میخوام از داخل آرایه value یک رو حذف کنم.



متد unshift

کاربرد:
به اول آرایه یک value جدید اضافه میکند.

به ابتدای آرایه میخوام مقدار ۰ را اضافه کنم.

نکات مربوط به متد push برای متد unshift هم صدق میکنه،‌ پس دیگه توضیح دوباره نمیدم :)

نکته ای که وجود داره اگر ما هر کدوم از این عملیات هارو درون متغییر بگزاریم دقیقا میاد همون مقداری که اضافه یا حذف شده است رو درون متغیر ما قرار میده :)‌ مثلا ...
کامنت ها رو مطالعه کنید و پایان یادگیری  :)
کامنت ها رو مطالعه کنید و پایان یادگیری :)


اگر مفید بود براتون ❤️️ رو حتما بزنید.

از دنبال کننده های من هم بشید تا بیشتر مقاله بزارم ?

ممنون که وقت گذاشتید ?