دکتری در تاریخ ایرانباستان؛ نویسنده ، ایرانشناس Ph.d in ancient Iranian history; Writer, journalist,Iranology and Teacher
روز عشاق به سبک ایرانی "اسپندارمذ"
علی نیکوئی
اسپندارمذ یا سپندارمذ، نام پنجمین روز از ماه است و پنجمین امشاسپند از میان امشاسپندان است و به معنی اخلاص، فروتنی مقدس، مهر پاک میباشد، در اوستا "ارمیتی" گفته میشود؛ ارمیتی به معنی اندیشه و فداکاری است و سپند به معنی مقدس یا برکت بخشنده که صفت اوست.
زمین زیر نظر اوست میگویند به چهارپایان چراگاه میبخشد؛ امشاسپند اسپندارمذ وقتی دزدان و مردان بد و زنان بدکار بیملاحضه و آزادانه روی زمین راه میروند آزرده میشود اما هنگامی که پارسایان به کشت و کار و پرورش چهارپایان میپردازند شادمان است و شادمانی وی فزونتر میگردد اگر از پارسایی فرزندی زاده شود؛ دشمنان او "ترومتی دیو" (دیو گستاخی) و "پرومتی دیو" (دیو کجاندیشی) هستند. نام او مترادف زمین است، زامیاد یا زم که اله زمین است و نام بیست و هشتمین روز ماه است همان سپندارمذ است.
- جشن سپندازمذ
پنجم اسفند متعلق به فرشتهی اسپندار یا آرمئیتی است و چون این روز نام روز و ماه موافق هم قرار میگیرد ایرانیان پارینه آن را جشن میگرفتند؛ این فرشته در عالم مینویی مظهر عشق، محبت، تواضع، بردباری، جانبازی و فداکاری است و در جهان مادی پاسبان و حامی زنان نیک و پارسا است و تمام خوشیهای روی زمین در دست او میباشد او پنجمین امشاسپند و دختر اهورامزدا است که در سوی چپ او مینشیند و بهمن پسر اهورامزدا در سمت راست او مینشیند. این فرشته گذشته از پاسپانی زنان پارسا، نگهبان و حامی زمین نیز میباشد؛ به این جشن بدلیل نزدیکی کشت و کار و فصل بهار "برزگران" نیز میگویند.
بیرونی در آثارالباقیه میگوید:
"اسفندارمذ ماه روز پنجم آن روز اسفندارمذ است و برای اتفاق دو نام آ« را چنین نامیدهاند و معنی آن عقل و حلم است و اسفندارمذ فرشتهی موکل به زمین است و نیز بر زنهای درستکار، عفیف و شوهردوست و خیرخواه موکل است و در زمان گذشته این ماه به ویژه این روز عید زنان بوده و در این عید مردان به زنان بخشش مینمودند و هنوز این مراسم در اصفهان و ری و دیگر بلدان پهله باقی مانده و به فارسی مردگیران میگویند؛ در این روز افسون مینویسند و عوام مویز را با دانهی انار میکوبند و تریاقی خواهد شد که زیان گزند گژدمها دفع میکند و از آغاز سپیدهدم تا طلوع آفتاب این رقیه (افسون) به کاغذی چهارگوش مینویسند و بر سر دیوار خانه میچسبانند..."
اگرچه تمام منابع کهن از جمله ابوریحان این جشن را در روز پنجم اسفند یاد کردهاند، اما با توجه به تغییر ساختار گاهشمار ایرانی و سی و یک روزه شدن شش ماه نخست سال در گاهشماری خورشیدی، برخی به اشتباه این جشن را در ۲۹ بهمن برگزار میکنند! که تاریخ درستی نیست، زیرا بر پایه منابع کهن و همانطور که از نام آن پیداست این جشن به روز اسپند یعنی پنجمین روز ماه از ماه اسفند اشاره دارد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
کرونا و آئین مهری که قربانی شد!
مطلبی دیگر از این انتشارات
تاثیر باورهای دینی ایرانیان باستان بر آیین مسیحیان
مطلبی دیگر از این انتشارات
تغییر نام نیایشگاههای مهر به اماکن منسوب به سلیمان پیامبر (با نگاه به دو نمونه موردی پارسه، مسجدسلیمان)