کوتاه نوشته‌های زن؛ زندگی، آزادی(۳)

بازار برده‌فروشان (به فرانسوی: Le Marché d'esclaves) یک نقاشی اثر ژان لئون ژروم از سال ۱۸۶۶ میلادی است. در این نقاشی محلی نامشخص در خاورمیانه یا شمال آفریقا به تصویر کشیده شده‌است که در آن مردی در حال بررسی دندان‌های یک برده زن برهنه است
بازار برده‌فروشان (به فرانسوی: Le Marché d'esclaves) یک نقاشی اثر ژان لئون ژروم از سال ۱۸۶۶ میلادی است. در این نقاشی محلی نامشخص در خاورمیانه یا شمال آفریقا به تصویر کشیده شده‌است که در آن مردی در حال بررسی دندان‌های یک برده زن برهنه است


در تاریخ؛ دوران نوسنگی، دوران سلطنت [نه حکومت] زنان است و خدایگان‌های ستایش شونده الهه‌های مادر بودند؛ این زمان طلایی‌ترین دوران زیست زنان و مردان در کنار یکدیگر است، این دوران عصر همکاری متوازن و متعادل میان زن و مرد مبتنی بر نسبت برابری است و دورانی بلند یعنی نزدیک به سی‌هزار سال به درازا می‌کشد؛ در این دوران با توجه به تقسیم و البته تفکیک وظایف/مشاغل میان زن و مرد هرگز هیچ‌یک توان قبضه کردن تمام قدرت‌ها را نداشتند و نتیجتا دیگری در سایه نمی‌رفت و یا به بندگی و بردگی کشیده نمی‌شد.

از دوران پارینه‌سنگی تا عصر آهن زن و مرد با انصاف و برابری‌خواهیِ نسبی، وظایف و تکالیف را بین خویش قسمت می‌کردند اما از آن دوران به بعد تاریخ مناسبات زن و مرد پر از نزاع و ستیز می‌گردد زیرا مرد می‌کوشد تا زن را از میدان بدر کند و فرمانروای یگانه گردد پس رابطه دو سویه‌ی ایشان آسیب می‌بیند و دوران پدر سالاری مطلق شروع می‌شود. (نگاه کنید به: ElizabethBadinter, L'un es l'autre, Des relations entre hommes et femmes. 1986, P: 98_99) در نظام پدرسالاری زنان اندک‌اندک حکم اموال را می‌یابند و خریده و فروخته می‌شوند و مردان بر آنان به چشم کالای خویش می‌نگرند. خصلت جامعه‌ی پدرسالاری [به مفهوم مطلق کلمه] ضبط سفت و سخت مناسبات جنسی زن است؛ دغدغه‌ی مرد احتمال زناکاری زن است و تصور اینکه وی نام و اموالش را به فرزندی اعطا کند که خون بیگانه در رگ‌هایش جاری است چنان ترس و دهشتی بر می‌انگیزد که مرد بدترین سخت‌گیری‌ها را در قبال زن جاری می‌نماید تا متحمل چنین خواری و سرشکستگی‌ای نشود. (نگاه کنید به: ستاری، جلال. ۱۳۹۸ کتاب سیمای زن در فرهنگ ایران. ص۹)


در لینک زیر کوتاه نوشته‌های زن؛ زندگی، آزادی بعدی را نیز مطالعه فرمائید.

https://vrgl.ir/oFkFy