دکتری در تاریخ ایرانباستان؛ نویسنده ، ایرانشناس Ph.d in ancient Iranian history; Writer, journalist,Iranology and Teacher
۱۳ نوروز
جناب استاد!
چرا سیزدهٔ نوروز نحس محسوب میشده؟
چون سیزده معرّف آشوبِ ازلی پیش از آفرینش است. هر نوع آشوب پیش از نظم گرفتن، نحس محسوب میشده و بینظام به شمار میآمده. دنیا پس از برقراری نظم، مقدّس میشود. پنج روزِ «خمسه» مقدّس نیست، پس سیزدهبهدر هم مقدّس نیست.
.
.
آیا مراسم خاصی برای سیزدهبهدر وجود داشته؟
مراسم از خانه بیرون زدن و جشن و پایکوبی در اماکن عمومی، و گاه مراسم اُرجی برگزار میشده که آثارش را حتی تا دورهٔ صفوی هم مشاهده میکنیم.
.
.
آیا در منابع نوشتاری دقیقاً به این نکته اشاره شده است؟
معمولا مراسم اُرجی در روزهایی است که معرّف آشوب ازلی است. مثلاً در ایران، مراسم خمسهٔ مسترقه را به صورت میر نوروزی داریم که پنج روز، دزدی حاکم میشود و در گوش فرمانروا میزند. این به نحوی آشوب و بینظمی محسوب میشده. یکی از کیفیات عمومی این روزهای آشوبی، آیین اُرجی است، ولی دقیقاً متنی در اینباره نیست. تنها میدانیم که مثلاً در دورهٔ صفویه که زنان همه چادر به سر می کردند، در روز سیزده نوروز بیروبند و چادر به خیابان میآمدند.
.
.
پس مراسم خاصی وجود داشته؟
بله، اما تمام اینها به احتمال بسیار زیاد صادق است و قطعی نیست. خانم مری بویس هم در کتاب «تاریخ دین زردشت» آورده که عید نوروز تحت تأثیر فرهنگ بینالنهرینی است، ولی گمان نمیکنم تأثیر بینالنهرین است، به گمان من، این عید بومی آسیای غربی بوده و محتملاً از نجد ایران به بینالنهرین رفت، یا همزمان در سراسر منطقه وجود داشته.
از اسطوره تا تاریخ | مهرداد بهار |صفحهٔ ۳۳۱–۳۲۹ | بخشهایی از گفتگوی دکتر ابوالقاسم اسماعیلپور با زندهیاد دکتر مهرداد بهار
مطلبی دیگر از این انتشارات
گل نیست، ماه نیست، دل ماست پارسی
مطلبی دیگر از این انتشارات
میزگرد "بررسی دروغ کشتار ایرانیان در جنگ اول جهانی توسط انگلستان"
مطلبی دیگر از این انتشارات
داستان سر بریدهی حسین در دیر مسیحیان