به دنیای متاورس خوش آمدید

متاورس؛ دنیایی که آینده اقتصاد را تغییر می‌دهد
متاورس؛ دنیایی که آینده اقتصاد را تغییر می‌دهد

چند روز پیش مطلبی ترجمه کردم و تو راه پرداخت منتشر کردم که دنیای جدید متاورس به خوبی معرفی کرده و گذشته و آینده اونو خیلی راحت بیان کرده، امیدوارم مفید باشه و کمکی برای معرفی دنیای متاورس باشه.-

اقتصادهای ابری رمز نگاری، خط مقدم نوظهور بازار سرمایه گذاری است و متاورس آغازگر این تحول اینترنت 3 است.

متاورس مجموعه ای از دنیا های مجازی سه بعدی، به هم پیوسته و تجربی است؛ جایی که افراد در هر مکانی، در زمان واقعی می توانند تعامل کنند تا یک اقتصاد اینترنتی پایدار و متعلق به کاربر ایجاد کنند که دنیای فیزیکی و دیجیتال را در بر گیرد.

متاورس همچنان در حال ظهور و به وجود آمدن است اما بسیاری از اجزای کلیدی آن شروع به شکل گیری کرده اند و همه چیز را از بازاریابی الکترونیک گرفته تا رسانه و سرگرمی و حتی املاک و مستغلات را در بر گرفته اند.

«گزارش دیسترالند گری‌اسکیل (Grayscale Decentraland Report)» و «تور دیسنترالند»ما این مفهوم را با معرفی یکی از این اجزا ملموس تر می کند. دنیای مجازی پیشرو، مبتنی بر بلاک چین : دسنترالند

پروژه هایی مثل دسنترالند در حال ساخت یک متاورس جهان باز هستند؛ جایی که کاربران می توانند وارد شوند تا بازی کنند، مانا (توکن یا رمز بومی دسنترالند که کاربران می توانند با آن ان اف تی شامل سرزمین ها و کلکسیون ها را خریداری کرده و به در انتخابات نظارت اقتصادی شرکت کنند) به دست آورند، یا ان اف تی بسازند که قابلیت بهره برداری از زمان صرف شده در بازی را در دنیای واقعی به آنها در می دهد.

این مسیر احتمالی تکامل اینترنت، شرکت های اینترنت نسل 2 مثل فیسبوک، که در حال تغییر به شرکت متاورس و تغییر نام به متا هست، را جذب خود کرد.

در این نقطه عطف، احتمال دارد که سایر شرکت های پیشرو در اینترنت نسل 2، نیاز دارند برای باقی ماندن در این رقابت شروع به جست و جو در متاورس کنند و این کانون توجه سریعا موج جدیدی از سرمایه گذاری را در این دسته رمز نگاری نو ظهور ایجاد کرد.

ایده متا

اینترنت همیشه برای برقراری ارتباط بین مردم بوده است. در سه دهه‌ی اخیر تکنولوژی اینترنت، و در کنار آن نحوه تعامل ما با اینترنت تکامل یافته است. چیزهای زیادی تغییر کرده اند اما سه دوره کلیدی جامعه آنلاین را می‌توان اینطور تصور کرد:

-اینترنت نسل 1-نت اسکیپ(Netscape) بود که ما را به صورت آنلاین مرتبط می کرد.

-اینترنت نسل 2-فیسبوک که ما را به جوامع آنلاین متصل کرد.

-اینترنت نسل 3- دسنترالند که ما را به دنیای مجازی متعلق به جامعه متصل کرد.

شکل 1: تکامل تصویری جوامع اینترنت
شکل 1: تکامل تصویری جوامع اینترنت


در حینی که ما طی این دوره ها حرکت کردیم تعاملات ما و رسانه‌های مورد استفاده برای ایجاد این تعاملات گسترش یافت.

ما مستقیما تجربه کردیم که چگونه ساختار های سازمانی که ما را مرتبط کردند تغییر کردند، چگونه زیربناهای محاسباتی که بهشان تکیه می‌کردیم کامل شدند، و چگونه کنترل روی اینترنت کم شد و بین جامعه و شرکت های بزرگ تکنولوژی جریان پیدا کرد.

چند روز پیش مطلبی ترجمه کردم که دنیای جدید متاورس به خوبی معرفی کرده و گذشته و آینده اونو خیلی راحت بیان کرده، امیدوارم مفید باشه و کمکی برای معرفی دنیای متاورس باشه

شکل 2: ویژگی های گویای اینترنت های نسل 1، 2 و 3
شکل 2: ویژگی های گویای اینترنت های نسل 1، 2 و 3

اینترنت همراه نسل 2 چگونگی، مکان، زمان و چرایی استفاده ما از اینترنت را تغییر داد. در نتیجه محصولات، خدمات و شرکت های مورد استفاده ما تغییر کردند که این تغییر الگوی تجارت، فرهنگ، و سیاست ما را نیز دچار تفاوت کرد. متاورس اینترنت نسل 3 نیز پتانسیل انجام همین کار را دارد.

فرصت متا مارکت

بخش عمده ای از توجه ما ،به خصوص نسل جوان، معطوف به فعالیت های دیجیتال است.

امروزه یک سوم زندگی ما(8 ساعت در روز) صرف تماشای تلوزیون، بازی کردن، و شبکه های اجتماعی می شود. هم چنان که بیشتر وقت خود را در این تجربیات دنیای دیجیتال می گذرانیم ، هزینه بیشتری در این قلمرو های اجتماعی برای ساخت موقعیت اجتماعی خود در این جوامع آنلاین می پردازیم.

شکل 3: میانگین ساعات صرف شده روزانه برای فعالیت های انتخابی اوقات فراغت در ایالات متحده
شکل 3: میانگین ساعات صرف شده روزانه برای فعالیت های انتخابی اوقات فراغت در ایالات متحده

زندگی اجتماعی و بازی های ما در حال هم گرا شدن و ساخت یک اقتصاد مصرف کننده ی کالای مجازی و در حال رشد سریع است. تخمین زده می شود که درآمد حاصل از بازی های مجازی می تواند از 180 میلیارد دلار در سال 2020 به 400 میلیارد دلار در سال 2025 برسد. تغییر مداوم درآمد توسعه دهندگان بازی یک پویایی کلیدی در این رشد است.

بازیکنان به طور افزایشی از پرداخت هزینه به بازی های پولی دور شده و به سوی بازی های رایگانی می روند که توسعه دهندگان با فروش آیتم های درون بازی به بازیکنان، که گیم‌پلی یا موقعیت اجتماعی در این دنیاهای مجازی را افزایش می‌دهند، درآمد کسب می کنند.

تصویر 4: رشد جهانی درامد دنیای مجازی
تصویر 4: رشد جهانی درامد دنیای مجازی

این تغییر با توجه به کوچ از اینترنت محصور شرکتی نسل 2 ، به متاورس آزاد رمزنگاری شده‌ اینترنت نسل 3، شتاب بیشتری پیدا کرده است.

متاورس محصور شرکتی اینترنت نسل 2: مالکیت متمرکز توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی.

متاورس آزاد رمزنگاری شده اینترنت نسل 3: مالکیت دموکراتیک توسط کاربرهای جهانی.

امروزه بسیاری از بازی‌باز ها، پول و زمان خود را صرف جمع آوری ثروت دیجیتال در بستر اینترنت محصور شرکتی نسل 2 می کنند. مشکل اینجاست که اکثر توسعه دهندگان، به بازیکنان اجازه‌ی بهره برداری از سرمایه ‌‌گذاری و زحمتشان را نمی‌دهند. توسعه دهندگان، این دنیاها را با ممنوع کردن خرید و فروش دارایی های درون بازی بین بازیکنان، بسته نگه داشته و بازیکنان توانایی انتقال ثروت از درون بازی به اقتصاد واقعی را ندارند.

متاورس آزاد رمزنگاری شده اینترنت نسل 3 با حذف کنترل سرمایه ایجاد شده در این دنیاها توسط پلتفرم‌های اینترنت نسل 2، این مشکل را حل می‌کند. این الگوی جدید، به کاربران اجازه می‌دهد که مالکیت دارایی های دیجیتال خود را به شکل NFT حفظ کنند، آنها را با بازیکنان دیگر خرید و فروش کنند، و آنها را به تجربه‌های دیجیتال دیگری تبدیل کنند، که این امر، یک اقتصاد بازار آزادِ اینترنت محور کاملا جدیدی را خلق می‌کند که قابل بهره برداری در دنیای واقعی است. این شکل از تکامل اقتصاد تولید کننده‌ها، « بازی کن، درآمد کسب کن» شناخته می‌شود.

شکل 5: نمودار تصویری بازی محصور در برابر بازی آزاد و نمونه هایی از متاورس
شکل 5: نمودار تصویری بازی محصور در برابر بازی آزاد و نمونه هایی از متاورس


در متاورس، کاربران هستند که این گونه از تعامل بی دردسرِ شبیه به دنیای واقعی را سراسر دنیای دیجیتال تعیین می‌کنند. در مقابل، طبیعت محصور پلتفرم‌های اینترنت شرکتی نسل 2، در مقایسه با متاورس آزاد رمزنگاری شده اینترنت نسل 3 ، احتمالا وضعیت نامساعدی برای کاربران ایجاد می‌کند.

شرکت‌های اینترنت نسل 2 که موقعیت تثبیت شده‌ای دارند، باید با انعطاف پذیری و حذف استراتژی های رقابتی‌شان، الگوهای تجاری خود را تغییر دگرگون کنند. هنوز مشخص نیست که این جاه‌طلبی های فیسبوک در زمینه‌ی متاورس آنرا در چه مسیری قرار خواهد داد، اما آنها مانند بقیه‌ی شرکت های اینترنت نسل 2، نیازمند ایجاد این تغییرات چالش برانگیز هستند تا بتوانند در گزارشاتی که هر سه ماه به سهامداران ارائه می‌دهند، انتظارات آنها را براورده کنند.

شکل 6: ظرفیت کلی بالقوه‌ بازار جهانی متاورس
شکل 6: ظرفیت کلی بالقوه‌ بازار جهانی متاورس


جمع کل مبلغ سرمایه‌ی شبکه های رمزنگاری شده‌ی پیشروی متاورس اینترنت نسل 3، تقریبا 27.5 میلیارد دلار است. این عدد در مقابل سقف 900 میلیارد دلاری فیسبوک، 2 تریلیون دلاری حوزه‌ی بازی‌های رایانه ای، و14.8 تریلیون دلاری شرکت‌های اینترنت نسل 2 که در صورت نیامدن به سمت متاورس با خطر ورشکستی روبرو هستند، عدد کوچکی به نظر می‌رسد.

شکل 7: جمع مبلغ سرمایه: متاورس اینترنت نسل 2 ، متاورس اینترنت نسل 3 ، فیسبوک، بازی‌های رایانه ای
شکل 7: جمع مبلغ سرمایه: متاورس اینترنت نسل 2 ، متاورس اینترنت نسل 3 ، فیسبوک، بازی‌های رایانه ای


اقتصاد اینترنت متا نسل 3

متاورس‌های رمزنگاری شده اینترنت نسل 3، اقتصاد‌هایی در دنیای مجازی با بازارهای نوظهور هستند که با ترکیبی رو به رشد از کالاهای دیجیتال، خدمات، و دارایی ها، برای کاربران در دنیای واقعی سرمایه تولید می‌کنند.

دنیاهای متاورس اینترنت نسل 3 معمولا بر بستر پلتفرم‌های محاسبه‌گر بلاکچین (لایه یک) ساخته می‌شدند، و عده‌ی زیادی به توسعه و ساخت بازی‌ها و آیتم‌های درون بازی ( که به طور آزادانه قابل خرید و فروش هستند) کمک می‌کردند.

شکل 8: جدول کلی بازی‌های بر بستر بلاکچین
شکل 8: جدول کلی بازی‌های بر بستر بلاکچین


کاربرانی که این موارد را خریداری می‌کنند، در حال راه اندازی تجربه‌ی جدیدی از تجارت الکترونیکی هستند. نمونه هایی از دیگر فعالیت‌های تجاری محبوب در دیسنترالند(Decentraland) و دیگر اقتصاد‌های دنیای مجازی اینها هستند:

گالری های هنری، مثل Sotheby’s تاسیس شدند که برای مالکین، موقعیت نمایش آثار هنری NFT و فروششان در حراج را فراهم می‌کند.

دفاتر تجاری: شرکت‌های رمزارز مثل بایننس (Binance)، در متاورس دفاتر مرکزی دیجیتالی تاسیس کرده‌اند که کارکنان در آنها به ملاقات و همکاری می‌پردازند.

بازی‌ها و کازینوها: که بازیکنان می‌توانند در آنها مانا(MANA) بدست بیاورند.

تبلیغات: صاحبان مشاغل، بیلبوردهای مجازی ساخته‌اند که با پرداخت هزینه‌ به تولید کننده، به بازیکنان نشان داده می‌شود.

محتوای حمایت شده، ‌مثل Atari arcade که به تازگی معرفی شده و شامل بازی‌هایی است که در دیسنترالند قابل بازی کردن هستند.

سالن‌های موسیقی که دی‌جی ها و موسیقی‌دان‌ها در آن به اجرای موسیقی و برگزاری کنسرت می‌پردازند.

شکل 9: تجربه‌های متاورس
شکل 9: تجربه‌های متاورس


این دنیاهای متاورس اینترنت نسل 3، بخشی از اقتصاد ابری رمزنگاری شده‌ی به‌هم پیوسته‌ی بزرگتری هستند. این دستورالعمل‌های غیرمتمرکز، با اقتصادهای مجازی متاورس تعامل دارند و زیرساخت فنی مورد نیاز آنها را فراهم می‌کنند.

شبکه‌های پرداختی: اقتصادهای متاورس اینترنت نسل 3، می‌توانند یا از ارز دیجیتال مخصوص به خودشان مثل MANA استفاده کنند، یا از ارز های همان پلتفرم اقتصادی رمزنگاری ابری لایه یک که بر پایه‌اش ساخته شده اند، مثل اتریوم(ETH) یا سولانا (SOL).

اقتصاد غیر متمرکز: مبادلات غیر متمرکز، به کاربران اجازه می‌دهد که آیتم‌های درون بازی را خرید و فروش کنند و پلتفرم‌های امانت دهی،در سرزمین مجازی‌شان به کاربران وام می‌دهد.

کالا‌های NFT: بازیکنان می‌توانند از دیگر تولیدکننده‌ها NFT بخرند و در دنیاهای مجازی دیگر به نمایش و فروش بگذارند.

حکومت غیر متمرکز: چارچوب‌های قضایی، کنترل اقتصادهای دیجیتال را از شرکت‌های متمرکز گرفته و به شبکه‌ای جهانی از کاربران متاورس اینترنت نسل 3 اجازه‌ی قانون‌گذاری برای فضای مجازی‌ای که به صورت جمعی مالک آن هستند را می‌دهند.

فضای ابری غیر متمرکز: سرویس‌های ذخیره فایل مثل Filecoin، راهکار زیرساختی غیرمتمرکزی برای ذخیره داده به دنیاهای متاورس اینترنت نسل 3 می‌دهند و سرویس‌هایی مثل Livepeer، زیرساخت‌هایی برای رمزگذاری ویدیو فراهم می‌کنند.

هویت خودمختار: اطلاعات سکه‌ی اعتبار اجتماعی که بر پایه‌ی اینترنت است(“Creator Coins”) می‌تواند برای هویت‌سازی یا افزایش اعتبار مالی، از پلتفرم‌های دیگر به متاورس انتقال پیدا کند.

شکل 10: بخش‌های اقتصاد مجازی بر پایه‌ی بلاکچین
شکل 10: بخش‌های اقتصاد مجازی بر پایه‌ی بلاکچین


معیار‌های اینترنت متا نسل 3

ترکیب این نوآوری ها تجربه‌ی آنلاین جدیدی را خلق کرده که از همین الان، کاربران را جذب خود کرده. تعداد کاربران دنیای مجازی متاورس اینترنت نسل 3 در سال‌های اخیر شاهد رشد مداومی بوده. امروزه، دنیاهای مجازی متاورس اینترنت نسل 3، 50 هزار کاربر فعال دارند (از طریق کیف‌پول‌های فعال)، که نسبت به آغاز 2020، ده برابر شده است.

شکل 11: تعداد کیف‌پول‌های فعال متاورس در جهان از ابتدای شروع فعالیت
شکل 11: تعداد کیف‌پول‌های فعال متاورس در جهان از ابتدای شروع فعالیت


در مقایسه با دیگر حوزه‌های اینترنت نسل 3 و 2، کاربران دنیای مجازی متاورس تازه در ابتدای فعالیت خود هستند، اما اگر همین روند رشد ادامه پیدا کند، این حوزه‌ی نوظهور می‌تواند در سال‌های پیش رو به جریان اصلی بپیوندد.

شکل 12: کاربرهای جهانی در دسته‌های متفاوت
شکل 12: کاربرهای جهانی در دسته‌های متفاوت


دنیاهای مجازی متاورس اینترنت نسل 3 برای توسعه دهنده‌ها، اشخاص ثالث تولید کننده، و کاربرانی که این اقتصادهای بازاری رمزنگاری شده‌ی اینترنتی درحال ظهور بر بستر ابری را می‌سازند درآمد زایی می‌کنند. معاملات انجام شده در متاورس اینترنت نسل 3 برای چیزهایی مثل زمین مجازی، کالا، و خدمات از مرز 200 میلیون دلار گذشته است.

دنیاهای مجازی متاورس اینترنت نسل 3، با حذف شرکت‌های متمرکز اینترنت نسل 2 که در طول تاریخ کنترل این فضاهای آنلاین را در دست داشته اند، رشد مستمری در نوآوری و بهره وری را شاهد بودند.

دنیاهای مجازی رمزنگاری شده ،با حذف کنترل سرمایه و باز کردن مرزهای دیجیتال خود به نظام سرمایه‌داری بازار آزاد، بازارهای اولیه و ثانویه‌ی چند میلیون دلاری را برای سازندگان و صاحبان دارایی فراهم کردند.

شکل 13: میزان کلی مبلغ جابجا شده در معاملات انجام شده در متاورس در از ابتدای شروع فعالیت
شکل 13: میزان کلی مبلغ جابجا شده در معاملات انجام شده در متاورس در از ابتدای شروع فعالیت


در سه ‌ماه سوم 2021، مجموع جذب سرمایه‌ی رمزنگاری به 8.2 میلیارد رسید که بخش اینترنت نسل 3 و NFT ، 1.8 میلیارد دلار آن را تشکیل می‌داد. در بخش اینترنت نسل 3 و NFT، بازی‌های تحت بلاکچین در 14 معامله، 1 میلیارد دلار بودجه به‌دست آوردند که آنها را در رتبه‌ی اول این بخش قرار می‌دهد.

شکل 14: فعالیت جهانی سرمایه‌گذاری در بازارهای تخصصی NFT در سه‌ ماه سوم 2021
شکل 14: فعالیت جهانی سرمایه‌گذاری در بازارهای تخصصی NFT در سه‌ ماه سوم 2021


سرمایه گذاری در این بخش شروع به بیشتر شدن کرده، اما متاورس با توجه به 10 میلیارد دلاری که شرکت هایی مثل فیسبوک قصد دارند سرمایه گذاری کنند و مقداری که ممکن است توسط شرکت‌های دیگر و سرمایه‌داران جسور وارد این حوزه شود، در مراحل آغازین خودش است.

نتیجه نهایی

متاورس، جهانی دیجیتالی است که فرای اینترنتی که امروز می‌شناسیم حرکت می‌کند. چنین چشم اندازی برای وضعیت آینده‌ی اینترنت، قابلیت تغییر روابط اجتماعی، معاملات تجاری و اقتصاد اینترنتی مورد نظر را دارد.
متاورس هنوز درحال شکل گیری است، اما شبکه‌های رمزنگاری شده‌ی دنیای مجازی آزاد اینترنت نسل 3، نیم نگاهی از ویژگی های احتمالی آینده‌ی اینترنت را ارائه می‌دهند. موقعیت بازاری که زنده کردن متاورس ایجاد می‌کند ممکن است سالیانه تا بیش از 1 تریلیون دلار ارزش داشته باشد و با شرکت‌های اینترنت نسل 2 که در حال حاضر حدود 15 تریلیون دلار ارزش دارند رقابت کند. این قابلیت، کمپانی هایی مثل فیسبوک را برای آمدن به سمت متاورس ترغیب کرده است که می‌تواند مشوقی برای دیگر غول‌های تکنولوژی اینترنت نسل 2 و سرمایه گذاران باشد که در متاورس سرمایه گذاری کنند.