پذیرا باش، نقد بهترین هدیه است که میتوانی دریافت کنی.
متاورس مارکتینگ چیست؟
تکنولوژی همیشه دستخوش رشد و تغییر بوده است. امروزه شاهد ابداعات و نوآوریهایی هستیم که پیشتر حتی تصورشان ممکن نبود. یکی از این نوآوریها متاورس است؛ یک محیط مجازیِ سه بعدی و منحصر به فرد که با سرعت جالب توجه در حال همه گیر شدن در فضای اینترنت است. شاید قبلاً نمونهای از آن را در فیلمهای علمی تخیلی مانند Ready Player One یا سه گانهی Matrix دیده باشید اما متاورس چیزی فراتر از تخیل است.
با ظهور روزافزون واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، دیگر می توان متاورس ها را تسخیرکنندهی اینترنت نامید. به طور میانگین، ۸۵ میلیون کاربر دست کم ماهی یک مرتبه در سال 2021 واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را تجربه خواهند کرد. اگرچه که متاورس دقیقاً تصویر کاملی از مفهوم علمی – تخیلی را ارائه نمیکند اما همچنان میتوان آن را پلتفرمِ کامپیوتری جدیدی برشمرد که کماکان به روند تولید محتوای غیرقابل تصور ادامه می دهد.
از تصویر بالا اینطور استنباط می شود که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را می توان رسانهای درجه یک و بالا رده در نظر گرفت! مجلهی فوربز نیز ستونی را به کتی هَکل، برنامه ریزِ فنیِ نامدار و استراتژیست متاورس اختصاص داده است. علاوه بر این ها، بودجه ای نیز تحت عنوان بودجهی سرمایه گذاری متاورس (ATF NYSE: META) در نظر گرفته شده است. تمام این موارد همگی به اهمیت رو به افزایش متاورس در موقعیت کنونی اشاره می کنند.
در کنار همه ی این ها، کاربران نیز در حال همسو شدن و همراه شدن با این پدیده هستند. وارد کردن کلیدواژه ی "metaverse" در گوگل شما را با ۶۷۷۰۰۰ نتیجه روبرو خواهد کرد. علاوه بر این، #metaverse نیز به مراتب در اینستاگرام مورد استفاده قرار می گیرد و بیش از ۶۰۰۰۰ پست مختلف در خصوص آن وجود دارد و در هر ساعت بیش از ۵۰۰ توئیت در این خصوص بازنشر می شود.
اکنون سوال اینجاست که وقتی بحث شبکه های اجتماعی و روابط اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ به میان میآید، متاورس چه پیامدهایی دارد؟ در ادامه به بررسی عمیق این جهان مجازی می پردازیم.
بررسی دقیق و عمیق متاورس مارکتینگ
خلاصه مطالب:
- مفهوم متاورس
- مارکتینگ در متاورس
- نمونه هایی دیگر از متاورس
- آینده در دستان متاورس
- چالش های متاورس
- سوالات متداول
مفهوم متاورس
امروزه متاورس شامل یک فضای مجازی جمعی می شود که افراد در آن به صورت آواتارهایی مجازی حضور پیدا می کنند. این جهان های مجازی بر پایه ی تصمیمات و تعاملات کاربران در درون این فضا جریان و رشد پیدا میکنند. از همین سو می توان این جهان را در یک چیز با جهان واقعی مشترک دانست: "پایان نداشتن." این جهان، تنها جهانی است که با حضور هر کاربر جدید، بیش از پیش گسترش و وسعت پیدا می کند.
متاورس نه صرفاً پارکی تفریحی با طراحیِ منحصر به فرد است و نه یک بازی ساده برای کودکان و نه حتی اپلیکیشنی ساده برای دانلود از اَپ استور! متاورس ها مجموعه ای از جهان های مجازی هستند که واقعیت و فضای مجازی را در هم ادغام می کنند.
چنانچه هنوز درک این مفهوم برایتان دشوار است، متیو بال ویژگی های کلیدی متاورس ها را برایتان برخواهد شمرد.
- پویایی دائمی: متاورس ها بدون حضور شما نه متوقف می شوند و نه به پایان می رسند. این جهان به شکلی نا محدود به جریان خود ادامه می دهد.
- مرتبط بودن با دنیای واقعی: خط زمانی متاورس دقیقاً منطبق بر زمان در دنیای واقعی است.
- مستقل بودن تک تک کاربران: کاربران می توانند در آنِ واحد فعالیت های جداگانه ای انجام دهند. یک کاربر میتواند همینطور گوشه ای بایستد و دیگری می تواند در حال گپ و گفت با دیگران باشد.
- جهانی خودکفا و کاملا کاربردی: متاورس جهانی سراسر کاربردی است که به کاربرانِ خود امکان خلق، مالکیت، فروش و سرمایه گذاری می دهد. کاربران همچنین در ازای تلاشی که در متاورس می کنند، شناخته می شوند و پاداش دریافت می کنند.
- ترکیبی از پلتفرم های مختلف: در متاورس پلتفرم های مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند. به عنوان مثال، در حوزه ی بازی های ویدئویی می توانید آیتم های موجود در یک بازی را به بازی دیگر انتقال دهید.
- تولید محتوا به دست کاربر: متاورس ها چیزی فراتر از محیطی صِرف برای گشت و گذار کاربران هستند. در متاورس کاربران می توانند برای دیگران دست به تولید محتوا بزنند.
مارکتینگ در متاورس
افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنند بایستی همیشه خود را با سرعت آخرین پیشرفت های تکنولوژی همگام نگه دارند؛ مسئله ای که یقیناً شامل درک متاورس و شناخت عمیق پتانسیل آن نیز می شود. آنچه بازاریابان ملزم به درک آن هستند این است که متاورس فقط یک ترند ساده نیست؛ متاورس به نظر پدیده ای همیشگی است که می خواهد راه خود را به سمت اتفاق مهم و بزرگ بعدی باز کند.
اکنون سوال اینجاست که بازاریابان چگونه می توانند خود را گسترش دائمیِ متاورس تطبیق دهند؟
این افراد در ابتدا باید اهمیت سنین متولد اواسط دهه نود میلادی تا سال ۲۰۱۰ را به عنوان مخاطبین هدف درک کنند. متولدین این سال ها احتمالاً مشتاق ترین کاربرها برای استفاده از متاورس هایی همچون بازی Roblox و تکنولوژی واقعیت مجازی باشند. با در نظر داشتن این نکته، توضیح خواهیم داد که مارکتینگ در متاورس چگونه عمل می کند.
متاورس مارکتینگ را در مارکتینگ دنیای واقعی به نمایش بگذارید
دست به خلق تجربه هایی از مارکتینگ بزنید که به تجارب دنیای واقعی مرتبط هستند و یا عملکرد برند خود در دنیای واقعی را، در متاورس به نمایش بگذارید. به عنوان مثال، نوشیدنیِ Stella Artois از کمپانی AB InBev در ماه ژوئن برای خلق یک تجربه ی تاماگوچی گونه (حیوان خانگی دیجیتالی) و در رقابت با رویداد کنتاکی دربی (مسابقه اسب دوانی)، با Zed Run وارد همکاری شد. دلیل این همکاری، شهرت Stella Artois در بحث اسپانسرینگ رویداد های ورزشی، از جمله مسابقه اسب دوانی بود. در نتیجه ی این همکاری، پلتفرم آنلاینی شکل گرفت که اسب های NFT (توکن های غیر قابل معاوضه) در آن خرید و فروش می شدند، با یکدیگر مسابقه میدادند و حتی تولید مثل می کردند.
تجربه مجازی و سه بعدی کلید همه چیز است
تبلیغات مجازی در متاورس امری ممکن است. برای مثال می توان به Bidstack اشاره کرد، یک کمپانی بازی سازیِ تبلیغاتی که موفق شد تبلیغات در دنیای واقعی را به بیلبوردهایی مجازی منتقل کند.
اما می توان پا را از بیلبوردهای مجازی فراتر گذاشت. از آن جا که متاورس ها ماهیتی تجربی و مجازی دارند، میتوان از این ویژگی نهایت استفاده را برد و تبلیغات و ابتکارات مارکتینگ را نیز در قالب همین مجازی و سه بعدی بودن ارائه کرد. به عنوان مثال می توان به جای نمایش داده تبلیغاتِ ساده، به گونه ای از نمایش برند و رویدادهایی روی آورد که به کاربران امکان تعامل با آنان را می دهد.
پیش از این نیز نمونه هایی از اینگونه تبلیغات را دیده ایم؛ مثلاً کنسرت رپر آمریکایی، Lil Nas X در محیط Roblox، تور مجازی باغ گوچی و نمایش مجازیِ ناحیهی Washington Heights که پیشتر در فیلمی از کمپانی Warner Bros تحت عنوان In the Heights نشان داده شده بود. برندهای بسیاری بوده اند که اخیراً با همکاری با Roblox یا سایر متاورس ها، راه های جدید برای کسب درآمد کشف کرده اند.
امکان کلکسیون جمع کردن را خلق کنید
آدم ها کلکسیون جمع کردن را دوست دارند و متاورس را فضایی برای به نمایش در آوردن این علاقه خود میدانند. شما نیز می توانید با ارائه ی دارایی های ارزشمند و یا آیتم های محدودی که امکان جمع آوری آن ها تنها در متاورس وجود داشته باشد، این علاقه و میل آن ها به جمع کردن کلکسیون را تحریک کنید.
به عنوان مثال، تور مجازی باغ گوچی در Roblox، پدیده ای به نام اتاق کلکسیونرها را ارائه می کند. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا آیتم های محدود و نادرِ گوچی را جمع آوری کنند. گوچی موفق شد تنها از فروش اولیهی این آیتم ها، ۲۸۶۰۰۰۰۰۰ میلیون Robux در محیط این بازی جمع آوری کند.
تعامل با جوامع موجود
افراد به طور کلی با تبلیغات مخالف هستند. به همین دلیل هم هست که برند ها باید توجه داشته باشند در حین تلاش برای ورود به متاورس، باعث رنجش و عدم رضایت افرادی که در آن حضور دارند شوند. علاوه بر این، باید به خاطر داشته باشید که شما به بازخورد مثبت کاربران نیاز دارید چرا که مخاطبین مارکت شما از میان همین افراد هستند.
فراموش نکنید که هرگز نمی توان به پلتفرم تازه ای وارد شد و فرمت و قالب آن را در نظر نگرفت. به عنوان مثال در محیط Roblox، برندها زمانی به شهرت بیشتری دست پیدا می کنند که در خلق آیتم ها و تجارب مختلف با اعضای تیم توسعه دهنده Roblox همکاری کنند. دقیقاً به همین دلیل هم بود که O2 برای برگزاری کنسرت خود در محیط بازی Fortnite با متخصصین موجود در پلتفرم این بازی همکاری و شراکت کرد.
به این موضوع به چشم یک کمپین اثرگذار نگاه کنید. تولید محتوا به دست کاربر اهمیت ویژه ای دارد و به همین دلیل هم هست که اعضای یک جامعه به عضو لاینفکی از خروجیِ کمپین شما تبدیل می شوند.
تجربهی مداوم
اکنون زمان بسیار هیجان انگیزی برای بازاریابان محسوب می شود. اگرچه که همیشه اصول و دستورالعمل هایی برای ارائه استراتژی و تاکتیک در اختیار بازاریابان خواهد بود اما متاورس همچنان پلتفرم نو و تازه ای باقی خواهد ماند که فضای بسیاری برای هرنوع تجربه را در دسترس قرار می دهد. هنوز اقدامات مناسبِ بسیار و و الگوهای بسیاری برای خلقْ به گونه ای تمام و کمال و جامع باقی مانده است. این ویژگی به بازاریابان در مسیر رویکردشان فضای بسیاری برای منحصر به فرد بودن و آزمایش کردن می دهد.
نمونه های منحصر به فرد دیگری از متاورس
- برای نمونه، Dimension Studio در نتیجه ی تجربه خود در متاورس های مرتبط با برندهای فشن، به سودی معادل ۶.۵ میلیون دلار دست پیدا کرد. آن ها با نمایش محصولاتشان به شکل مجازی، به کاربران خود اجازه دادند تا به پلتفرمی جدید قدم بگذارند، توسط ۱۰۶ دستگاه دوربین اسکن شوند و سپس برای پرو کردن انواع لباس قدم به دنیایی مجازی بگذارند. شهرت عمدهی این استودیو به واسطه ی بازی ویدئویی که برای نمایش برند Balenciaga در پاییز و زمستان سال ۲۰۲۱ خلق کردند، به وجود آمد.
- یکی از بازی های دنیای Sandbox تحت عنوان Grand Theft Auto V، گزینه ای را در هنگام خرید پوشاک فعال کرد که شباهت بسیاری به لباس معترضان هنگ کنگی داشت. معترضین هنگ کنگی میز به همین وسیله توانستند اعتراضات و مبارزات گستردهی خود در دنیای واقعی را به جهان متاورس تعمیم دهند و به هنرمندان بسیاری که از دنیای مجازی برای رساندن پیام سیاسی خود به گوش مردم دنیا استفاده می کردند، بپیوندند.
- کمپانی طراحی داخلی Houzz به کاربران خود این امکان را داد تا تصاویری دیجیتالی از مبلمان و سایر وسایل خانه شان تهیه کنند. هربار که کسی با استفاده از این سرویس خریدی انجام دهد، سود و منفعتی به کمپانی Houzz تعلق می گیرد. این کمپانی در سال 2017 سیستمی سه بعدی طراحی کرد که به کاربران امکان تماشای سه بعدیِ محصولات و ترکیب کردن آن با فضای واقعیِ منزل خودشان را می داد.
- در ادامه، Google Map نیز نسخه ای از واقعیت افزوده را برای سیستم مسیریابی خود طراحی کرد. این ویژگی به کاربر مسیر را به گونه ای عینی نمایش می دهد و با استفاده از فِلِش ها به کاربران در رسیدن به مقصدشان کمک می کند. کاربر تنها باید دوربین خود را در جهتی که برای مسیریابیِ آن به راهنمایی نیاز دارد نگه دارد تا قابلیت واقعیت افزوده مسیر درست را به او نشان دهد.
آینده در دستان متاورس
اکنون کمپانی های بسیاری در حال سرمایه گذاری و شرط بندی بر روی متاورس ها هستند؛ شرط بندی هایی نه فقط به هدف سرگرمی، بلکه در جهت اهداف کاری و حرفه ای. به عنوان مثال، بزرگترین پلتفرم شبکه های اجتماعی یعنی فیسبوک، اکنون خودش را به عنوان یکی از متاورس های آینده بر می شمرد. تمرکز مارک زوکربرگ اکنون بر ساخت متاورس های اجتماعی و سرمایه گذاری بر تکنولوژی هدست اکولوس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در فیسبوک، معطوف است. در آگوست سال ۲۰۲۱، زوکربرگ از نسخهی تجاری متاورس برای هدست اکولوس رونمایی کرد که در آن افراد می توانند در کنار یکدیگر کار کنند، در اتاق کنفرانس بنشینند و به شکلی که انگار در محل کار مشترکی هستند، به تعامل با یکدیگر بپردازند. از آنجا که به دلیل شرایط موجود، مشاغل بسیاری به خانه و به شکل دورکاری تغییر پیدا کرده اند، نقل مکان کردن به چنین جهانی می تواند بسیار ایده آل باشد.
علاوه بر فیسبوک، سیلیکون وَلی نیز روی متاورس ها به عنوان نسل جدید دنیای اینترنت سرمایه گذاری می کند. همچنین در حال حاضر بازی های بسیاری وجود دارند که از عناصر متاورس مانند در پلتفرم های خود بهره می گیرند. به عنوان مثال می توان به برگذاری کنسرت ها در بازی های همچون Fortnite یا Animal Crossing اشاره کرد.
علاوه بر تمام این ها، HTC در حال کار بر روی استفاده از تکنولوژیِ واقعیت مجازیِ بیزنس محور است، نه مشتری محور. این نشان می دهد که پدیده ای همچون واقعیت مجازی با هدفی فراتر از سرگرمیِ صرف ظهور پیدا کرده است.
اگر تمام موارد گفته شده شما را قانع نکرده است، این یک مورد قطعاً شما را متقاعد خواهد کرد: اکنون افراد در حال خریداری زمین در محیط متاورس هستند، خصوصاً در وبسایت Earth 2. این یک مورد قطعاً نشان می دهد که این تکنولوژی قصد ماندگار شدن دارد.
چالش های متاورس
متاورس نوید دهنده ی آینده ی هیجان انگیزی برای برندها محسوب می شود اما با این وجود همچنان چالش هایی در این زمینه نیز به چشم می خورد.
به عنوان مثال، اگرچه که روز به روز به شهرت متاورس ها افزوده می شود، اما همچنان جا برای گسترده شدن آن ها وجود دارد. با توجه به الزاماتی که در استفاده از متاورس ها وجود دارد، دسترسی به این الزامات برای همگان ممکن نیست. همه ی افراد امکان دسترسی به ابزار لازم برای لذت بردن از متاورس را ندارند؛ ابزارهایی همچون کامپیوترهای بالارده و گرانقیمت و لنز های واقعیت مجازی. این مسئله می تواند بازار بالقوه ی یک برند را با محدودیت های جدی مواجه کند و مانع بازاریابی انبوه شود.
عملکرد برندها در متاورس ها نیز باید با دقت و احتیاط همراه شود. یکپارچگیِ بی حد و مرز میان برند و کاربر بسیار حائز اهمیت است تا بلکه از این طریق بتوان از دلزدگیِ کاربر از برند پرهیز کرد. از آنجایی که این تکنولوژی هنوز نوظهور است، پیدا کردن مکان مناسب در متاورس برای برندها امری دشوار محسوب می شود و می تواند تلاش آنان برای رساندن پیامشان را بی اثر کند. برای موقعیت یابی خود در محیط متاورس برنامه ریزی صحیحی داشته باشید و طبیعی بودن و یکپارچه بودن آن اطمینان حاصل کنید.
علاوه بر این ها گاهی برداشت هایی نادرست در خصوص متاورس ها نیز وجود دارند. اغلبْ مردم آن ها را به چشم بازی های صرف برای کودکان می بینند. تمامی افراد قادر به درک اهمیت و ارزش متاورس ها نیستند و به همین جهت برندها نیز باید ریسک جدی گرفته نشدن تلاش هایشان برای نمایش خود در محیط این پلتفرم ها را به جان بخرند.
محرمانه بودن و امنیت داده ها در متاورس همواره چالشی جدی بوده است. ظهور تکنولوژی جدید به اقدامات امنیتی قابل توسعه نیز نیاز دارد. رسیدن به این امنیت، نیازمند ساختن روش هایی جدید برای امنیت و محافظت از داده هاست؛ روشی که پیش از این هرگز وجود نداشته باشد. به عنوان مثال، مسئله احراز هویت می تواند به دریافت اطلاعات بیشتر از کاربران و در نتیجه پایین آمدن امنیت و محرمانه بودن داده ها منجر شود.
در نهایت، از آنجا که متاورس ها به صورت رایگان در اختیار همگان قرار می گیرند، برندها باید در حفظ تصویری که از خود ارائه می کنند هوشیار عمل کنند. هرچه کاربران بیشتر متاورس را تحت کنترل خود داشته باشند، احتمال زیر سوال رفتن محتوای برند شما نیز بیشتر می شود. علاوه بر این، احتمال خدشه دار شدن یا بدنام شدن برند شما از جانب کاربران نیز وجود دارد. به همین دلیل هم هست که یکپارچه بودن، با ملاحظه بودن و دقیق بودن در خصوص استراتژی های مارکتینگ اهمیت ویژه ای پیدا می کند تا در نتیجه ی آن، کاربران از سهیم کردن فضای مجازی با شما و تعامل با شما احساس خوشایندی داشته باشند.
در آخر اینکه متاورس ها نویددهنده ی آینده ای روشن برای دنیای کامپیوتر و اینترنت هستند. علی الخصوص اینکه می توانند فضای بسیاری را در اختیار نوآوری های بازاریابان و آگهی دهندگان قرار دهند. علی رغم تمام چالش های مذکور، ویژگی تجربی بودنِ این جهان، راه را برای تجربه ای چشمگیر و برای موفقیت هایی نوآورانه هموار می سازد.
سوالات متداول
متاورس چیست؟
متاورس عبارتست از محیطی سه بعدی و مجازی که افراد در آن به بازی، کار و فعالیت های اجتماعی می پردازند.
آیا Animal Crossing نوعی متاورس محسوب می شود؟
بحث متاورس در سال های اخیر بسیار داغ شده است. کمپانی فیسبوک نیز اعلام کرد که برای به نمایش گذاشتن اهداف خود در فضای هوش مصنوعی، نام خود را به Meta تغییر می دهد. نام متاورس را می توان به مواردی همچون Fortnite، Roblox و حتی Animal Crossing نیز اطلاق کرد.
FB متاورس چیست؟
فیسبوک خالق متاورس نیست. متاورس ایده ای تازه در حوزه ی اینترنت است که افراد در آن به بازی، کار و فعالیت های اجتماعی می پردازند.
متاورسِ فیسبوک چیست؟
مارک زوکربرگ اطلاعات زیادی را در خصوص طراحی "متاورس" و یا دنیای دیجیتالی اش ارائه نکرده است. با این وجود می دانیم که متاورسِ فیسبوک شامل هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می شود.
منبع: www.influencermarketinghub.com/metaverse-marketing
مطلبی دیگر از این انتشارات
بررسی توابع کلوژر (Closure) در جاوااسکریپت
مطلبی دیگر از این انتشارات
مقایسه بیت کوین با دوج کوین، تمام آنچه که باید بدانید!
مطلبی دیگر از این انتشارات
ناظر کرهای ارزیابی ریسک ارزهای دیجیتال آغاز می کند