مزایای یک لایه دوم تخصصی

مقاله ای که در ادامه میخوانید ترجمه بخشی از مقاله Immutable X است که برای توضیح مدل فی تراکنش شبکه خودشان منتشر کرده اند اما من هدفم از ترجمه این مقاله توضیحات مهمی است که در مورد نقش و اهمیت فی تراکنش ، اشکالات بلاکچین های ارزان و نمایش اهمیت و مزیت لایه دوم های تخصصی بود که بنظرم Immutable در این مقاله بسیار عالی این موارد را توضیح داده اما بخش های پایانی مقاله که ارتباطی با هدف من از ترجمه این مقاله نداشت را ترجمه نکرده ام


ما با خیلی از پروژه‌ها و بازی‌های مبتنی بر NFT قبل از شروع به کار آنها صحبت می‌کنیم و معمولا گس فی یکی از اولویت های اصلی آنها هستش . معمولاً از کارمزدهای بالای اتریوم فراری هستند و دنبال انتخاب گزینه کم هزینه تری برای پروژه خودشان هستند ، یا بخاطر هزینه بالایی که باید برای مینت NFT ها بپردازند ، یا اینکه می خواهند معامله برای کاربرانشان اقتصادی باشد . این در واقع برای ما عالیست ، چون بخش کلیدی بازاریابی ما این هست که لایه 2 راهی برای دسترسی به اتریوم مقیاس پذیرتر و ارزان تر است.

با این حال، همیشه توصیه ما به این پروژه‌ها این است که هدف اصلی آنها فقط کاهش هزینه‌ها نباشد، بلکه باید شانس ایجاد یک اقتصاد بزرگ و پایدار را به حداکثر برسانند. اگر یک پلتفرم یا ابزار 50 درصد کارمزد داشت، اما یک ارزش 10 برابر بهتر برای کامیونیتی شما در مقابل بهترین گزینه بعدی ایجاد می کرد، این تصمیم خوبی برای پروژه شما خواهد بود. این نه تنها در مورد لایه بلاک چین، بلکه در مورد ابزارهای پیشرفته مانند لانچ پد نیز صدق می کند.

پروژه‌های اتریوم بیشترین کارمزد را پرداخت می‌کنند و بیشترین حجم را دارند، در حالی که پروژه‌های تزوس تقریباً هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند و تقریباً هیچ حجمی هم ندارند. اگر مجموعه‌ای از 1000 NFT پرطرفدار می‌سازید، واضح است که پرداخت هزینه‌های اتریوم ارزشمند است. کلید انتخاب یک پلتفرم، شناسایی معاوضه های مناسب بین عملکرد، هزینه و نقدینگی برای آینده بلندمدت پروژه شما است. کارمزدهای پایین عالی هستند و ما مرتباً کارمزدهای پایین خود را در Immutableجشن می‌گیریم – اما بلاک‌چین‌هایی که خود را به عنوان «ارزان‌ترین» تبلیغ می‌کنند، بدون هیچ اطلاعاتی در مورد نقدینگی یا اکوسیستم‌شان، احتمالاً مکان مناسبی برای ساخت پروژه شما نیستند.

اصل دوم ما این است که همسویی انگیزه ها برای موفقیت web3 بسیار مهم است. در حالت ایده‌آل، کاربران، توسعه‌دهندگان و بازارها همگی برای ایجاد یک اقتصاد سالم با قیمت‌های قوی، گردش مالی بالا و نقدینگی زیاد انگیزه دارند. ساختارهای کارمزدی که موفقیت پلتفرم را بی ارتباط به موفقیت شما می کند، یا به پلتفرم اجازه می دهد زمانی که پروژه شما به خوبی کار نمی کند از پروژه شما درآمدی کسب کند ، احتمال موفقیت درازمدت بسیار کمتری دارد.

خب، پس چارچوب ما این است – اما Immutable میخواهد چگونه به آن هدف برسد؟ قبل از اینکه به ساختار کارمزد Immutableبپردازیم، باید ابتدا به کارمزدهای بلاک چین بپردازیم.


گس فی ها

گس فی اتریوم (محبوب‌ترین بلاک چین قرارداد هوشمند) در لانچ بسیاری از پروژه‌های NFT فاجعه بار بوده و فقط در سال گذشته، کاربران اتریوم میلیاردها دلار برای این کارمزد ها هزینه کرده‌اند.

گس فی ها خیلی مهم هستند ، چون بلاک چین ها دارای محدودیت منابع هستند و هر تراکنش باید توسط همه گره ها(در مورد اتریوم، 5000+) اجرا شود، بنابراین تراکنش‌ها به قدرت محاسباتی بیشتری نسبت به اجرای برنامه خارج از زنجیره نیاز دارند. گس فی ها تضمین می‌کند که کاربران هزینه‌هایی را متناسب با مصرف خودشان بپردازند و در برابر حملات DDoS مانند آنچه در سپتامبر گذشته باعث قطعی 17 ساعته سولانا شد، دفاع می‌کنند.

مکانیسم گس با تعیین هزینه ای برای هر عملیات (به عنوان مثال اضافه کردن، تفریق، ذخیره داده ها) و سپس جمع کردن هزینه تمام عملیات های انجام شده در یک تراکنش برای رسیدن به کل گس مصرف شده کار می کند:

یلو پیپر اتریوم : لیستی از عملیات و هزینه های آنها
یلو پیپر اتریوم : لیستی از عملیات و هزینه های آنها


هر بلاک دارای یک گس لیمیت است – یعنی کل گسی که می تواند توسط تمام تراکنش های آن بلاک استفاده شود مشخص است و از آنجایی که زمان تقریباً ثابتی بین بلاک ها وجود دارد، این بدان معناست که ظرفیت کل پروتکل محدود شده است. و ماینر ها با یک مکانیسم ساده تصمیم می‌گیرند چه کسی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند: کسی که حاضر است بیشترین هزینه را به ازای هر واحد گسی که مصرف می‌کند بپردازد. بسیاری از بلاک چین ها برای تعیین کارمزد به سادگی مقدار گس مصرف شده توسط هر تراکنش را در قیمت گس ضرب می کنند، گرچه بعضی ها محاسبات پیچیده تری را انتخاب کرده اند (مشهورترین آن EIP-1559اتریوم است).

هزینه های گس با «توکن بومی» هر بلاک چین یعنی ETHبرای اتریوم، MATICبرای Polygonو SOLبرای Solanaپرداخت می شود. با افزایش استفاده از بلاک چین ، تقاضا برای آن توکن بومی نیز افزایش می یابد. این کارمزدها ، مکانیسم اصلی کسب درآمد از بلاک چین هستند، گرچه فقط اتریوم در حال حاضر درآمدی متناسب با ارزش بازار خود دارد.


در آینده، بلاک چین‌های با کارمزد پایین مجبور خواهند شد با این واقعیت مبارزه کنند که مکانیسم انباشت ارزش توکن آنها برای توجیه مارکت کپ توکن نیاز به تغییر اساسی دارد که این خود پتانسیلی برای افزایش فی ها یا ایجاد مدل های استخراج رانتی است .

شبکه ای بدون گس برای NFT ها : Immutable

شبکه Immutable X هیچ گسی ندارد و ما این را تبدیل به یکی از بخش های اصلی برندینگمان کرده ایم. کاربران معمولاً فکر میکنند ما چون یک Rollupهستیم رایگانیم - اما در واقع، همانطور که جدول زیر به وضوح نشان می‌دهد، اکثر Rollup ‌ها مکانیسم‌هایی شبیه گس دارند و هزینه‌ها بر اساس پیچیدگی عملیات افزایش می‌یابد:


یک دلیل ساده برای این موضوع وجود دارد: اگرچه Rollup محاسبات را ارزان‌تر می‌کند، اما ارزان‌تر به معنای رایگان نیست! برای مثال یک زنجیره جانبی با توان عملیاتی بالا مانند Polygonرا در نظر بگیرید: بازیکنان بازی درآمدزا ،Sunflower، متوجه شدند که هزینه های کم شبکه ، ارسال صدها هزار تراکنشی را امکان پذیر می کند که باعث می شود شبکه برای دیگران غیر قابل استفاده شود . در نتیجه ، Polygon حداقل هزینه گس خود را 30 برابر افزایش داد در نتیجه به عنوان یک توانایی ضروری هم بلاک چین ها و هم Rollup ها به مکانیزم ضد اسپم نیاز دارند . به هر حال، حتی Rollup ها همچنان باید هزینه‌هایی را برای اثبات و در دسترس بودن داده‌ها بپردازند، گرچه که هزینه هر تراکنش در طول زمان کاهش می‌یابد.

صبر کنید، اگر هزینه های گس برای جلوگیری از اسپم شدن شبکه انقدر مهم است، چگونه Immutable می تواند بدون دریافت گس کار کند؟ آیا ما خودمان را در برابر حملات اسپم آسیب پذیر نمی کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، اجازه دهید به ریشه های Immutable X برگردیم.

اغلب، پروژه های بلاک چین با یک فناوری شروع می شوند و بعد به تعریف بهترین تجربه ای که راه حل می تواند ارائه دهد فکر میکنند. اما هنگام طراحی Immutable X، ما پرسیدیم که "پروژه های بازی با کیفیت بالا برای موفقیت به چه چیزهایی نیاز دارند"، سپس تصمیم گرفتیم آن را ارائه دهیم. اعتقاد اصلی ما این است که پرداخت هزینه تراکنش با توکن هر پروژه بی جهت دردسر را هم برای کاربران و هم برای توسعه دهندگان افزایش می دهد. اگر در حال ساخت یک بازی برای پذیرش انبوه هستید، این دردسر ممکن است غیرقابل تحمل باشد.

اما برای استفاده از شبکه Flow، به توکن FLOWنیاز دارید. برای استفاده از شبکه Polygon به توکن MATICنیاز دارید. هر بار که مینت یا معامله می کنید، باید هزینه ای را با کوین اصلی شبکه بپردازید، این هزینه ممکن است اندک باشد ، اما بزرگترین دردسر این است که کاربران و توسعه‌دهندگان از واحد پول زنجیره شما استفاده کنند.علاوه بر این، بلاک‌چین‌هایی مانند Solanaحتی از شما می‌خواهند که به طور مستمر «State rent» را با توکن اصلی بپردازید تا از حذف دارایی‌هایتان از زنجیره جلوگیری کنید.

در Immutable X ، ما می‌خواستیم الزام کاربران و توسعه‌دهندگان به داشتن توکن بومی را حذف کنیم و برای این امر، ما به یک استراتژی نیاز داشتیم :

1- دریافت کارمزد از تراکنش‌هایی که ارزشی ایجاد میکند (مثل فروش اولیه و ثانویه) و البته از همان توکن در حال معامله به جای توکن بومی .

2- از معاملاتی که هیچ درآمدی در آنها نیست (مانند مینت و انتقال) کارمزد دریافت نکنیم .

3- از تکنیک های ضد اسپم برای جلوگیری از سوء استفاده از این تراکنش های رایگان استفاده کنیم .

4- به تراکنش های بدون ارزش افزوده با کارمزد معاملات ارزش زا یارانه بدهیم .

دو مورد اول مستقیماً به اصل همسویی انگیزه ها مرتبط است ، اگر فروش موفقی نداشته باشید یا اقتصادهای پر رونقی برای کاربران ایجاد نکنید ، Immutable هم درآمدی کسب نمیکند. اما ما هنوز به دفاع در برابر اسپم ها نیاز داریم ، چه چیزی باعث میشود که کسی یک میلیارد دارایی را مینت نکند و شبکه را از کار نیندازد ؟ این مزیت کلیدی ما است ، چون ما توانستیم فناوری ای را انتخاب کنیم که به بهترین وجه با هدف ما مطابقت دارد.

استفاده از zk-rollupابزارهای زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد که برای بلاک چین‌های L1 در دسترس نیست. از آنجایی که ترتیب دهنده همه تراکنش‌ها ما هستیم (ترتیب‌دهندگان در واقع نود‌هایی هستند که تراکنش کاربران را دریافت کرده‌، آنها را ترتیب‌بندی می‌کنند و سپس این تراکنش‌ها را انجام میدهند) می‌توانیم تمام حفاظت‌های استاندارد web2را در برابر تراکنش‌های اسپم اجرا کنیم ، کلیدهای APIرا برای شرکا صادر کنیم ، محدودیت‌های نرخ متناسب را اعمال کنیم ، از محصولات حفاظتی تجاری و غیره استفاده ‌کنیم و از این طریق می‌توانیم خطر درگیری با اسپم را کاهش دهیم.

صبر کنید، اگر Immutable قادر به اعمال محدودیت ها باشد، آیا به این معنی نیست که شبکه متمرکز است؟ نکته مهم در مورد ما این است که کاربران همیشه این گزینه را دارند که دارایی های خود را به اتریوم L1ببرند و معاملات خود را در آنجا تکمیل کنند. در مقابل، اخیرا برخی از اعتبارسنج های سولانا مسدود کردن تراکنش‌ها به Magic Eden را پیشنهاد کردند، که باعث می‌شد کاربران جایی برای فرار نداشته باشند (اگرچه اعتبارسنج‌ها این پیشنهاد را رد کردند). برای بازی‌ها، پذیرفتن یک ترتیب دهنده خاص برای UX بهتر در شرایط عادی ممکن است ، اما باید بتوانیم برای شرایط بد به اجماع اتریوم تکیه کنیم ، و این بهترین حالت برای هر دو شرایط است .


امیدوارم که این مطلب برای شما هم مفید بوده باشه

و اگر اینطور بوده ممنون میشم لایک کنید تا افراد بیشتری استفاده کنن

و اگر هم نظری دارین خوشحا میشم کامنت کنن


منبع : https://immutablex.medium.com/fees-on-immutable-x-79d3e7207b12