خطری که به شدت نتفلیکس را تهدید می کند: کمیت به جای کیفیت!

نتفلیکس از سال 2013، و با تولید سریال جنجالی «خانه پوشالی»، وارد دنیای سریال سازی شد. پس از موفقیت خیره کننده این سریال و تا امروز نتفلیکس بیش از 200 محتوای اورجینال تولید کرده و هر سال مدام بر بودجه تولید محتوایش اضافه می کند.

در حال حاضر غول صنعت استریم با بیش از 180 میلیون کاربر در سراسر جهان، در تلاش است تا محتوای باب میل این جامعه بزرگ را فراهم کند. سرمایه گذاری روی تولید محتوای محلی در کشورهای مختلف نظیر ژاپن، هند، کره جنوبی، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی سبب شده تا امسال بودجه تولید محتوای نتفلیکس از 8 میلیارد دلار برآورد شده در ابتدای سال گذر کند و به رقم نجومی 13 میلیارد دلار برسد.

تولید چنین حجم وسیعی از محتوا قطعا بر روی کیفیت محتوای تولیدی تاثیر می گذارد و طبیعتا تمرکز روی کمیت به جای کیفیت می تواند تهدیدی بزرگ برای سرویسی بزرگ و بین المللی مانند نتفلیکس باشد چرا که آمازون پرایم ویدئو، به عنوان اصلی ترین رقیب نتفلیکس با رویکرد افزایش کیفیت و کاهش کمیت محتوای تولیدی چند ماهی است که حال و روز خوشی را تجربه کرده است.

یک عوام فریبی عجیب از نتفلیکس؟!

در سرویس های «VOD» معمولا بخشی برای درج نقد و نظر کاربران وجود ندارد. با این حال برخی از سرویس ها امکان امتیاز دادن به محتوا را در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند. البته تا حدود دو ماه پیش امکان نوشتن نقد کاربری در نسخه وب نتفلیکس وجود داشت. اما مدیران نتفلیکس تصمیم گرفتند به بهانه کاهش تعداد نقدهای کاربری، این بخش را به کلی و برای همیشه از نتفلیکس حذف کنند و بخش نقد کاربری در اواخر اوت به پایان کار 10 ساله خود رسید.

البته این امکان فقط در نسخه وب نتفلکیس فراهم بود و نسخه های موبایل و تلویزیون هوشمند این سرویس هرگز دارای بلاگ نقد کاربری نبوده. اما نکته قابل تامل این است که برخی از منابع مدعی اند پاک شدن این بخش از نتفلیکس بیشتر به دلیل حذف کردن موج شدید نقدهای منفی کاربران نتفلیکس به محتوای تولیدی اخیر نتفلیکس روی داده و این تصمیم کاملا به صورت آگاهانه توسط مدیران نتفلیکس صورت گرفته است.

گزارش ها چه می گویند؟

«کُردکاتینگ/Cordcutting» در گزارش سال ۲۰۱۸ خود تلاش کرده تا رابطه ای میان افزایش تعداد تولیدات نتفلیکس و افزایش نقدهای منفی مشترکین بزرگترین سرویس استریم جهان برقرار کند و به نظر می رسد که تا اندازه ای هم موفق بوده. این وب سایت آماری بر اساس فواصل زمانی مشخص توانسته رابطه مستقیمی بین زمان رونمایی از هر محتوای بی کیفیت نتفلیکس و افزایش نقدهای منفی کاربران برقرار کند. مثلا فیلم کمدی «The Do-Over» با تهیه کنندگی آدام سندلر به عنوان یکی از بدترین تولیدات نتفلیکس شناخته شده در نمودار «کرد کاتینگ» به عنوان نقطه عطف افزایش نقدهای منفی در نظر گرفته شده و جالب است که تقریبا همزمان با آن فیلم تحسین شده « Beast of No Nation » به کارگردانی کری فوکوناگا دیگر محصول نتفلیکس هم در این سرویس قرار داده شد اما تعداد نظرات مثبت نوشته شده در آن به مراتب کمتر از نقدهای منفی فیلم سندلر بود.

در چنین شرایطی به نظر می رسد نتفلیکس مسیر توسعه را آن چنان که مدیران این سرویس ادعا می کنند، پیش نمی رود و کاهش کیفیت قطعا می تواند به افت کاربران فعال نتفلیکس منجر شود.

راه حل چیست؟

بر اساس گزارش ها، بیش از 73 درصد از مشترکین نتفلکیس، تمایلی به تماشای تولیدات اورجینال این سرویس ندارند و این طیف از کاربران نتفلیکس را برای داشتن آرشیو غنی محتوای با کیفیت انتخاب می کنند. با توجه به این وضعیت نتفلیکس می تواند به جای سرمایه گذاری وسیع روی تولید محتوای اورجینال به سمت غنی تر ساختن آرشیو خود از طریق خرید حق پخش محتوای با کیفیت بین المللی برود. اما قطعا سیاست های افزایش ارزش سهام نتفلیکس نیز در سرمایه گذاری این غول دنیای دیجیتال روی تولید محتوا تاثیر گذار است و باید منتظر ماند و دید تا کی جیب های پر از پول نتفلیکس کفاف هزینه های تولید میلیاردی محتوا را خواهد داد.