آیا «OTT» مرگ سینما را رقم می زند؟

خوردن پاپ کورن در سینما و دیدن فیلم یعنی «صنعت سینما». صنعتی بزرگ و قدرتمند که نابودی آن غیر ممکن به نظر می رسد. اما «استریم» شاید تهدیدی جدی باشد. فناوری «OTT» صفحه ای جدید از تاریخ سینما، تلویزیون و سرگرمی است. شاید مرگ صنعت سینما و سینما داری کمی دور از ذهن باشد ولی چنین صنعت بزرگی نیز باید با تحولات زمانه پیش برود و به خواسته های مشتریان خود پاسخ دهد.

این روزها با همه گیری ویروس کووید ۱۹ بسیاری از فیلم سازها به فکر اکران اینترنتی فیلم های خود افتاده اند و به می رسد شاهد پادشاهی فناوری «OTT» هستیم. دسترسی به محتوا در هر جا و مکانی به وسیله فناوری های امروزه ممکن شده است و ابزار دسترسی به این محتوا نیز فراوان اند.

انواع و اقسام سرویسهای استریم ا راه دسترسی به محتوا را بر روی هر نوع دستگاهی اعم از تبلت، رایانه شخصی، لپ تاپ، کنسول های بازی، تلویزیون و البته موبایل را فراهم ساخته اند. به گفته خیلی ها آینده در موبایل خلاصه خواهد شد.

موبایل در زبان انگلیسی از ریشه کلمه «Mobility» به معنای «متحرک» و «سیار» است و شاید این کلمه مناسب ترین کلمه برای توصیف نیازهای عصر حاضر باشد. هر کسی در هر جایی خواهان دسترسی به محتوا است و شاید صنعت سینما داری نیز باید با بیشتر با واژه «موبایل» اخت شود.

اگر تنها نگاهی به گیشه یا «باکس آفیس» سینماهای آمریکا بی اندازیم به این نتیجه می رسیم که این صنعت قدرتمند قطعا بر جای خود باقی خواهد ماند و هیچ چیزی نمی تواند جلودار پیشرفت چنین صنعتی باشد.

آیا استریم توان تهدید صنعت سینما را دارد؟

حال نگاهی بی اندازیم به آمارهای ارائه شده در سال های اخیر تا ببینیم آیا به راستی چیزی می تواند صنعت چند صد میلیارد دلاری را تحدید کند؟ بر اساس گزارش «comScore» تنها فروش گیشه داخلی آمریکا در سال 2016 معادل 11.4 میلیارد دلار بوده است. در سال 2016، 28 فیلم به درآمد بیش از 100 میلیون دلار در کل دوره اکران خود داخلی رسیده اند، این درحالی است که آمار مشابه برای سال 2015 نشان می دهد که27 فیلم به درآمد بیش از 100 میلیون رسیده اند. همچنین 8 فیلم تنها در هفته اول نمایش فروش 100 میلیونی را گذراندند و چنین آماری برای سال 2015 برای 6 عنوان فیلم روی داد.

از آوریل سال ۲۰۱۷ تا به پایان سال ۲۰۱۷، درآمد گیشه 6 درصد بیش از سال 2016 برای مدت مشابه بوده است که چنین به نظر می رسد که امسال شاهد ثبت رکوردی تاریخی برای فروش گیشه آمریکای شمالی خواهیم بود. چنین به نظر می رسد که صنعت سینماداری همانند صخره ای محکم و استوار است و نه تنها سیر نزولی را تجربه نکرده است بلکه همواره در حال سودآوری بیشتر است.

با این حال پدیده ای وجود دارد که صنعت سینماداری باید نگران آن ها باشد. استودیوهای تولیدکننده فیلم همواره از نرخ نزولی فروش محصولات سرگرمی خانگی خود رنج می برند. فروش محتوای استودیوها در غالب محصولات خانگی در سال 2004، 24.9 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2016 به 12.5 میلیارد دلار رسیده است.

استودیوها می خواهند تا این درآمد از دست رفته را به گونه ای جبران کنند. استودیوهای بزرگ آمریکا مانند «فاکس» و «برادران وارنر» علاقه خود را نسبت به ارائه محتوای خود در بستر تلویزیون حتی در بازه 90 روزه اکران اولیه نیز اعلام کرده اند، امری که پیش از این سابقه نداشته است.

در حقیقت صنعتی که پیش از این هیچ گاه تحدیدی احساس نکرده بود، امروزه با پدیده ای رو به روست که باید به آن باج دهد تا بقای خود را تضمین کند! بر اساس گزارش «Ampere Analysis» ارزش بازار تلویزیون های پولی امروزه به 204 میلیارد دلار رسیده است. ارزش بازار تبلیغات تلویزیونی در این آمار جداگانه محاسبه شده است.

در حقیقت درآمد حاصل از تبلیغات تلویزیونی بسیار بیشتر از ارزش بازار تلویزیون های پولی بوده است اما امروزه جایگاه آن ها تغییر کرده است و ارزش تلویزیون های پولی بیش از ارزش بازار تبلیغات تلویزیونی است. بر اساس این گزارش تبلیغات تلویزیونی به عنوان بزرگترین منابع سرمایه گذاری در صنعت استریم معرفی شده است. بر اساس برآوردهای « Project» تا سال 2021 مشترکین «OTT»، شامل تلویزیون ها و «VOD»ها در آمریکا و اروپای غربی از تعداد مشترکین تلویزیون های سنتی (کابلی و ماهواره ای) پیشی خواهد گرفت.

بر اساس آمار «comScore» همچنان بازار تلویزیون در دست تلویزیون ها با محتوای زنده است، با این حال OTT جایگاه بعدی را در اختیار دارد. «هولو» و «نتفلیکس» بیشترین ساعات دیدن برنامه را به خود اختصاص داده اند و «یوتیوب» و «نتفلیکس» بشترین نفوذ به بازار را در اختیار دارند. این بخشی است تا سرویس دهندگان «OTT» در آن حاضر هستند و آینده را با این فناوری رقم خواهند شد.

حال چنین به نظر می رسد که نرخ پیشرفت «OTT» با طرح های نوین «کمیسیون ارتباطات فدرال» ایالات متحده بیش از پیش تقویت شود. این طرح تامین کنندگان اینترنت را به ارائه اینترنت پر سرعت تشویق می نماید و در این بین شرکت های کوچک محلی را مورد حمایت قرار می دهد.

مشخص است که دیدن فیلم آن هم در خانه، با هر ویژگی و امکاناتی نمی تواند طرفداران سینما و پرده جادویی آن را از بین ببرد. ولی استریم آینده را شکل خواهد داد و سبب خواهد شد تا تجربه های جدیدی از دیدن فیلم را در خانه داشته باشیم.