در مسیر زندگى هرگز نمى افتد به چاه با چراغ دین و دانش گر بشر بینا شود.
آزادی یا نادانی؟ مسئله این است!
به نام خداوند شمشیر وتیغ ............................... که باران آتش درآرد زمیغ
سلام و عرض ادب...
در پست به موضوع «آزادی» می پردازیم
آیا معنی #زن_زندگی_ آزادی را دانستید؟ من بیشتر توضیح نمی دهم، خودتان در این پست مشاهده کنید...
خودتان مقایسه کنید...!
بیایید این پست را به دو نوع پیش ببریم، مذهبی و غیر مذهبی
اگر شما می خواهید قسمت غیر مذهبی(عمومی) پست را مشاهده کنید، کمی پایینتر، منتظرتانیم.
به زبان دین و مذهب:
یک فرد مذهبی، معنای آزادی را می داند. آیا "همجنسگرایی"،"Lgbtq+"،"حیوان گرایی" و "حیوان صفتی"، "تجاوز به حریم شخصی دیگران"، "رنجاندن دیگران برای خوشگذرانی"، "ازدواج با مصنوعات و اشیا" و "ازدواج با اجنه(به زودی...)" آزادیست؟؟!
آیا استفاده از سحر و جادو، مخصوصا با نیت و قصد بد، آزادیست؟
برای درک بهتر آزادی، می توانید کتاب "آزادی بندگی هدف زندگی" نوشته ی استاد مرتضی مطهری را مطالعه فرمایید.
(وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ)؛ «و از دوش آنان قید و بندهایی را که برایشان بوده است، برمی دارد...».
(ما کانَ لِبَشَرٍ أَنْ یؤْتِیهُ اللَّهُ الْکتابَ وَ الْحُکمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ یقُولَ لِلنَّاسِ کونُوا عِباداً لِی مِنْ دُونِ اللَّهِ)؛ «هیچ بشری را نسزد که خدا به او کتاب و حکم و پیامبری بدهد؛ سپس او به مردم بگوید: به جای خدا، بندگان من باشید». این گونه آزادی و آزادگی، نوید و بشارت واقعی را برای آدمی به ارمغان می آورد.
(وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَی اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْری فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِک الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِک هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ)؛ «و آنان که خود را از طاغوت به دور می دارند، تا مبادا او را بپرستند و به سوی خدا بازگشته اند، آنان را مژده باد؛ پس بشارت ده به آن بندگان من که به سخن گوش فرامی دهند و بهترین آن را پیروی می کنند. اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان».
حضرت علی (ع) در وصیت خود به فرزندش امام حسن (ع) این گونه سفارش کرد: «نفست را از هر پستی، گرامی دار؛ هر چند دنائت، تو را به خواهش هایت برساند؛ زیرا هرگز در برابر نفس [ارجمند] خودت که می بخشی، چیز ارزنده ای به دست نخواهی آورد. بنده دگری مباش؛ زیرا خدایت تو را آزاد آفریده است»!
آزادی و مفهوم «انسان»
با توجه به حقیقت وجودی انسان (طبیعت و فطرت؛ سقوط و صعود)، خداوند، هم «آزادی تکوینی» به بشر عطا فرموده و هم بر «آزادی تشریعی» او مهر تأیید زده است؛ تا در پرتو آن، آدمی بر ترمیم کاستی ها و ایجاد مصونیت از آسیب های ناشی از کژی های ضلع طبیعت خود، توانا گردد و با شناخت و پرداخت آزادانه به ضلع فطرت خویش، مرتبه خلافت الهی و کارگزاری خداوند را به دست آورد و به عبارت دیگر، اسلام، انسان را واجد قابلیت ها و صلاحیت هایی می داند که سبب شایستگی و بایستگی بهره مندی او از موهبت «آزادی» است. از این رو، قرآن یکی از اهداف بعثت پیامبر گرامی (ص) را تحقق آزادی تلقّی کرده است؛ (وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ)؛ «و از [دوش ] آنان قید و بندهایی را که بر ایشان بوده است، برمی دارد».
گویا با نبود آزادی، دعوت به دین و دین داری، لغو و عبث است. البته به جهت جلوگیری از خلط اصطلاحات و رهزنی عبارات، بهتر آن است که ما به جای واژه آزادی، از واژه ارزشمند «آزادگی» سخن بگوییم و در زندگی خود و دیگران، به دنبال آن باشیم؛ زیرا واژه آزادی مانند واژه هنر و هنرمندی، گاهی از معنای اصلی خودش دور می شود و به جای این که با «مسئولیت و فعالیت» همراه باشد، با شهوت و بی بند و باری آمیخته می شود!
https://hawzah.net/fa/Article/View/103323/%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
امام على عليه السلام :
أيُّها الناسُ ، إنّ آدمَ لَم يَلِدْ عَبدا و لا أمَةً ، و إنّ النّاسَ كلَّهُم أحْرارٌ .
اى مردم ! آدم نه بنده اى زاييد و نه كنيزى . مردم همه آزادند .
( نهج السعادة : ۱/۱۹۸ )
امام على عليه السلام :
لا يَسْتَرِقَّنَّكَ الطّمَعُ و قَد جَعلَكَ اللّه ُ حُرّا .
طمع ، تو را به بندگى نگيرد، كه خداوند تو را آزاد آفريده است .
( غرر الحكم : ۱۰۳۷۱ )
امام على عليه السلام :
حُسنُ البِشْرِ شِيمَةُ كُلِّ حُرٍّ .
خوشرويى، خوى هر آزاده اى است .
( غرر الحكم : ۴۸۵۸ )
امام على عليه السلام :
إنَّ الحَيـاءَ و العِفَّـةَ مِن خَلائـقِ الإيمانِ ، و إنّهُما لَسَجِيّةُ الأحْرارِ و شِيمَةُ الأبْرارِ
حيا و عفت از خصلتهاى ايمان است . اين دو، سرشت آزادگان و خوى نيكان است.
( غرر الحكم : ۳۶۰۵ )
امام على عليه السلام :
جَمالُ الحُرِّ تَجَنُّبُ العارِ .
زيبايىِ آزاد مرد، به دورى كردن از ننگ است .
( غرر الحكم : ۴۷۴۵ )
امام على عليه السلام :
مَن قَضى ما اُسْلِفَ مِن الإحْسانِ فَهُو كامِلُ الحُرِّيّةِ .
هر كه به وعده احسانى كه در گذشته داده است عمل كند، آزادگى اش كامل است .
( غرر الحكم : ۸۷۲۱ )
امام على عليه السلام :
الحُرِّيّةُ مُنَزَّهَةٌ مِن الغِلِّ و المَكْرِ .
آزادگى، از كينه توزى و نيرنگ منزّه است .
( غرر الحكم : ۱۴۸۵ )
امام على عليه السلام :
لَن يُتَعَبَّدَ الحُرُّ حتّى يُزالَ عَنهُ الضُّرُّ .
آزاده هيچگاه بنده نگردد، مگر آن دم كه كسى گرهى از كار او بگشايد .
( غرر الحكم : ۷۴۱۴ )
امام على عليه السلام :
مِن تَوفيقِ الحُرِّ اكْتِسابُهُ المالَ مِن حِلِّهِ .
از توفيقات آزاده، به دست آوردن مال از راه حلال است .
( غرر الحكم : ۹۳۹۳ )
امام على عليه السلام :
ابْذِلْ مالَكَ في الحُقـوقِ ، و واسِ بهِ الصَّديقَ ؛ فإنَّ السَّخاءَ بالحُرِّ أخْلَـقُ .
دارايى خود را در آنجا كه حقّ است ببخش، و دوستت را در آن سهيم كن، كه جامه بخشندگى بر تن آزاده مرد زيبنده تر است .
( غرر الحكم : ۲۳۸۴ )
آزادی در اندیشه سیاسی غرب معمولاً به دو نوع آزادی منفی و آزادی مثبت تعریف و تقسیم میشود؛ اما در الگوی سهگانه اندیشه سیاسی اسلام به سه نوع یا سه سطح آزادی میتوان دست یافت.
1. آزادی فکری-کلامی
2. آزادی اخلاقی- گرایشی یا معنوی
3. آزادی فقهی- کنشی
پس آزادی با نادانی بسیار متفاوت است...
به زبان غیر مذهبی و عمومی:
اگر شما به آزار دیگران، آزادی می گویید و بخاطر اینکه برای کارتان مجازات می شوید، ناراحت می شوید و معترضید که چرا آزادی نیست، اگر کسی همین کار های بی رحمانه و جاهلانه را با شما انجام دهد، باز هم آزادیست؟؟!
کثافت کاری و دوری از انسانیت نادانیست؟؟! به دنیای مادیات و طبیعت وابسته نباشید که نادانیست...
نفس دارای قوای سه گانه شهویه، غضبیه و عاقله است که هر یک تامین بخشی از نیازهای انسان را بر عهده دارند
آیا این درست است که بخاطر یکی از این سه قوه، خراب کاری کنید روی انسانیت و مرز های نادانی و دانایی رو جا به جا کنید؟!
ما نمی دانیم چرا جو بایدن، پیش از رئیس جمهور شدن علیه همجنسگرایی بود ولی بعدش، در همایششان شرکت کرد و گفت ما تا آخر از شما حمایت میکنیم؟(وات دا فاز برادر؟)
آزادی را با نادانی اشتباه نگیرید...
مطلبی دیگر از این انتشارات
چرا نباید سرمایگذاری کنیم؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
آشفته بازار من
مطلبی دیگر از این انتشارات
اواسط