La bibliothèque! (2)

ماجرای کتابخانه ? (2)

کتاب‌خانه کوچکی بود با سه سالن.

در سالن اول قفسه های پر از کتاب در موضوعات مختلف دیده می شد. رمان، داستان های تصویری، کتاب های هنری، آشپزی و ...

سالن دوم که سمت راست قرار گرفته بود، مخصوص کتاب های کودکان بود. کمی بین کتاب ها گشتم و خواستم دوباره فرانسوی صحبت کردن خودم را محک بزنم ? با اعتماد به نفس به سمت همان بانوی ایستاده در ورودی رفتم و گفتم که "من می خواهم فرانسوی یاد بگیرم. چه کتابی می توانم انتخاب کنم؟" خانم جوان پرسید که "برای یادگرفتن زبان فرانسه کتاب می خواهی یا کتاب های ساده برای خواندن و تقویت زبان فرانسه؟" مفهوم کلی جمله اش را فهمیدم، اما متوجه شدم که زمان استفاده از جمله طلایی "وو پووه پغله آنگله سیل وو پله"* فرا رسیده ?? سریعا جمله را به زبان آوردم و او هم با لبخندی پاسخ داد که کمی بلدم! گفتم که کتاب هایی ساده برای خواندن می خواهم.

سالن کتاب های کودکان
سالن کتاب های کودکان

سوال پرسیدن من همان و شروع گفتگوی تخصصی بانوی جوان با چند بانوی کتاب‌دار داخل کتاب‌خانه همان! شش هفت دقیقه ای خیلی جدی درباره کتاب مناسب برای من با هم مشورت کردند! هر کس نظری می داد و دیگری پیشنهاد جدیدتری ارائه می کرد. (می خواستم بگویم حالا خیلی سخت نگیرید، من همینطوری یک سوالی پرسیدم ?)

خلاصه پس از مشورت های فراوان همان بانوی محترم درب ورودی! مرا به سمت سالن سوم کتاب‌خانه هدایت کرد. سالن مجلات! گفت که کتاب های اینجا برای خواندن سخت هستند و بهتر است از مجلات شروع کنی ? بعد هم توضیحاتی درباره کتاب‌خانه داد و من هم سوالاتی درباره نحوه عضویت پرسیدم.

خیلی زیرپوستی از سالن مجلات زدم بیرون ? بعد از سالن مجلات، بانو مرا به سالن کتاب های کودکان برد. در انتهای سالن چند کتاب داستان کوتاه نشانم داد و توضیح داد که این کتاب ها چندان کودکانه نیست و نسبت به بقیه کتاب ها، کوتاه تر و ساده تر است و اگر دوست داشتی می توانی این کتاب ها را انتخاب کنی. تشکر کردم و اجازه گرفتم که باز هم داخل کتاب خانه چرخ بزنم. حالا که وارد سالن کتاب های کودکان شده بودم، بهترین موقعیت برای دیدن کتاب های کودکان بود ?

اکثر کتاب ها، به زبان فرانسوی بود. اما قفسه کوچکی هم به کتاب های آموزش انگلیسی و عربی اختصاص داشت. کتاب های فرانسوی با موضوعات مختلف مثل داستان های کودکانه، طبیعت، آزمایش های علمی، حیوانات، و ... دیده می شد. بین کتاب های فرانسوی کودکان یک قفسه هم کتاب های ادیان بود. کتابی را دیدم که درباره ادیان مختلف و در بین آن ها اسلام نوشته شده بود. کتاب دیگری هم درباره اسلام دیدم. سعی کردم چندتایی عکس بگیرم، اما نگاه سنگین مسئول کتاب ها از ادامه کار منصرفم کرد ?

نکته جالب دیگر این بود که علاوه بر کتاب هایی که متن در آن ها غلبه دارد و معمولا اکثر کتاب های کتاب‌خانه را شامل می شود، انواع دیگر کتاب هم قابل مشاهده بود: کتاب های تصویری با متن های بسیار کوتاه، کتاب های تصویری بدون متن، کتاب های سه بعدی که با باز کردن برگه های کتاب تصویر سه بعدی هم باز می شد و شکل می گرفت و شاید انواع دیگری که من ندیدم...

ادامه دارد...

?ما را در پیام‌رسان های تلگرام و بله دنبال کنید.

?حه مربوط به دین اسلام در کتاب ادیان- متاسفانه زبان فرانسه ام آنقدر خوب نبود که متوجه صحت مطالب بشوم
?حه مربوط به دین اسلام در کتاب ادیان- متاسفانه زبان فرانسه ام آنقدر خوب نبود که متوجه صحت مطالب بشوم
کتاب دیگری درباره اسلام با تصویر صفحه اول و دوم قرآن کریم
کتاب دیگری درباره اسلام با تصویر صفحه اول و دوم قرآن کریم



*Vous pouvez parler anglais s'il vous plait?