بازار چهل میلیونی؛ تحلیلی بر گزارش سال ۹۷ کافه بازار – بخش دوم

صنعت اپلیکیشن های موبایل در ایران عمده وزن خود را بر دوش پلتفرم اندروید انداخته است و سلطنت اقتصاد اندروید، در دستان کافه بازار، فروشگاه نرم افزاری ایرانی است. پیش از این عملکرد نرم افزار های منتشر شده در سال ۹۷ و میزان فروش آن ها در کافه بازار را مورد بررسی قرار دادیم و وعده ی بخش دوم آن مقاله یعنی بخش بازی ها را دادیم و الوعده وفا!

http://tilesoft.ir/Mg2p

عمده صنعت و اقتصاد وابسته به موبایل در ایران، متمرکز به نرم افزار هاست اما سهم بازی های موبایلی طی چند سال اخیر رشد چشمیگیری داشته است. برخلاف بخش نرم افزار که متاثر از اجبار فرامین اجرایی و بعضا سیاسی، درگیر انحصار نرم افزار های ایرانی شده بود، کافه بازار توانسته استقلال و حتی توانایی اجرایی خود را در بخش بازی ها تا حد زیادی حفظ کند.  در این بررسی هم همراه قلم تیله سافت باشید!

آمار کلی

آمار کلی بخش بازی های گزارش سالانه ی کافه بازار، از بین ۳۱ هزار بازی ایرانی و خارجی تهیه شده است. همچنین نتیجه ی حاصل از این آمار با توجه به رشد نسبتا متقاعد کننده ی صنعت بازی های موبایلی ایرانی، به نظر منطقی می رسد؛ آهنگتو که که در اصل یک نسخه ی بومی از بازی کاراکوئه (Sing! Karaoke) می باشد، در جایگاه بهترین بازی به انتخاب کاربران قرار گرفته است. البته پر نصب ترین بازی ایرانی، آمیرزاست که سال گذشته از محبوبیت زیادی برخوردار شد و سبک و سیاق این بازی و مشابهات آن، منجر به رشد دسته بندی بازی های شناخت کلمات و دانستنی ها شده است.

همانطور که گفته شد، رشد دسته بازی های کلمات و دانستنی ها به شدت در سطح جامعه محسوس است اما جایگاه دوم به بازی های خانوادگی تعلق دارد و این نشان از رشد تولید بازی های بومی در این دسته هاست زیرا عمده بازی های تولید شده توسط بازی سازان خارجی در دسته بندی های ورزشی، رانندگی، شبیه سازی، استراتژی و… می باشد.

سرمایه گذاری مادی و معنوی بر روی بازی های موبایل ایرانی، باعث شده است تا طی یک الی دو سال گذشته، دسته بازی هایی که معمولا سازندگان خارجی در آن ها فعالیت دارند، رشد کمتری داشته باشند این در حالیست که هنوز پلیر های اختصاصی بازی های استراتژیک مانند Clash of Clans ،Clash Royale و… و بازی های اکشن و تفننی مانند PUBG و Fortnite همچنان به صورت حرفه ای به سبک و سیاق خود پایبند هستند.

در این نمودار باز هم نمونه ای از شناخت صحیح بازی سازان از سلایق پلیر های ایرانی را می توان یافت؛ موسسه فرهنگی هنری نردبان اندیشه فردا که حامی و سازنده ی بازی های بسیار متنوعی می باشد، از بین تمام محصولاتش آمیرزا بیشترین میزان استقبال را داشته است و اثبات آن، رشد ۲۰۰% نصب در کافه بازار است بنابراین می توان سال ۹۷ را سال درخشان رقابت کیفیت و محتوای مناسب بازی های ایرانی در مقابل بازی های خارجی موجود در کافه بازار دانست!

در نمودار ۲۷ رشد منطقی ۵۹ درصدی صنعت بازی های موبایلی دیده می شود که منطقی تر از میزان رشد درآمد نرم افزار های موبایلی است و علت آن، رقابت واقعی تر در این صنعت است.

نمودار ۲۸ را می توان مفهوم صحیح یک سرمایه گذاری دقیق در صنعت گیم دانست؛ تیم اسنپ با هولدینگ های حساب شده ی خود اثبات کرده است که توانسته روح حقیقی یک کسب و کار مدرن را در ایران جاری سازد و اسنپ کیو هم یکی از همین سرمایه گذاری های صحیح است که در سال ۹۷ بیش از ۱۰۰۰% رشد نصب فعال داشته است.

https://anchor.fm/tilesoft/episodes/97-----e49oh5

در همین نمودار به خوبی رقابت بازی های ایرانی در رتبه های ۲ تا ۵ دیده می شود که این معنای صحیح یک مارکت بازی و نرم افزار است.

شکل های ۵ و ۶ که ما به صورت مشترک در اینجا نمایش داده ایم، اثبات تحلیل مقاله ی قبلی و این مقاله است؛ بهترین نرم افزار ها از انتخاب کاربران تنها در انحصار یک جانبه ی نرم افزار های ایرانیست اما لیست بهترین بازی های انتخاب شده، نمایانگر یک ترازوی متعادل بین رقابت محصولات ایرانی و خارجی است.

تحلیل تیله سافت

حقیقت، نبود صنعت بازی سازی در ایران است این در حالیست که بازی های پر افتخاری در ایران تولید شده است که توانایی های خود را در کیفیت ساخت و میزان فروش اثبات کرده اند.

بازی سازی زمانی صنعتی بومی نام خواهد گرفت که به صورت مداوم و در حجم زیاد، شاهد تولید و توزیع بازی های با کیفیت باشیم که برای رقابت در بازار های جهانی، حرفی برای گفتن داشته باشند و علاوه بر این، بازی های تولید شده در داخل، بیشترین تمرکز بازار هدف خود را برای پلتفرم های موبایل در نظر می گیرند و این موضوع به تولیدات کوچک تر دامن می زند.

قواعد مارکتینگ اثبات کرده است که نحوه ی درآمدزایی بازی های پلتفرم های موبایل، به صورت محدود و فصلی عمل می کند اما بازی هایی که برای کنسول یا کامپیوتر های شخصی تولید می شود، هم از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است و هم درآمد پویاتر و درازمدت تری دارند.

https://shenoto.com/album/28280/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%DA%86%D9%87%D9%84-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%D8%9B-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%D9%84%20%20%DA%A9%D8%A7%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D9%88%D9%85

در این بیابان بی آب و علف صنعت بی صنعت بازی سازی داخلی، کافه بازار با جامعه آمار کاربری مناسب خود، بستر مناسبی را برای عرضه ی بازی های موبایلی فراهم آورده است و بازی سازان نیز با استفاده از آمار های فصلی و سالانه ی کافه بازار، به خوبی سلیقه ی مخاطب خود را درک کرده اند و با تولید بازی های جذابی مانند آمیرزا، شمشیر تاریکی، Quiz of kings، دنده دو و…، توانسته اند خود را به عنوان بازماندگان نسل بازی ساز ایرانی، با درآمدی مناسب سرپا نگه دارند.

در انتها باید بگوییم که کافه بازار با تصمیمات صحیح خود و اجرای مناسب آن ها، مارکت مناسب تری برای بازی ها نسبت به نرم افزار هاست و معنای رقابت واقعی بین بازی های ایرانی و خارجی را حفظ کرده است.