روز به روز با داستان ها و اخبار تیله سافت خاطره می سازیم :) - سایت تیله سافت : TileSoft.ir
برنامه نویسی یاد نگیرید! جلسه ی سوم
شما در حال مطالعه ی سومین جلسه از مجموعه ی "برنامه نویسی یاد نگیرید" هستید. در جلسه ی پیشین، متغیر ها را معرفی کردیم و دیدید که در هر زبان برنامه نویسی از جمله NeoBook، دو نوع متغیر داریم (سیستمی - تعریف شده یا کاربر). در این جلسه قصد داریم تا انواع متغیر های کاربر را معرفی کنیم و ببینیم که چگونه می توانیم یک متغیر بسازیم. پس دست به کیبورد باشید!
موارد آموزشی این جلسه :
- انواع متغیر
- تعریف یک متغیر جدید Author Defined
- اختصاص مقدار به Author Variable
- لیست معانی متغیر های سیستمی یا Global
این آموزش را از سایت تیله سافت بخوانید
این ویدیوی آموزشی را تهیه و استفاده کنید
این پادکست آموزشی را تهیه و استفاده کنید
انواع متغیر
Author Defined : به متغیر هایی گفته می شود که توسط برنامه نویس تعریف می شوند و امکان تغییر ارزش آن توسط برنامه نویس، نرم افزار و کاربر وجود دارد.
Global : شامل متغیر های سیستمی می شود که براساس اطلاعات نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر کاربر استخراج می شوند و به جز در شرایط محدود، امکان تغییر ارزش آن ها وجود ندارد.
تعریف یک متغیر جدید Author Defined
پایه و اساس تمام زبان های برنامه نویسی، ریاضی می باشد؛ این قاعده حتی برای زبان های برنامه نویسی که مبتنی بر کلمات می باشند نیز صدق می کند (JavaScript,NeoBook,Visual Basic و...). از این رو برای تعریف متغیر ها نیز براساس مبانی دسته بندی اعداد عمل می کنیم.
قدم اول : ابتدا یک پروژه ی جدید بسازید (براساس جلسه ی قبل)
قدم دوم : بدون آن که شی جدیدی به پروژه تان اضافه کنید، بر روی صفحه ای که در آن هستید، دابل کلیک کنید تا به صفحه ی تنظیمات وارد شوید. سپس وارد تب Actions شوید (تب Actions برای نوشتن دستورات بر روی شی و صفحات می باشد)
قدم سوم : در قسمت بالا سمت راست این تب، گزینه ای به نام Insert Action وجود دارد که در آن تمام دستورات پیش فرض NeoBook بر اساس دسته بندی گنجانده شده است. پس برای شروع کار و شناخت بهتر دستورات، باید از این بخش وارد گزینه ی Variables شوید تا دستورات مربوط به متغیر ها را ببینید.
قدم چهارم : برای تعریف یک متغیر جدید، دستور Define Variable را انتخاب کنید تا بتوانید به صورت بصری کد نویسی کنید!
قدم پنجم : در صفحه ی تنظیمات تعریف یک متغیر جدید لازم است تا در بخش Variable Name، بدون کروشه و فاصله، نام متغیر را بنویسید. سپس در قسمت Type of variable to create لازم است تا نوع متغیر جدید خود را بر مبنای تعاریف ریاضی مشخص کنید :
- Undefined : برای مشخص نبودن نوع ارزش متغیر، از این گزینه استفاده می شود. کم کاربرد ترین نوع متغیر، Undefined می باشد.
- String : به رشته ای از ارزش های متشکل از حروف گفته می شود مانند کلمات و جملات.
- Integer : این متغیر شامل اعداد صحیح می شود یا به بیان دیگر اعدادی که اعشاری نیستند.
- Currency : به نوعی از متغیر ها و اعداد گفته می شود که گستره ی آن ها تا چهار رقم بعد از اعشار و 15 رقم قبل از اعشار می باشد.
- Decimal : به نوعی از متغیر گفته می شود که پایه ی یک عدد اعشاری، 10 می باشد و توان آن، اعدادی اعشاری هستند که از 0 رقم تا 28 رقم می توانند باشند.
- Boolean : از این متغیر برای درستی (True) یا نادرستی (False) یک گذاره استفاده می شود.
- Date : همانطور که از نام این متغیر پیداست، برای دریافت و تعیین مقدار تاریخ متغیر استفاده می شود.
قدم پنجم : در اینجا باید محدوده ی ماندگاری و کاربری متغیر را تعریف کنید؛ یعنی باید تعیین کنید که متغیر شما بخشی از بدنه ی نرم افزار باشد و بعد از پایان یافتن آن دستور مشخص، در رم باقی بماند (Global) یا بعد از این که نرم افزار و کاربر شما، دستور مشخصی را به انتها رساندند، متغیر نیز از رم حذف شود (Local).
قدم ششم : در اینجا می توانید به صورت اختیاری مقدار پیشفرضی را برای متغیر خود در نظر بگیرید. بنابراین با توجه به نوع متغیر، فیلد Value to store in variable را پر کنید.
در اینجا متغیر شما به کامل ترین شکل ممکن ساخته شد اما NeoBook این امکان را به شما می دهد که در هر زمان و مکان از مراحل توسعه ی نرم افزار یا حتی در زمان اجرا، متغیر جدیدی را بدون این مراحل بسازید و در اختیار کاربر بگذارید. در این صورت هر مقداری می تواند در آن قرار بگیرد و این دسته بندی نوعی متغیر ها، تنها به دلیل مصرف بهینه تر رم و کاربری دقیق تر می باشد.
بدنه ی کلی دستور ساخت متغیر به این شکل می باشد :
DefineVar "[VariableName]" "VariableType" "" "Global" "Value"
اختصاص مقدار به Author Variable
در NeoBook می توانید پس از ایجاد متغیر، در هر زمانی مقداری را به متغیر ها اختصاص دهید. برای این کار کافیست از مسیر دستورات متغیر ها، گزینه ی SetVar را انتخاب کنید.
قدم اول : نام متغیر را وارد کنید (Variable Name)
قدم دوم : مقدار متغیر را وارد کنید :
- حالت اول : می توانید این مقدار را به عنوان یک مقدار ثابت از پیش تعیین شده در هنگام برنامه نویسی وارد کنید.
- حالت دوم : می توانید از مقدار یک متغیر دیگر Global یا Author Variable استفاده کنید؛ برای این کار کافیست نام آن متغیر را داخل کروشه قرار دهید و در این بخش بنویسید.
نکته : در این دستور امکان مقدار دهی به متغیری که هنوز ساخته نشده است، وجود دارد. به بیان دیگر برای ساختن هر چه سریع تر یک متغیر می توانید از SetVar استفاده کنید.
بدنه ی کلی اختصاص مقدار به متغیر به این شکل است :
SetVar "[VariableName]" "Value"
این آموزش را از سایت تیله سافت بخوانید
مطلبی دیگر از این انتشارات
برنامه نویسی یاد نگیرید! جلسه ی هفتم
مطلبی دیگر از این انتشارات
تاریخچه iPad - بخش اول
مطلبی دیگر از این انتشارات
تاریخچه ورود کامپیوتر به ایران