روز به روز با داستان ها و اخبار تیله سافت خاطره می سازیم :) - سایت تیله سافت : TileSoft.ir
برنامه نویسی یاد نگیرید! جلسه ی هفتم
این مقدمه ای برای هفتمین جلسه از سری آموزش های "برنامه نویسی یاد نگیرید" می باشد. براساس آموزش جلسات قبل، کار با اشیاء و دستورات متفاوت را آموخته اید اما هنوز امکان تعریف و تولید یک اپلیکیشن کامل را نیاموخته اید؛ در سه جلسه ی باقی مانده کار با دیگر ابزار های لازم برای ایجاد یک اپلیکیشن نسبتا کامل را خواهید آموخت. پس با این آموزش همراهم باشید.
موارد آموزشی این جلسه :
- چهار عمل اصلی در NeoBook
- گروه بندی اشیاء با Container
- ایجاد فرم شرطی با استفاده از دستور Math و Container
چهار عمل اصلی در NeoBook
یکی از پرکاربرد ترین دستورات برنامه نویسی در هر زبان برنامه نویسی، چهار عمل اصلی ریاضیات می باشد. همانطور که گفته شد برخلاف دستورات پیچیده ی دیگر زبان های برنامه نویسی، در NeoBook از سر و کار زیادی با ریاضیات راحت هستید اما نمی توان این علم را نادیده گرفت بنابراین در ابتدا باید با علائم جایگزین کامپیوتری آشنا شوید.
به علاوه : +
منها : -
ضربدر : *
تقسیم : /
برای شبیه سازی نمونه ی واقعی یک مسئله ی ساده ی ریاضی با نمونه ی برنامه نویسی شده ی آن، از اعداد فرضی a و b استفاده خواهیم کرد. دستورات ریاضی در NeoBook در لیست دستورات پیشفرض در دسته بندی Control و با نام Math شناخته می شود. در پنجره ای که مربوط به این دستور می باشد، سه بخش کلی وجود دارد؛ ورودی اول مربوط به فرمول ریاضی است - ورودی دوم برای تعیین جواب پیشفرض یا متغیر بسته به فرمول است - ورودی سوم برای تعیین متغیری است که نتیجه ی محاسبات در آن ذخیره می شود.
مثال جمع دو مقدار
Math "a+b" "-1" "[result]"
مثال منهای دو مقدار
Math "a-b" "-1" "[result]"
مثال ضرب دو مقدار
Math "a*b" "-1" "[result]"
مثال تقسیم دو مقدار
Math "a/b" "-1" "[result]"
نکته : برای تعیین جواب متناسب با معادله ی مجهول، باید از عدد 1- استفاده شود.
نکته : در صورتی که ورودی سوم یعنی متغیر نتیجه ی معادله را خالی بگذارید، دستور شما بی نتیجه می ماند.
دستورات مرتبط با ریاضی در NeoBook به اینجا ختم نمی شود و قابل گسترش است اما باقی توضیحات در دوره ی پیشرفته ی این آموزش شرح داده خواهد شد.
گروه بندی اشیاء با Container
گاها پیش می آید که چند دسته از اشیاء را خواسته باشید با یکدیگر گروه کنید و دستورات کلی را بر روی آن ها اعمال کنید؛ این دستورات شامل جا به جایی کلی، ظاهر کردن یا مخفی کردن، تغییر اندازه و... می باشد. برای این منظور دو شیوه وجود دارد؛ 1- گروه بندی 2- انتقال به زیر گروه Container
برای گروه بندی اشیاء کافیست آن ها را انتخاب کنید و از کلید ترکیبی CTRL+G استفاده کنید. به این شکل می توانید هر تغییر کلی را بر روی گروه اعمال کنید.
برای گروه بندی اشیاء توسط Container، این شی را از لیست Tools انتخاب کنید و در محیط اپلیکیشن خود ایجاد کنید؛ سپس اشیاء بعدی را در آن Container ترسیم کنید. به این شکل می توانید هر تغییر کلی را بر روی Container اعمال کنید.
برای کنترل دقیق تر بر روی زیر مجموعه های هر شی از گروه یا Container می توانید از لیست اشیاء یا Object List استفاده کنید.
ایجاد فرم شرطی با استفاده از دستور Math و Container
یکی از راه های کاهش حجم خروجی و عملیاتی نرم افزار ها، جلوگیری از تولید صفحات زیاد است بنابراین می توان در یک صفحه با ایجاد Container های متعدد، لایه های مختلفی را به وجود آورد که در صورت وجود شرط، مورد استفاده قرار گیرند.
ایده ی اپلیکیشن : فرض کنید اپلیکیشن شما یک فرم 6 مرحله ای می باشد؛ مرحله ی اول خوش آمد گویی - مرحله دریافت دو مقدار از کاربر برای انجام عمل جمع - مرحله ی سوم درخواست عملگر عملیات برای دو عدد از پیش تعریف شده - مرحله ی چهارم دریافت سه عدد برای عمل ضرب - مرحله ی پنجم تقسیم جواب عملیات اول بر عدد دلخواه کاربر - مرحله ی ششم نمایش جواب تمام عملیات های یک تا پنج
می توانید آموزش ساخت این اپلیکیشن را داخل ویدیو یا پادکست آموزشی پیگیری کنید.
در انتها
طی دو جلسه ی باقی مانده، نحوه ی ساخت یک ماشین حساب را خواهید آموخت. همچنین جزئیات کلی تهیه ی یک خروجی ساده از اپلیکیشن نیز در دستور کار خواهد بود. سپاس از همراهی شما.
مطلبی دیگر از این انتشارات
برنامه نویسی یاد نگیرید! جلسه ی دوم
مطلبی دیگر از این انتشارات
ژول ورنیسم : خواب سیاه - بخش ششم
مطلبی دیگر از این انتشارات
ژول ورنیسم – هرگز تو را نشناختم – بخش اول