نقد و بررسی و جزئیات فیلم سینمایی متری شیش و نیم

فیلم سینمایی متری شش و نیم در عید سال 1398 در سراسر ایران اکران شد و باز خوردهای خوبی را به دنبال داشت، دومین فیلم سعید روستا که باز هم در ژانر اجتماعی با تم مشکلات جامعه ساخته شده است باز هم همکاری این کارگردان با دو ستاره فیلم قبلی خود یعنی نوید محمدزاده و پیمان معادی را به دنبال داشت. سعید روستا باز هم توانست به گونه ای و به تنهایی با سینمای طنز در سال جدید به مجادله بپردازد که بسیار امری امیدوار کننده برای آینده این صنعت در کشورمان میباشد. با تایم سیتی همراه باشید.



موضوع «متری شیش و نیم» و تیم ساخت آن

موضوع پیرامون فیلم سینمایی متری شش و نیم مانند ساخته اول سعید روستا پیرامون خلاف و فروش مواد مخدر ولی اینبار در فضایی بزرگتر میباشد ، زندگی پیرامون این افراد و رابطه بین خلافکار و پلیس در راستای دستگیری و تعقیب و گریز، واقعیت جامعه کثیف و خانواده های پیرامون خلاف را کامل به نمایش میگذارد. بازی نوید محمد زاده به عنوان خلافکاری که به طور عمده به فروختن مواد مشغول است و بارها دستگیر شده ولی هر بار با دادن پول آزاد شده و این امر بسیار عادی جلوه میدهد و مطمئن است اتفاقی نخواهد افتاد ، در طرف دیگر پیمان معادی پلیسی متعهد و خشن که بسیار تند مزاج است، ترکیب این دو شخصیت با بازی فوق العاده دو بازیگر این فیلم را بسیار جذاب کرده است. زوجی که در فیلم ابد و یک روز هم به زیبایی به نقش های خود پرداختند و یکی از بهترین فیلم های ایرانی سالهای اخیر کشورمان را به نمایش گذاشتند.

کارگردانی و نویسندگی فیلم متری شش و نیم بر عهده سعید روستا بوده است و تهیه کنندگی این فیلم را سید جمال ساداتیان بر عهده داشته است و موسیقی این فیلم را پیمان یزدانیان ساخته است که میتوان کار او را مورد تحسین قرار داد.




نقد فیلم «متری شیش و نیم»

شاید واژه نقد زیاد به متن من مرتبط نباشد چون میخواهم در چند سطر به بررسی کلی فیلم بپردازم ، سعید روستا کارگردان توانایی است و روند رشد او در فیلم دومش کاملا احساس میشود ولی این فیلم میتوانست به کشش داستانی خود بیشتر بپردازد و هیجان داستان را در اواسط فیلم کاهش ندهد، ولی متاسقانه با سکانس دستگیری نوید محمدزاده در اواسط فیلم این اتفاق رخ میدهد ولی بدون وارد شدن به جزئیات فیلم میخواهم در مورد هدف صحبت کنم، حالا که نوید محمدزاه دستگیر شد و باید مجازات شود، این بر کسی پوشیده نیست، همه میدانیم عاقبت خلاف چیست ولی کسی راه پیشگیری میدهد ؟؟ این مشکل فیلم از بعد داستانی است نه قسمت های دیگر، همیشه داستان مثبت نیست ولی وقتی درد را نشان میدهی درمان هم نشان بده و گرنه ساختن از غم و اندوه مشکلات که کار سختی نیست . هدفمند بودن داستان فیلم های اجتماعی مهمترین بعد میباشد که متاسفانه در سینمای ایران رعایت آن یک دغدغه شده است.نکات مثبت فیلم را میتوان بازتر شدن فضای فیلم نسبت به کار قبلی این کارگردان دانست که میتواند در آینده تضمین خوبی برای درخشش بیستر سعید روستا باشد.
به شخصه نوید محمدزاده را یکی از بهترین بازیگران حال حاضر سینمای ایران میدانم ولی چرا این بازیگر با استعداد، شخصیت جدیدی را برای بازی انتخاب نمیکند و این مشکلی است که شاید او در آینده اذیت کند اتفاقی که برای حامد بهداد افتاد و نقش او را در جمع بهترین بازیگران ایران کمرنگ کرد.

منبع : تایم سیتی