دانشجوی سینما I نوشته های منو میتونید تو ویرگول دنبال کنید ، میتونید تو تلگرام دنبال کنید ، میتونید تو توییتر دنبال کنید و میتونید اصلا دنبال نکنید.
"تدوین فیلمهای اسکورسیزی بهترین کار دنیاست"
این جملهی معروف تلما اسکونمیکره که از 40 سال پیش، تدوینگر ثابت همهی فیلمای اسکورسیزی بوده. سال 1940، تلما تو یه خانوادهی الجزایری به دنیا اومد. بعد از اینکه کشورش درگیر جنگ شد به امریکا مهاجرت کردن. اون موقع تلما 15 ساله بود. تلما وارد دانشگاه کُرنل امریکا میشه و علوم سیاسی میخونه؛ همینطور زبان روسی. یه مدت هم به عنوان مستمع آزاد توی کلاسهای ولادیمیر ناباکوف شرکت کرد. تلما دوست داشت دیپلمات بشه.اما مواضعش در برابر رژیم آپارتاید افریقای جنوبی، باعث شد امتحان نهایی رو رد شه و ناکام بمونه.
رویای کودکیش دود شد. حالا باید یه آینده دیگه برای خودش تصور میکرد. سال 1962 آگهی استخدام دستیار تدوین برای یک برنامهی تلویزیونی، توجهش رو جلب کرد. فرصت رو غنیمت شمرد و دستیاری رو شروع کرد. کنار یه تدوینگر تلویزیونی سکانسهایی از فیلمهای اروپایی رو کات میزد. چند وقت بعد، تابستون 1963 یه دوره فیلمسازی 6 هفتهای تو دانشگاه نیویورک برگزار شد. تلما دورهی تدوین رو شرکت کرد و همون جا با یه دانشجوی پرشور که صبح تا شب تو سالنهای سینما پرسه میزد آشنا شد؛ مارتین اسکورسیزی.
همون سال فیلم کوتاه مارتین به اسم "دختر خوبی مثل تو همچین جایی چی کار میکنه؟" رو براش تدوین کرد. کارش خوب بود. انگار تلما راهش رو پیدا کرد. سال 1967 همکاری مارتین و تلما تو فیلم "چه کسی در اتاقم را میزند؟" ادامه پیدا کرد. اما بعد این فیلم متوقف شد تا سال 1980 و فیلم پر سر و صدای اسکورسیزی؛ گاو خشمگین.
نتیجهی کار تلما روی گاو خشمگین، تصاحب اسکار بهترین تدوین اون سال بود. از اون به بعد، تدوین همهی فیلمای اسکورسیزی به عهدهی تلما بود. تلما دو بار دیگه هم اسکار تدوین رو برد. برای دو فیلم "هوانورد" و "رفتگان".
مهارت تلما توی تدوین، پیدا کردن نبض سکانس و پاسکاری بین بداههگویی خوب بازیگراست. شاهد برای این ادعای من زیاده... نمونهاش کانسهای گفتگو بین جیک و برادرش در گاو خشمگین، یا سکانس گفتگو بین کاستلو و کاستیگان تو فیلم دیپارتد و مثال خوب آخرش همه سکانسهای گفتوگو تو ایریشمن.
اینکه این مهارت از کجا میاد طبیعیه؛ نبوغ و ممارست زیاد. اول تجربه میشه و بعدش عادت. هر چند خودش میگه:"بهترین برداشتها توی کار من، برداشت اوله. چون طبیعیترین حس بازیگر تو همون برداشت اول در میاد."
همکاری تلما و مارتین ادامه پیدا کرد تا حالا. فیلم بعدی اسکورسیزی هم زیر دست تلما مونتاژ میشه و خیال کارگردان از بابت نتیجه نهایی راحته... مثل همیشه.
متن پاره پاره و دشیرهای تحویل دادم. ببخشید. ولی حالا که کل مطلبم نچسب و پرت و پلا شد اجازه بدید همونطور که با یه جمله از اسکونمیکر شروع کردم، با یه جمله از اسکونمیکر هم کلام رو ختم کنم:
" فوت کوزهگری تدوین، صبر و حوصلهست. اینکه بتونی بارها راش ببینی، انتخاب کنی، کات بزنی و بازبینی کنی. تازه ممکنه مجبور باشی همه این مراحل رو دوباره تکرار کنی. شاید حوصلهی بیشتر خانمها باعث شده تدوینگرای موفقی باشن."
مطلبی دیگر از این انتشارات
بهترین فیلم های Denis Villeneuve
مطلبی دیگر از این انتشارات
بهترین فیلم های کارآگاهی 20 سال گذشته جهان
مطلبی دیگر از این انتشارات
بهترین فیلمی که دوستش دارین چیه؟