اعتراف


(خطر اسپویل)

زنی به همراه دختر بچه‌اش وارد خانه شده و به شکلی ناگهانی غش می‌کند. «وضعیت اورژانسی» ساخته‌ی مریم اسمی‌خانی به همین سادگی بیننده را به دورن موقعیتی التهاب‌آور پرتاب می‌کند. چند لحظه بعد، مأمور اورژانس از راه رسیده و به وضعیت زن رسیدگی می‌کند. دختر بچه به شکل مشکوکی در حال قطع کردن تلفن و پنهان کردن کیف مادرش است. مأمور اورژانس که شناختی از زن ندارد سعی می‌کند با پرسیدن سوالاتی کلی علت غش کردن زن را بفهمد. اما دختر بچه بیشتر از آنکه نگران سلامتی مادرش باشد در پی ایجاد رابطه‌ای دوستانه با مأمور اورژانس است؛ چون فکر می‌کند مرد می‌تواند همسر مناسبی برایِ مادرش باشد...

غش کردن مادر، حضور مأمور اورژانس(مردی غریبه) در خانه و اُفتاندن کنترل اوضاع به دست دختر بچه باعث می‌شود فیلم به سمتی برود که دختربچه دوست دارد. اما کسی انتظارش را ندارد دختر از این موقعیت برای بیان اعترافی تکان دهنده بهره ببرد. گویی دختر روزهای متمادی به این موضوع فکر کرده و حالا به شکلی اتفاقی موقعیتی به دست آورده تا راز دلش را با آدمی ناشناس در میان بگذارد. رازی که پدر و مادرش برای شنیدن آن محرم نیستند.

«وضعیت اورژانسی» موضوع تکراریِ خیانت را این بار از زاوی دید کودکان مورد بررسی قرار می‌دهد. اینکه کودکان چطور بدون اینکه ماهیت خیانت را درک کنند با ضربه‌های روحی ناشی از آن رو به رو شده و نسبت به آن زاویه پیدا می‌کنند. آن هم زاویه‌ای که می‌تواند ابعادی هولناک به خود بگیرد.

«وضعیت اورژانسی» بازی‌های یکدستی دارد و کارگردان از پس تغییر حال و هوای ناگهانی داستان به خوبی بر آمده. پایان حساب شده‌ی فیلم هم به کیفیتِ نهایی کار افزوده است.

«وضعیت اورژانسی» را در ودیو ببینید