جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ جمع‌بندی

در نهایت جشنواره‌ی امسال هم که با وجود شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، به پایان رسید. در مطلب زیر نگاهی می‌اندازم به پنج فیلم برتر، از نظر شخصی:

۵. منبع

کارگردان: مجتبی پورعبدالله

منبع برای من تجربه‌ای بود متفاوت از همذات‌پنداری. هرگز نه کودک قلدری بودم، نه تحت قلدری، اما وقتی منبع را دیدم نمی‌دانستم دوست داشتم کدامش را تجربه کنم. منبع برای من قدرت کارگردان بود در نشان دادن وقوع جرمی بزرگ توسط انسانی معصوم و بازی قابل توجه نادر فلاح.

۴. خرچنگ

کارگردان: شیوا صادق اسدی

خرچنگ مرا به دنیایی درونی برد. دنیایی که من و مطمئنا تمام انسان‌ها به هنگام ورود به جامعه و تلاش برای یک‌رنگ شدن آن را از سر گذرانده‌ایم. خرچنگ دنیایی که همواره در ذهن من می‌گذشته است را برایم در فضایی ابزورد به تصویر کشید و مرا در خودم غرق کرد. در نهایت هم با موسیقی‌ای مناسب مرا مجبور کرد که با وجود اکران آنلاین، تیتراژش را تا انتها ببینم.

۳. وضعیت اورژانسی

کارگردان: مریم اسمی‌خانی

وضعیت اورژانسی روان‌ترین فیلم واقع‌گرای جشنواره‌ی امسال بود. بازی سعید چنگیزیان و دختر بچه درخشان بود و هماهنگ. وضعیت اورژانسی سوالی اساسی در من ایجاد کرد. برای حفظ خانواده، دروغ بگوئیم یا برای رها شدن، حقیقت؟ وضعیت اورژانسی مرا به آرامی در امواج پیش برد، درگیر طوفان کرد و در نهایت مرا به حال خود واگذاشت.

۲. اسب سفید بالدار

کارگردان: مهیار ماندگار

اسب سفید بالدار در هیچ جنبه‌ای از فیلم بودن شکست نمی‌خورد. از فضاسازی تا فیلم‌نامه. از گریم و طراحی لباس، تا دکور و موسیقی. اسب سفید بالدار در انتها به نتیجه‌ای رسید متفاوت از تمام فیلم‌های دیگر، که داستانی شبیه به آن روایت کرده‌اند. وقتی اسب سفید با اسب سفید دیگری در خانه‌ی معشوق رو به رو می‌شود، تمام معادلات به هم می‌ریزد و پرواز. پرواز انتهایی او یک رهایی محض است.

  1. ترس خود را جابجا می‌کند

کارگردان: ایمان صالحی

ترس خود را جابجا می‌کند یک سمفونی کامل است. هیچ عنصری در هیچ قسمتی از فیلم، بیرون از آهنگ از پیش نوشته شده، خودنمایی نمی‌کند. ایده ناب است و بکر و تناقض ایده در ساختار تبلور می‌یابد. ترس خود را جابجا می‌کند یک شاهکار ماندگار است. فیلمی که از نمای اول تا نمای آخر، لحظه‌ای افت داستان‌گویی و خلاقیت ندارد. یک شاهکار.

فیلم‌های قابل اشاره:

  1. کاک ایرج
  2. خولانه وه
  3. کوک