خردهجنایتهای زن و شوهری
(خطر اسپویل)
صداهای نامفهومی از یک دعوای زناشویی به گوش میرسد. زنی جنازهی مردی را از اتاق بیرون میکشد و سعی میکند آن را به درون توالت ببرد اما وقتی به زحمت جنازه را منتقل میکند، به جای زن، مرد از توالت خارج میشود. در ابتدا به نظر میرسد در حال دیدنِ فلاشبک هستیم اما رفته رفته مشخص میشود سه مقطع زمانی در قالب سه برداشت بلند در هم ترکیب شدهاند. تصویر به سه قسمت تقسیم میشود و هر یک از این سه قسمت یکی از این برداشتهای بلند را به نمایش میگذارند. حاصل این تقسیم بندیِ تصویر که در ظاهر زمان روایی را به هم ریخته است، درهمتنیدگی داستانی است که در واقع دو بار روایت میشود. یک بار از منظر مردِ داستان و یک بار از منظر زن. آنها کارهایِ مشابهی را انجام میدهند و اتفاقاتی شبیه به هم را از سر میگذرانند اما در زمانهایی متفاوت جنایتی ناخواسته را مرتکب شده و با عواقب آن رو به رو میشوند.
«آداپت» ساختهی کمال کچوئیان به دلیل بازی با زمان و استفاده از لوپهای داستانی یادآورِ فیلمهای اولیه شهرام مکری است. با اینحال تجربهای مستقل و خودبسنده به حساب میآید. ایدهی تبدیل شدن زن و شوهر به هم در طول داستان قابل باور از آب در آمده و کیفیتِ اجرای برداشتهای بلند قابل قبول است. «آپدیت» از آن فیلمهاییست که به تک تک جزئیاتش فکر شده و در هنگام اجرا تلاش بسیاری صورت گرفته این جزئیات به خوبی در کنار هم قرار بگیرند تا در انتهای فیلم بیننده را با حقیقتی تلخ تنها بگذارند. کچوئیان حتا به تیتراژ پایانی نیز فکر کرده و طی نماهایی تکرار شونده سیر باطل این خرده جنایتهای زن و شوهری را به تصویر میکشد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازی مرگ و زندگی
مطلبی دیگر از این انتشارات
کودکی از دست رفته
مطلبی دیگر از این انتشارات
دنیای بدون پدر و دنیای بدون مادر