میل مبهم فیلم ساختن

این یادداشت بخشی از داستان فیلم را لو می‌دهد.

قراردادهای سینمایی قراردادهایی نانوشته هستند که در طول تاریخ سینما میان بیننده‌ها و فیلم‌ها به وجود آمده‌اند. قراردادهایی نظیر دیوار چهارم، زمان نمایشی، پخش شدنِ موسیقی و... اکثر آثار سینمایی با رعایت کردن و احترام گذاشتن به این قراردادها ساخته می‌شوند و بیننده‌شان را به جهانی داستانی دعوت می‌کنند که به جادوی سینما مزین شده. اما معدودی از فیلم‌ها رویکری متفاوت را در پیش می‌گیرند و به جایِ رعایت کردن این قراردادها، تعمداً آنها را زیرپا می‌گذارند. به عبارت دیگر به جایِ اینکه اجازه دهند بیننده در جادوی سینما غرق شود، هر لحظه به او یادآوری می‌کنند در حال دیدن فیلم است. فیلم کوتاه رولت روسی یکی از این فیلم‌هاست.

چند جوان به قصد ساخت یک فیلم کوتاه وارد ویلایی می‌شوند. دور هم می‌نشینند، درباره‌ی سینما حرف می‌زنند و سیگار می کشند. همه چیز عادی به نظر می‌رسد تا اینکه آنها می‌فهمند گویی زمان متوقف شده است. همزمان عده‌ای در سینما نشسته‌اند و در حال تماشا کردن فیلمی هستند. فیلمی که آنها نگاه می‌کنند دقیقاً همان فیلمی است که چند لحظه پیش در حال دیدنش بودیم(گروه فیلم‌سازی در ویلا). بعد دوباره به جهان فیلم بَر می‌گردیم و کارگردان به یکباره کات می‌دهد. از اینجا به بعد فیلم به شکل همزمان در سه خط داستانی به پیش می‌رود.

خط داستانی یک: گروهی به ویلا رفته‌اند و زمان برای آنها متوقف شده

خط داستانی دوم: گروهی در حال ساختن فیلمِ آن گروهی هستند که برای ساختن فیلم به ویلا رفته‌اند

خط داستانی سوم: مردم در سالن سینما در حال تماشا کردن فیلمی هستند که در خط داستانیِ یک و دو در ساخته شده

اما این تمام ماجرا نیست و به نظر می‌رسد خط داستانیِ چهارمی هم وجود داشته باشد. به هر حال رولت روسی پا را فراتر می‌گذارد و شروع به ترکیب کردن این سه خط داستانی با هم می کند؛ به شکلی که معلوم نیست کدام یک از آنها در واقعیت در حال اتفاق اُفتادن هستند و کدام یک از منطق سینما تبعیت می‌کنند.

رولت روسی یک تجربه‌ی فرمی است که داستان و منطق داستانی را در درجه دوم اهمیت قرار می‌دهد تا ذهن بیننده و تصورش از واقعی بودن فیلمی که در حال دیدن آن است را به چالش بکشد.

رولت روسی را در ودیو ببینید