مهندس معمار/ منتقد
نمایش تکنفره
روتوش(کاوه مظاهری)
کاوه مظاهری در روتوش سریع و بدون هیچگونه توضیح اضافه در همان چند دقیقهی ابتدایی، مستقیم به سراغ ایدهی اصلی میرود و آن را مطرح میکند و پس از طرح ایده دیگر به آن شاخ و برگ میدهد بدون آنکه اثرگذاری ابتدایی را داشته باشد، آن هم برای مخاطبی که انتظار ادامهی محکمتر و البته پختهتری برای چنین ایدهی جذابی دارد. تصویری که از مرد(سیاوش) به مخاطب نشان داده میشود مردیست بیحوصله و البته بداخلاق که توجه چندانی به همسر و فرزندش ندارد؛ تصویری که باید در همان چند سکانس ابتدایی مخاطب را برای پذیرش اتفاقی که میافتد قانع یا حداقل آماده کند تا به مریم حق بدهد و در این نمایش و بازی، وی را همراهی کند اما بعد از مرگ سیاوش کمکم از جذابیت داستان کاسته میشود. مریم از شروع تا پایان فیلم فقط یک روز عادی کاری را از سر نمیگذراند؛ اینبار با چند کلیک ساده و نرمافزار نمیشود عکسی را ترمیم کرد و یا تصویری ساخت متفاوت از واقعیت. کاری که مریم در دفتر نشریه به عهده دارد از نقاط قوت فیلم است، مریم میتواند آنچه را که اتفاق افتاده روتوش کند و تصویر دیگری را به نمایش بگذارد.
هیچ چیز شبیه روزهای قبل نیست اما باید قطعات پازل زندگی روزمره به شکلی کنار هم چیده شود تا دورنمای نهایی تصویری باشد شبیه به روزهای دیگر زندگی مریم که تنها تفاوتش نگرانی او برای سیاوش است که برخلاف خونسردی و تلاش برای پیش بردن نقشهی بیاطلاعی او از ماجرایی که اتفاق افتاده آن را ناشیانه بازی میکند، آنقدر ناشیانه که اطرافیان از پشت تلفن و شنیدن صدای او از نگرانیاش تعجب میکنند. مریم از همان ابتدا وارد نمایشی ناننوشته میشود که انگار بارها و بارها پیش از این تصورش کرده اما حالا همه چیز جدیست و در دنیایی خارج از ذهن مریم اتفاق افتاده و او دیگر تماشاچی تصورات ذهنیاش نیست بلکه باید بار این اجرای ذهنی را در واقعیت، به تنهایی تا انتها به دوش بکشد. حالا فرصت به اندازهی چند ساعت هست تا مریم صحنه را در دست بگیرد، جزییات را بدون تمرین بازی کند و در نهایت به برداشت نهایی برسد اما نتیجه آنقدر که باید قدرتمند و تاثیرگذار نیست. فیلمهای کاوه مظاهری زنجیرهوار به هم متصل هستند و میتوان هر فیلم را ادامهای(و حتی مکملی) برای فیلمهای پیشین او در نظر گرفت. ایدهی بازی و به نتیجه رساندن نقشهای که از پیش طراحی شده و یا در پی وقوع یک حادثه به اجرا درآمده در فیلم بعدی او(شهربازی) کاملتر شده و به پختگی رسیده است.
مطلبی دیگر از این انتشارات
آینده سیاه
مطلبی دیگر از این انتشارات
برترینها
مطلبی دیگر از این انتشارات
خیال تنها راه زنده ماندن است