مهندس معمار/ منتقد
نیمه شب اتفاقی نیفتاد
یادداشتی بر فیلم کوتاه نیمه شب(محمد آتشپنجه)
تام هاردی در فیلم لاک هشتاد و پنج دقیقه بیوقفه در یک ماشینِ در حال حرکت مخاطب را با خود همراه کرد و تمام فیلم در ماشین و سفر او از شهری به شهر دیگر در شرایط بحرانی گذشت، ایدهی خام و ابتدایی فیلم کوتاه نیمه شب(بدون در نظر گرفتن خط اصلی و جزییات داستان) لاک را تا حدودی به ذهن مخاطب یادآوری میکند. راننده تاکسی در نیمه شبی خلوت و تاریک ناگهان به دلیل رفتن بر روی یک دستانداز از نظر ذهنی بهم میریزد و در موقعیت عجیبی گرفتار میشود؛ موقعیتی که او را به دام توهم میاندازد. فیلم نیمه شب بدون هیچگونه دیالوگ و یا حضور بازیگر دیگری تنها با تکیه بر بازی و عکس العملهای راننده تاکسی(مهدی گلپری) پیش میرود.
راننده تاکسی با واکنشهایش توجه مخاطب را به خود جلب میکند تا به دنبال اتفاقی که افتاده یا قرار است بیفتد با او و آنچه که در ذهنش(و نه در واقعیت) میفتد همراه شود. تلاش فیلمساز بر این بوده که بدون اغراق و یا تاکید بر ساختن فضایی رعبآور مخاطب را به توهمات ذهنی راننده نزدیک کند و در چند سکانس تا حدودی موفق هم شده. حضور سگ، پرنده، خانهای که چراغش خاموش و روشن میشود همه در خدمت به تصویر کشیدن آنچه در ذهن راننده هستند، به کار گرفته شده و شرح موقعیت انسانی که میتواند با یک تلنگر و یا اتفاقی ساده و کوچک به ناگاه چنان بهم بریزد و آَشفته شود که از کنترل خارج شود. فیلمساز میتوانست در فیلم نیمه شب با فضاسازی بهتر و دقیقتر ایدهی خوب ابتدایی را در قالبی بهتر از شکل فعلی به تصویر بکشد اما با این وجود تا حدودی در به نتیجه رساندن ایدهی ابتدایی به نتیجهی قابلقبولی دست یافته است.
میتوانید فیلم کوتاه نیمه شب را در سایت ودیو تماشا کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
پیدای پنهان
مطلبی دیگر از این انتشارات
شاید جایی دیگر
مطلبی دیگر از این انتشارات
سوگ