همه چیز تمام شده
(خطر اسپویل)
در ابتدا به نظر میرسد مسئلهی اصلیِ «تشک مواج» ساختهی امین خنکال، رابطهی پایان یافته میانِ دختر و پسر داستان است. سر و کلهی دختر بعد از مدتها پیدا شده و حالا اصرار دارد با پسر حرف بزند. بدون اینکه شاهد حرف زدن آنها باشیم هم معلوم است دختر نتوانسته با کرولال بودن پسر کنار بیاید و این موضوع باعث شده رابطهی آنها شکست بخورد. پسر به وضوح سَرخورده و دلشکسته است و با عصابنیتش سعی میکند به دختر بفهماند راهی برای درست کردنِ چیزی که خراب شده وجود ندارد. اما به مرور مشخص میشود دختر به دلیل دیگری پیش پسر برگشته...
«تشک مواج» ریتم کُندی دارد و زمان زیادی را صرفِ گفتگوهایی میکند که در ظاهر اهمیتی ندارند، تا به آرامی بیننده را درگیر مشکلی میکند که در شرایط عادی راه حل سادهای دارد اما در شرایط به وجود آمده بین دختر و پسر به مشکلی لاینحل تبدیل شده. آرامش دریا، خیابانهای خلوتِ یک ظهر تابستانی و بچههایی که همیشه در پس زمینه در حال بازی کردن هستند، باعث میشوند شخصیتهای اصلی فاصلهای معنادار با محیط خود پیدا کنند. به شکلی که در پایان کار تنهایی هر یک از آنها جلوهای متفاوت داشته باشد.
«تشک مواج» از آن دست فیلمهای کوتاهی است که قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی بلند را دارند. شخصیتهای اصلی و وضعیت پیش آمده میان آنها این امکان را فراهم میکند که بیننده آمادگی لازم برای تماشای کُنش بین آنها در زمانی طولانیتر را داشته باشد. کُنشی که به دلیل ویژگیهای فیزیکی پسر به آهستگی بارور میشود و به دلیل عدم توانایی دختر در درک روحیات او، به زمانی بیشتری برای جا اُفتادن نیاز دارد.
مطلبی دیگر از این انتشارات
زیر نظر
مطلبی دیگر از این انتشارات
درونی، خانه، تنهایی
مطلبی دیگر از این انتشارات
انتخاب جایگزین