مهندس معمار/ منتقد
پشت درهای بسته
یادداشتی بر فیلم کوتاه شرعی(داریوش شهبازی)
شرعی یک ایدهی جذاب است که آنطور که باید درست و دقیق پرداخت نشده و همه چیز در حد همان ایدهی یک خطی ابتدایی باقی مانده است؛ دختری تلاش میکند مادرش را برای ملاقات شرعی با پدرش که در زندان است راضی کند و از سوی دیگر پدر از این ماجرا بیاطلاع است. دختر همزمان روند قانونی این کار را طی کند و مادر را برای این ملاقات آماده میکند اما در نهایت رازی فاش میشود و همهی ذوق کودکانهی دختر و شوق پنهان مادر برای این دیدار به باد میرود. فیلم پتانسیل تبدیل شدن به فیلمی متفاوت و البته جذاب را دارد اما معرفی شخصیتها و موقعیتها در سطح و عدم عمق بخشیدن به آنها مانع از برقراری ارتباط کامل و بهتر مخاطب با اثر میشود آن هم در شرایطی که پرداختن به جزییات میتوانست مخاطب را به شخصیتها نزدیکتر کند و همذاتپنداری بیشتری از او بگیرد. پرهیز و مقاومت مادر برای پذیرفتن این ملاقات و استفاده از حق قانونیاش را میتوان با جملهای که دختر در سکانس پایانی مطرح میکند از سر شرم و خجالت او دانست و اتفاقا سکانس بعد از رفتن مادر و دختر به آرایشگاه و لذت پنهان مادر در مواجه با خود و تماشای تغییرات چهرهاش در آینه نشان از رضایت پنهان او برای انجام این ملاقات دارد و فیلم با چنین سکانسها و اشارات ظریفی میتوانست به اثر بهتری تبدیل شود تا بتواند غافلگیری و شوکی را که به آن نیاز دارد در سکانس پایانی به مخاطب وارد کند. سکانسی که میزانسن بهجا و درستی برای آن در نظر گرفته شده؛ تصویر دختر در آن سوی در که از حقیقت تلخی آگاه شده و تصویر مادر که در این سوی در انتظار است.
مطلبی دیگر از این انتشارات
قهرمانها
مطلبی دیگر از این انتشارات
مروری بر بهترین های جشنواره فیلم کوتاه تهران
مطلبی دیگر از این انتشارات
مینا یا ملکه الیزابت