پیدای پنهان

یادداشتی بر فیلم کوتاه راویولی(حسین شاعری)

خواندن این نوشته بخشی از داستان فیلم را لو می‌دهد.

راویولی هم درست مثل پیراشکی و سمبوسه ظاهری جذاب دارد بدون آن‌که از محتویات داخلش خبر داشته باشید. چند ماده‌ی غذایی باهم ترکیب میشوند اما شما در ابتدا با یک ظاهر مرتب و ساده روبه‌رو هستید که از طعم مواد داخل آن خبر ندارید. فیلم کوتاه راویولی هم روایت به ظاهر ساده‌ای‌ست از زندگی یک زوج که روزهای سخت و اتفاقات پیچیده‌ای را از سر گذرانده‌اند.

حسین شاعری پیش از این فیلم، در فیلم کوتاه آتن نیز ، اطلاعات را درست به همان اندازه که لازم و البته کافی بود، در اختیار مخاطب می‌گذاشت، نه بیشتر و نه کمتر. به اندازه‌ای که مخاطب به شخصیت‌ها نزدیک شود اما آن‌ها را قضاوت نکند. این‌بار در راویولی هم فقط ظاهر زندگی زن و شوهری را در آستانه‌ی مهاجرت به مخاطب نشان می‌دهد و همه چیز را در گفتگوی ساده‌ی میان آن‌ها خلاصه می‌کند. زن و شوهر در میان مکالمات‌شان اندکی از اتفاقات درون زندگی خود را برای مخاطب روایت می‌کنند؛ زن و شوهر قصد مهاجرت به کشوری سردسیر را دارند، وسایل خانه به زودی به فروش می‌رود، تصادفی که به نقطه‌ی مبهم زندگی‌ آن‌ها تبدیل شده و سوالی که هم‌چنان در ذهن زن جریان دارد و پاسخی برای آن نیافته و …

حسین شاعری در ادامه‌ی شیوه‌ای که در آتن از آن بهره برده بود، در راویولی هم به مخاطب فرصتی برای تحلیل و تخیل آن‌چه گذشته و آن‌چه قرار است اتفاق بیفتد را می‌دهد. مخاطب می‌تواند فضا و اتفاقات خارج از این قاب دو نفره را تصور کند و درست در نقطه‌ی مقابل دوربینی که ساکن است، ذهن مخاطب می‌تواند در گوشه و کنار زندگی آن‌ها سرک بکشد و آن را از نو بسازد، شروع و پایان دیگری را برای زندگی این زوج رقم بزند، روایتی که ممکن است با آن‌چه در ذهن کارگردان گذشته متفاوت باشد.

می‌توانید فیلم کوتاه راویولی را در سایت ودیو تماشا کنید