نوشتن یک فایل هدر (header.h) در زبان سی

سلام به همگی. این اولین پستی هست که توی ویرگول می‌نویسم.

موضوعی که انتخاب کردم همون طور که از عنوان مشخصه، ساخت یه فایل هدر با پسوند h. در زبان برنامه نویسی سی (C) هستش.

اول از همه بگم که من از نرم افزار CodeBlocks استفاده می‌کنم که برای راحتی مراحل می‌تونید دانلودش کنید.

توی مرحله اول، یک فایل خالی (Empty File) درست می کنیم تا بتونیم محتوای مورد نظرمون اعم از توابع و متغیر های ثابت و چیزهای دیگه رو داخلش بنویسیم.

بعد از انتخاب یک فایل خالی، نرم افزار از ما یه سوال می‌پرسه،اینکه آیا این فایل جدید رو می‌خوای به پروژه فعال حال حاضرت اضافه کنی؟(البته اگه که در حال زدن پروژه هستید:) ). گزینه YES رو می‌زنیم...

توی مرحله بعدی، تیک های گزینه های دیباگ و ریلیز رو فعال و اوکی رو می‌زنیم.

بعدش باید اسم فایل هدر خودمون رو با پسوند h. توی پوشه اصلی پروژه در جریانمون ذخیره کنیم.

همون طور که می‌بینید من با نام main_Header.h ذخیره کردمش.

حالا در نهایت محتوایی که می‌خوایم رو توش کد می‌زنیم که بعدا بتونیم توی پروژه اصلی include کنیم.

من اینجا یه اسم ثابت (Const) تعریف کردم که به صورت قراردادی با حروف بزرگ نمایشش می‌دهیم.


در نهایت هم این کمیت رو با دستور زیر در پروژه اصلی فراخوانی می‌کنیم.

#include "main.Header.h"

ممنون که خوندید.

خسته نباشید.