مهندس کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، فعال در زمینهی برنامه نویسی به زبان پایتون، علاقهمند به هوش مصنوعی و زیرشاخههای آن از جمله یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی
تاریخچه واقعیت مجازی
برخلاف چیزی که بیشتر ما تصور میکنیم واقعیت مجازی یک تکنولوژی امروزی نیست؛ بلکه از نخستین فعالیتها در عرصهی تصویر و هنرهای تجسمی بوده است، برای بررسی سیر تکامل این تکنولوژی، شما را به خواندن مطالب زیر دعوت میکنم.
· در قرن هجدهم نقاشیهای پانوراما یا 360 درجه، از اولین فعالیتها برای دستیابی به واقعیت مجازی بود؛ نقاشیهایی دایرهای شکل که با دیدن آنها تصور میکنیم در آن نقاشی حضور داریم. برای مثال نقاشیهایی از جنگهای مشهور را به شکل یک طرح 360 درجه ترسیم میکردند.
· در سال ۱۸۳۳ چارلز ویت استون به این نتیجه رسید که دو عکس تخت و دو بعدی در مقابل چشم انسان باعث تصور یک شکل سه بعدی در مغز و درک بهتر آن خواهد شد. به همین دلیل او دستگاهی به نام استریوسکوپ (Stereoscope) اختراع کرد که امروزه در دستگاههای واقعیت مجازی ارزان قیمتی که در برخی گوشیهای هوشمند موجود است، استفاده میشود؛ مانند عینک واقعیت مجازی گوگل که یکی از ساده ترین ابزارها برای استفاده از واقعیت مجازی است.
· با بروزرسانی دستگاهStereoscope، در سال ۱۸۴۹ The Lenticular Stereoscope توسط دیوید بروستر و سپس در سال ۱۹۳۹ دستگاه The View Master توسط ویلیام گروبر طراحی گردید.
· در سال ۱۹۲۹ شخصی به نام ادوارد لینک دستگاه Link Trainer اختراع کرد که قدیمیترين نسل دستگاههای شبیهساز پرواز امروزی بود. این دستگاه، فضایي مشابه کابین یک هواپیما را طراحی کرده که مجهز به موتوری برای تکان دادن سکان و شبیهسازی حالتهای پرواز مثل اوج گرفتن یا چرخیدن میباشد. دستگاه Link Trainer در طی جنگ جهانی دوم بیش از نیم میلیون کارآموز در آمریکا را تحت آموزش خلبانی قرار داد.
· درسال ۱۹۳۰ نویسندهای به نام «استنلی جی. وین بام» داستانی علمی تخیلی با نام «شکوه پیگمالیون» را نوشت. دستگاهی که در این داستان معرفی شد شبیه به هدستهای واقعیت مجازی امروزی بود که به وسیلهی آن تمام حواس پنجگانه را میتوان تجربه کرد. بطور کلی این داستانِ تخیلی، تاثیر فراوانی بر روی پژوهشگران، جهت ترسیم شکل و طراحی ساخت دستگاههای واقعیت مجازی داشته است. پس از آن در سال ۱۹۵۰ سینماگری به نام مورتون هیلیگ دستگاهی با نام Sensorama که شبیه به دستگاههای بازی آرکید امروزی بود را طراحی کرد. این دستگاه دارای یک صندلی لرزان، یک صفحهی تلویزیون و تجهیزاتی برای شبیهسازی حس شنوایی و لامسه میباشد. البته به دلیل ابعاد عظیم و هزینه بالای ساخت، توليد این دستگاه، متوقف شد.
· درسال ۱۹۶۸ دانشمندی به نام ایوان ساترلند اولین دستگاه مبتنی بر VR/AR با نام شمشیر داموکلس (Sword Of Damocles) را ساخت که به جای تلويزیون به یک رایانه متصل بود. شکل این دستگاه بسیار ترسناک بود و به این دلیل که پوشیدن و استفاده کردن از آن بسیار سخت بود، هیچگاه به مرحلهی تولید انبوه و فروش نرسید.
· در سال ۱۹۸۷ اولین فعالیتها برای توسعه و ساخت دستگاههای واقعیت مجازی انجام گرفت. در اواسط این سال کمپانی VPL دستگاهی شامل یک هدست استریو برای انتقال صدا، یک عینک مجهز به LCD و یک دستکش برای انتقال حرکات دست و انگشتان به درون محیط بازی را ساخت.
· سال ۱۹۹۳ شرکت سگا برای کنسول بازی سگا جنسیس، یک عینک واقعیت مجازی به نام SEGA VR Glasses طراحی کرد. در اين طراحي عینک واقعیت مجازی به کنسول وصل میشد و بدون آن قابل استفاده نبود. البته دستگاه SVG برای رفع این مشکل ساخته شد که شرکتهای بازیسازی آن را قبول نکردند و این بازی از بازار حذف شد.
· در سال ۱۹۹۵ شرکت نینتندو رقیب شرکت سگا، یک کنسول جداگانه برپایهی واقعیت مجازی به نام Nintendo Virtual Boy ساخت. این دستگاه اولین کنسولی بود که گرافیک سه بعدی را به دنیای بازیهای رایانهای اضافه کرد. دستگاه مذکور به دلیل قیمت بالا و مشکلاتِ طراحی، فروش فراوانی نداشت.
· در قرن ۲۱ سرمایهگذاریها و تحقیقات علمی زیادی انجام شد که منجر به ساخت و توسعهی هدستهای واقعیت مجازی شده است. این هدستها هم از نظر نوع ورود به بازار و هم از نظر حمایت گستردهی بازی سازها، چندین گام از نسلهای گذشتهی خود جلوتر هستند.
حال با توجه به اینکه میدانید واقعیت مجازی از کجا آمده و چه سرگذشتی داشته، میتوانید مقاله واقعیت مجازی را مطالعه کنید تا ببینید این تکنولوژی دقیقاً چیست و چه کاربردهایی دارد و به کدام سمت میرود.
منایع تصاویر :
www.securitymagazine.com
www.techspot.com
www.medium.com
www.flashbak.com
www.dsource.in
www.engadget.com
www.nasflmuseum.com
www.drive-my.com
www.foundlingmuseum.org.uk
www.panorama-mesdag.nl
مطلبی دیگر از این انتشارات
اینترنت اشیا برای کودک و نوجوان
مطلبی دیگر از این انتشارات
واقعیت مجازی Virtual Reality
مطلبی دیگر از این انتشارات
مزایای آموزش برنامه نویسی برای کودک و نوجوان