الفرد هیچکاک Overrated

اين پادشاه كه لخت است! هر زمان ميخوام از اَلفرد هيچكاك صحبت كنم ناخودآگاه به ياد داستان كوتاه آموزنده ى هانس كريستين اندرسن دانماركى مى افتم. "لباس جديدِ پادشاه ( امپراطور )". بايد صادق بود. اين كه چون فلانى ميگه هيچكاك بزرگ هست ما هم مثل طوطى بگيم آره به به، صحيح نيست. هيچكاك از نظر من  اصلاً فيلمساز خیلی بدى نيست ولى حتماً بهترين فيلمساز تاريخ نيست و نزديك هم نيست به فيلمسازان درست و حسابى سينما. هيچكاك فيلم خوب داره ولى فيلم های بد و منقضى سنگینی بیشتری در کارنامه اش دارند. آثارى كه به هيچ وجه با منطق امروز سازگار نيستن و از اون گذشته جذابيتى براى مخاطب امروزِ سينما ندارن. مخاطب امروزى كه "ميتريكس "ديده، مخاطب امروزى كه "مرحوم" ديده، مخاطب امروزى كه "تلقين" ديده رو نميشه با سناريو هاى ساده ى هيچكاكى فريب داد. آقاى هيچكاك چطور ممكنه با يك بشكن فردى به اون مهمى رو اشتباه بگيرن؟ چطور ممكنه با برخورد دو كفش به هم نقشه ى قتل ضربدرى كشيده بشه؟ چطور ممكنه مرد عوضى كه دنيا و دين دنبالشن رو يك پيرزن تو كالباس فروشى بگيره؟ چطور ممكنه يك جاسوس بزرگ نازى اونطورى گول بخوره؟! نميگم ناممكن هست ولى هيچكاك گاهى از پس سناريوى طرح شده ى خودش هم بر نمياد. "روانى" ، "پرندگان" ، "طناب" ، "ج را براى جنايت شماره گيرى كن" و تا حدودى "پنجره ى پشتى" آثار هنوز زنده ى فيلمساز هستن ولى "بدنام"، "شمال از شمال غربى" ، "مرد عوضى" ، "بيگانگان در قطار" و فیلم ضعیف "سرگیجه" برخی از آثار منقضى و بد فيلمساز هستن. بد هم در سناريو هم در ساخت. پسرك در حالى كه اسب هاى شهر بازى دارن منفجر ميشن تو دوربين نگاه مى كنه و مى خنده و زن قصه رو با يك عينك نمى شناسن. فیلمسازی که تکنیک رو هم می بازه. قدر دان زحمات شما براى سينما هستيم آقاى هيچكاك، درسته بايد هميشه شروعى باشه. هيچكاك همون نوكيا ٦٦٠٠ اى هست كه امروزه منسوخ هست و به آيفون های جدید ميرسه. در سينما زمان بر عليه اثر هنرى هست. فيلم هاى عالى در تاريخ سينما داريم كه هنوز زنده ان ولى بسيارى از آثار منقضى ميشن. در تاریخ سينما با حضور غول هايى چون نولان، بلا تار، لینچ، بونیوئل، برگمان، کوبریک و... جايى براى هیچکاک در بین بزرگان نيست.