طرز تهیه قهوه ویتنامی (Cà Phê Sữa Đá)

قهوه ویتنامی یک قهوه به شدت مقوی و شیرین است که مطمئناً گیجی صبحگاهی شما را از بین می برد و شما را برای روز خوشحال می کند. قهوه برشته تیره و شیر تغلیظ شده قوی آن که به آرامی از طریق فیلتر فلزی (فین) چکه می شود، این قهوه را به قهوه ای منحصربفرد تبدیل کرده است.

در ویتنام، قهوه، چه در خانه دم شود و چه در رستوران ها سرو شود، به آرامی دم می شود (یعنی شدت کمتری نسبت به روشی که معمولاً روی قهوه دم می کنم). قهوه داغ (cafe nong) در صبح ترجیح داده می شود، در حالی که قهوه سرد (cà phê sữa đá) برای گرما در اواخر روز ذخیره می شود.


می‌پرسید قهوه ویتنام را چگونه می‌نوشید؟ به هر حال شما هر قهوه دیگری می نوشید! من به خصوص دوست دارم این مواد را بعد از یک کاسه بزرگ phở، یا زمانی که میان وعده کره می خورم، پیپ چاد پاته داغ، یا وافل پاندان ترد میل کنم.

داشتم با پدرم در مورد قهوه صحبت می کردم و او در حال یادآوری چندین فنجان گذشته اش بود. او در اینجا در ایالات متحده کاملاً خوشحال است، اما خاطره ای فوق العاده از زندگی خود در ویتنام دارد. هیچ چیز مانند فرار از باران نبود - دویدن به یک کافی شاپ با یک بارانی کمی مرطوب. من می‌توانم از یک فنجان در چنین فضایی لذت ببرم.»

در آمریکا مارک‌های محبوب قهوه ویتنامی وجود دارد که می‌توانید از قهوه لویا سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید:

اینها فقط برای نام بردن از محبوب ترین های موجود در آمریکا هستند! اخیراً بسیاری از برشته‌کنندگان جدید در آمریکا وجود دارند که سعی می‌کنند به صحنه قهوه ویتنامی بپیوندند. به نظر می رسد هر ساله چند شرکت کوچک وجود دارند که به عنوان برشته کننده های محلی شروع به کار می کنند، در بازارهای کشاورزان می فروشند و در نهایت حبوبات خود را به سراسر کشور و سراسر جهان ارسال می کنند.

مارک‌های معروف قهوه مانند Trung Nguyen در بالا، هنگام بازدید از ویتنام در سال 2020، دارای کافی شاپ‌های زنجیره‌ای بودند. در ویتنام مارک‌های بی‌شماری دیگر قهوه و دانه‌های ویتنامی را تولید، برشته می‌کنند و می‌فروشند، هرچند که در آمریکا نمی‌توانید آنها را بخرید.

مردم علاقه زیادی به قهوه خود دارند و این که بپرسند کدام مارک یا نوع قهوه ویتنامی بهترین است، مطمئناً بحث هایی را به راه می اندازد!

فیلتر قهوه فلزی ویتنامی یا "فین"

فیلتر قهوه ویتنامی دم آوری قوی تری نسبت به دستگاه قطره چکان آمریکایی و متفاوت از پرس فرانسوی دارد که فاکتورهای زیادی دارد.

اما فیلتر فلزی قهوه که برای دم کردن قهوه ویتنامی استفاده می شود بخش بزرگی از آن است که قهوه ویتنامی را منحصر به فرد می کند. گاهی اوقات از این فیلتر به عنوان پرس ویتنامی یا قطره چکان ویتنامی یاد می شود، اما همه آن یک مورد یا همان فین است.

"فین" (که مانند feen تلفظ می شود)، معمولا از سه یا چهار قسمت ساخته می شود:

درب - این به جلوگیری از از دست دادن حرارت یا تبخیر بیش از حد قهوه در حین دم کردن کمک می کند.

بدنه - این مرکز استوانه‌ای اصلی است که تفاله‌های قهوه در آنجا می‌روند. در

دیسک فیلتر - این دیسک به بدنه می رود و روی قهوه می نشیند. در نسخه‌های قدیمی‌تر فین که من دیده‌ام، این می‌تواند به یک محور رزوه‌دار که بخشی از بدنه است بپیچد. این متغیر دیگری را برای تنظیم در حین دم کردن اضافه کرد - این که چقدر محکم بود.


با این حال، در اکثر انواع جدیدتری که دیده‌ام، این یک دیسک ساده با دسته‌ای در بالا برای جدا کردن است که روی تفاله‌های قهوه قرار می‌گیرد. این بدان معناست که روش اصلی کنترل سرعت و قدرت دم کردن به دمای آب، حجم آب، حجم قهوه (و اندازه آسیاب در صورت آسیاب کردن خودتان) کاهش می یابد.

لبه - به سادگی لبه اطراف فیلتر را بپوشانید تا بتوانید هنگام دم کردن آن را روی یک لیوان قرار دهید.

شیر تغلیظ شده شیرین

می پرسید چرا قهوه ویتنامی آنقدر شیرین است؟ شیر تغلیظ شده!

قهوه سنتی ویتنامی بسیار قوی است، بنابراین شیر تغلیظ شده و بسیار شیرین یک جفت طبیعی برای آن است. وقتی خرید قهوه ویتنام را از فروشگاه ها انجام می دهید، پیش فرض SUPER SWEET است.

وقتی خودم آن را درست می‌کنم، دوست دارم شکر را حدود 50٪ کاهش دهم تا طعم قهوه بیشتر شود، بنابراین هر طور دوست دارید آن را شیرین کنید! شیر تغلیظ شده معمولاً در قوطی ها عرضه می شود، زیرا تولید آن ساده و ارزان است.

مشکل این است که شیر فوق‌العاده غلیظ و چسبناک است، بنابراین انتقال آن به یک ظرف ذخیره‌سازی دیگر جالب نیست. بنابراین، شما می توانید مانند پدر من عمل کنید و فقط آن را در یخچال با قاشق در آن باز بگذارید، یا آن را به یک بطری فشار دهید.

من دوست دارم از برند Longevity همانطور که در زیر نشان داده شده است استفاده کنم، که معمولاً در سوپرمارکت های ویتنامی یا آسیایی موجود است. با این حال، من از برند Eagle و مارک فروشگاه Trader Joe در یک بطری فشرده استفاده کرده ام که بسیار راحت است. و صادقانه بگویم طعم آنها بسیار شبیه من است.

قهوه ویتنامی چگونه اختراع شد؟

اگرچه ما ویتنامی‌ها در دسترس بودن مواد تشکیل دهنده این قهوه را مدیون استعمار فرانسه هستیم، اما این خلاقیت ویتنامی است. مشخصه قهوه ویتنامی ترکیبی از قهوه برشته تیره است که از طریق فیلتر فلزی قهوه ویتنامی مخلوط با شیر تغلیظ شده چکه می شود.

بیشتر اوقات، این را خواهید دید که با مقدار زیادی یخ خرد شده سرو می شود زیرا بسیار با طراوت است! شما می توانید قهوه ویتنامی را نیز به صورت گرم سفارش دهید، اما به نظر می رسد که در مقایسه با آن، حداقل در آمریکا محبوبیت کمتری دارد.

انواع قهوه ویتنامی و فیلر؟

توجه داشته باشید که Cafe Du Monde قهوه خالص نیست! این آسیاب با ریشه آسیاب شده گیاه کاسنی پوشانده می شود. این مخلوط در اروپا در طول جنگ جهانی دوم ایجاد شد، زمانی که پول کم بود و غذاهای گران قیمت قهوه برای ماندگاری لازم بود. از ریشه کاسنی برای کشش منبع قهوه استفاده شد. پس از جنگ، ترجیح طعم کاسنی به یک روند تبدیل شد و حتی امروز نیز وجود دارد.

شرکت‌های جدید کمپین‌های بازاریابی و برندسازی مدرن‌تری دارند، و دانه‌هایی را که اغلب از مزارع تک خانواده‌ای در ویتنام برای رست قهوه ویتنامی تهیه می‌کنند، تهیه می‌کنند. گونه ای که معمولا برای قهوه ویتنامی استفاده می شود دانه قهوه روبوستا است هر چند که قهوه عربیکا هم در ویتنام به کشت میرسد.

برای نوشیدن قهوه ویتنامی از کجا می توان خرید؟

فروشگاه و کافی شاپ قهوه های ویتنامی

من معمولاً قهوه ویتنامی را از مغازه‌های bánh mì می‌خرم، مانند زنجیره محلی ما Banh Mi Che Cali، یا Tan Hoang Huong در جنوب کالیفرنیا.

البته فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ Lee’s Sandwiches قهوه ویتنامی را نیز می‌فروشد، اما ما گزینه‌های ساندویچ بهتری داریم، و قهوه آنها شیرین‌تر از آنچه من ترجیح می‌دهم است. من فکر می‌کنم از قبل آماده شده است، بنابراین نمی‌توانید درخواست کنید که قهوه در اینجا کمتر شیرین شود، اما در یک خرج کردن خوب است.

کاستکو

Costcos محلی ما یک نسخه غلیظ از قهوه ویتنامی لی را در قسمت فریزر نیز ذخیره می کند! هر بطری 16 فنجانی از این کنسانتره باید یخ زدایی شود، سپس روی مقدار زیادی یخ ریخته شود تا حدود 3 تا 4 وعده قهوه Viet درست شود. باید بگویم که بسیار شبیه به چیزی است که می توانید در فروشگاه آنها برای نوشیدن بخرید! اما برای من کمی شیرین است.

کافی شاپ های موج سوم

برخی از کافی‌شاپ‌های موج سوم سعی کرده‌اند با ارائه دیدگاه‌های خود در مورد قهوه ویتنامی، بر موج محبوبیت قهوه ویتنامی سوار شوند. من از دیدن آن هیجان زده می شوم و همیشه به آن ضربه می زنم، اما تقریباً هر بار ناامید شده ام.

کیفیت از مناسب، تا کاملاً بد متغیر است. اکثر این مغازه‌ها حتی سعی نمی‌کنند از دانه‌های قهوه ویتنامی استفاده کنند، و از شیر تغلیظ شده استفاده نمی‌کنند، بلکه از آن استفاده می‌کنند تا ترکیبی «به‌اندازه کافی نزدیک» ایجاد کنند که می‌توانند آن را قهوه ویتنامی – نه خنک، بدانند.

ما در واقع یک کافی‌شاپ محلی، مدرن، متعلق به ویتنامی‌ها، اما ظاهری آمریکایی در این نزدیکی داریم که کار خوبی با قهوه ویتنامی دارد. این یک یافته نادر بود. من فکر می‌کنم دلیل اصلی این که چرا به‌طور سنتی در نقطه‌نظر است، بیشتر یک کافی‌شاپ ویتنامی است که مدرن/آمریکایی به نظر می‌رسد.

احتمالاً استارباکس به این دلایل از بازاریابی نوشیدنی به نام قهوه ویتنامی خودداری کرده است. آن‌ها معمولاً مواد لازم را برای درست کردن این کار ذخیره نمی‌کنند و این امر باعث می‌شود که فقط برای یک نوشیدنی، اقلام غیرضروری ذخیره شود.

البته طرفداران استارباکس راهی برای هک کردن منو و سفارش ویرایش مجدد آن پیدا کرده اند. این معمولا شامل حدود 3 شات قهوه اسپرسو (گاهی اوقات بلوند)، 4-5 پمپ موکای سفید، خامه غلیظ یا خامه فرم گرفته و مقدار زیادی یخ است.

https://www.aparat.com/v/qcRie/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87_%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D9%88_%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D9%88_%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%87_%D8%A2%D8%B1%D8%AA_%D8%A8%D8%A7_%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86


چگونه قهوه ویتنامی درست می کنید؟

برای دم کردن قهوه ویتنامی به تفاله قهوه برشته شده فرانسوی، آب، شیر تغلیظ شده و یک فین (فیلتر قهوه ویتنامی) نیاز دارید. آب را بجوشانید و با اضافه کردن مقداری آب فیلتر و فنجان را از قبل گرم کنید. آب اضافی را بردارید، سپس یک قاشق غذاخوری قهوه را به فیلتر اضافه کنید.

فیلتر را در بالا بچرخانید تا مقداری مقاومت ایجاد شود و مقداری آب داخل آن بریزید و صبر کنید تا زمینه باز شود قبل از اینکه فیلتر را تا انتها پر کنید. سه تا پنج دقیقه دم کنید، سپس به مقدار دلخواه شیر تغلیظ شده را داخل فنجان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه قهوه سرد

دستورالعمل های تهیه قهوه ویتنامی

با جوشاندن مقداری آب شروع کنید. یک کتری برقی آن را بسیار سریعتر می کند. هم اتاقی عاشق چای من وقتی به استرالیا برگشت آن را پشت سر گذاشت. من هرگز فکر نمی کردم یکی را بخرم، اما به طور جدی از نظر سرعت یک تغییر دهنده بازی است.

فیلتر و فنجان را با ریختن کمی آب جوش از قبل گرم کنید.


فیلتر فلزی را بردارید و 1 قاشق غذاخوری کافه دوموند (حدود 4 قاشق چایخوری) را در آن بریزید. من عاشق بوی قهوه هستم!


فیلتر را به آرامی بچرخانید تا زمانی که شروع به توقف کند. سپس آن را کمی بیشتر بچرخانید، کمی کمتر از 1/8 دور. اگر فیلتر شما از پیچ استفاده نمی کند، به سادگی فیلتر را روی قهوه قرار دهید.

کمی آب در فیلتر بریزید تا آسیاب خیس شود و اجازه دهید آسیاب کمی گسترش یابد. این به خلاص شدن از شر برخی از ساییدگی های کوچکی که اتفاقاً از فیلتر عبور می کند، کمک می کند. در صورت مشاهده می توانید آن را بیرون بیندازید.

فیلتر را تا انتها پر کنید و بگذارید چکه کند. زمان ایده آل دم کردن حدود 3 تا 5 دقیقه است، بنابراین فیلتر را متناسب با آن تنظیم کنید. خیلی شل است و فقط آب قهوه ای آبدار خواهید داشت. خیلی سفت است و چیزی نمی چکد. فیلتر داغ خواهد بود، بنابراین از یک چنگال یا ظرف دیگری برای تنظیم فیلتر استفاده کنید. درپوش را بگذارید و چکیدن قهوه را تماشا کنید!


برای شیر تغلیظ شده، من برند Longevity - Sua Ong Tho را ترجیح می دهم. هر برندی انجام خواهد داد اما من هنر این یکی را دوست دارم ?. من شخصاً آن را نسبت به بسیاری از افراد کمی قوی و کمتر شیرین دوست دارم. حدود 1 قاشق چایخوری شیر تغلیظ شده این کار را برای من انجام می دهد. اگر شیرین تر دوست دارید 2-3 قاشق چایخوری اضافه کنید.

اضافه کردن آن به فنجان قبل از دم کردن، تأثیر کمی بر طعم دارد زیرا آب جوش آن را کمی می پزد. برای این دستور، ما آن را بعد از دم کردن اضافه می کنیم زیرا می توانید به راحتی میزان شیر تغلیظ شده را به آرامی تنظیم کنید. هنگامی که مقدار مورد علاقه خود را دانستید، می توانید آن را قبل از دم کردن، مستقیماً به فنجان اضافه کنید.

برای قهوه سرد، اجازه دهید کمی خنک شود سپس دم کرده را در لیوانی پر از یخ بریزید.

ارزش غذایی

کالری: 32 کیلو کالری | کربوهیدرات: 5 گرم | پروتئین: 1 گرم | چربی: 1 گرم | چربی اشباع شده: 1 گرم | کلسترول: 3 میلی گرم | سدیم: 24 میلی گرم | پتاسیم: 37 میلی گرم | شکر: 5 گرم | کلسیم: 28 میلی گرم